2018.01.15. 08:11
Minden héten levelet küld a minisztereknek a taktaharkányi férfi
Taktaharkány - János nem adja fel. Addig kér, amíg nem kap pénzt a repülőmúzeumra.
Taktaharkány - János nem adja fel. Addig kér, amíg nem kap pénzt a repülőmúzeumra.
Sélei Jánosnak van egy álma, és addig nem nyugszik, amíg azt meg nem valósítja. Egyelőre levelekkel bombázza a 14 minisztériumot, a pártok frakcióvezetőit, valamint a miniszterelnököt, és reménykedik, hogy egyszer talán meghallgatásra talál a kérése.
Maga a történelem
A levélbombázást úgy kell elképzelni, hogy János minden héten postára adja kérelmét a címzetteknek. Eddig 20 választ kapott (van olyan minisztérium, ahonnan már többet is), de azokban csak az olvasható, hogy nincs pénz. És hogy mire? János ezt is elmeséli.
Repülőmúzeumot szeretne építtetni lakóhelyén, Taktaharkányban, és abban elhelyezni egy II. világháborús gépet, egy Messerschmitt 109-est. Csakhogy mindehhez pénz kellene: az épület és a repülő összesen 55 millió forintba kerülne.
A település polgármestere, Szemán Ákos már áldását adta a tervekre, csakhogy az anyagiak hiányoznak.
Pedig János a minisztereknek küldött levelében keményen fogalmaz: mint írja, az ő szótárában nem szerepel a „nem” szó. „Ön minden döntésével Magyarország történelmét írja!!! A múzeum maga a történelem, ilyen nem volt a földön és nem is lesz, amíg meg nem épül a taktaharkányi. Ezt a múzeumot, amíg Magyarország létezik, tisztelettel fogják említeni, ez tény!!!” – írja János. Jókora betűk állnak a levél közepén: „A magyar államtól, a kormánytól kérek segítséget, aminek Ön is a tagja, kérem, támogasson a kormányban azért, hogy ez a múzeum megépülhessen!!!”
14 ezer kedvelő
Jánosnak, mint fogalmaz, a vérében van a repülők és a repülés szeretete. Nagybátyja volt Hajnal Andor, aki pilótaként és pilótaoktatóként dolgozott. János is szeretett volna repülni, de ez az álma nem válhatott valóra, megint csak az anyagiak miatt, hiszen a pilótatanfolyam nem olcsó mulatság.
A Facebookon van egy repülőkkel foglalkozó oldala, a "Repülés, múlt, jelen, jövő", aminek több mint 14 ezer kedvelője van. Egyébként mindent tud a repülőgépekről, a Messer 109-esről például azt, hogy a II. világháborúban ez volt a legkorszerűbb vadászgép, egymotoros, egypilótás, és a magyarok ezekkel a harci repülőkkel érték el a legtöbb sikert. Azért is szeretné épp ezt bemutatni életnagyságban a múzeumban. Már talált olyan szakembereket, akik megépítenék: Apáthy Lászlót és fiát, akik jelenleg Ausztráliában élnek, de ha meglenne a pénz, hazajönnének és elkezdenék a munkát. A gépépítés 12 millió forintba kerülne. A múzeumi darab fából készülne, üvegszálas borítással, és éppen úgy nézne ki, mint az igazi. A múzeumban sok más gép makettjét is megtekinthetnék a látogatók.
János elárulja, ha sikerül, ő is készít egy eredeti nagyságú Messer 109-et. Ez azonban fémből lenne, és külterületen állna, mintegy figyelemfelhívóként és látogatócsalogatóként. A leendő múzeum homlokzatára viszont biztosan ő készíti majd el alumíniumból a vörös pumafejet, ami a mai vadászpilóták jelképe.
– Minden álmom, hogy Taktaharkánynak is legyen egy repülőmúzeuma, ne csak Szolnoknak, Kecskemétnek, Veszprémnek, Pápának és Taszárnak. Messer 109-et életnagyságban egyébként sehol nem lehet látni Magyarországon – fűzi hozzá, majd elárulja: a múzeumot Szeverényi Kálmánról nevezi majd el, a II. világháború vadászpilótájáról.
Könyveket is írt már
Nemcsak a repülők érdeklik Sélei Jánost, hanem az írás is.
Az Életben maradni című könyve a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás történetét meséli el, amikor a gépeltérítők belevezették a New York-i Világkereskedelmi Központ ikertornyaiba az utasszállító gépeket. Van egy novelláskötete is Családi kötelék címmel (ez lemezen, elektronikusan olvasható). Ebben repülésről szóló írások is vannak, és egy emlékezés ’56-ról, amit János édesapja elbeszélése alapján írt meg.