2019.06.04. 17:30
Le kellett zárni a híd egyik sávját
Hamarosan elkezdődhet a dilatációs hézag javítása a 37-es főúton.
Olvasóink jelezték, folyamatos probléma a 37-es főúton,e a gesztelyi körforgalom előtti Hernád hídnál, hogy hiányzik a dilatációs hézagot fedő rács vagy lemez, ami miatt sávokban „gödör keletkezik” a híd és az útszerkezet összetételeinél. Erről tavaly novemberben írtunk. Ebben a hézagban az autó nagyot zökken, és többen féltik a futómű vagy éppen a gumiabroncs épségét.
A legkritikusabb elemek
Az újabb építéseknél már olyan ferdén fogazott acélelemeket használnak – mint a pár éve épült turbó körforgó előtti Kis-Sajó hídnál –, amelynél szinte nem is érezni hézagot áthajtásnál. A helyszínen tekintettük meg az olvasók által említett Hernád hidat, amelynél valóban az egyik oldalon egy, míg a másikon két egyméteres fémdarab hiányzik, emiatt az autósok nagyot zökkenve hajtanak át rajta, ami nem túl bizalomgerjesztő gumicsattanáshanggal jár együtt. Az egyik hiányzó darabnál egy megcsavarodott, éles fémvég jelzi, hogy vagy kiszakadt a hiányzó darab, vagy kiszakították.
A válasz
A problémával akkor megkerestük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t is, akik elmondták: a mozgási hézagok a hidak legkritikusabb és legbonyolultabb szerkezeti elemei, melyek kivitelezése és fenntartása is nagy odafigyelést igényel.
A dilatációs hézagokat takaró, sok esetben fémelemek kimozdulása a forgalmi terhelés és az erózió közös munkájának eredménye. És előfordul, hogy ellopják. A dilatációs szerkezetek élettartama hozzávetőlegesen 15–20 év, mely után cseréjük szükséges, ezért a meghibásodások jellemzően a régebben épült, illetve felújított hidaknál jelentkeznek – tették hozzá.
Elkezdődött a javítás
A napokban a Szerencs felé közlekedő oldalon a külső sávot lezárták, a dilatációs hézagra pedig vastag fémlemezt fektettek. Érdeklődtünk a Közútnál, hogy mi az oka és mikor várható a javítás.
„A 37-es főúton lévő gesztelyi Hernád híd dilatációs szerkezete tavaly év végén hibásodott meg, viszont a kedvezőtlen téli időjárás miatt nem lehetett elkezdeni a javítását. Az elmúlt időszakban ideiglenes javításokat végzett rajta illetékes mérnökségünk, nemrégiben pedig egy acéllemezzel fedtük le a hibát, és korlátozásokat vezettünk be. A dilatációs szerkezetet külső szakvállalkozóval lehet véglegesen helyreállítani, az ehhez szükséges előkészületek folyamatban vannak, remélhetőleg hamarosan sor kerül a kivitelezési munkára” – válaszolták megkeresésünkre.