2020.01.19. 08:30
Hány éves lehet Gabi apja?
A központi írásbelin furfangos feladatokkal is találkoztak a diákok.
balról: Simai Soma Zsolt, Sajó Laura és Peőcz Péter
Fotó: Bujdos Tibor
Izgalmas napjuk volt szombaton azoknak a diákoknak, akik valamelyik középiskolába készülnek, hisz ekkor írták meg a központi írásbeli felvételi feladatlapokat. Mi a Herman Ottó Gimnáziumban jártunk, ahol a nyolcadikosok nem panaszkodtak, azt mondták, a feladatok olyanok voltak, amilyenre számítottak.
A gyerekeken még látszott a feszültség, amikor kijöttek az osztálytermekből, de azért szívesen beszélgettek velünk a felvételiről.
Sajó Laura boldogan mesélte, hogy a magyar jól sikerült, azt jobban is szereti, de a matek azért okozott neki némi fejtörést.
– A matekban a szöveges feladatokat találtam nehéznek. Főleg a 10-es, ahol Gabi édesapjának az életkorát kellett kiszámolni több logikai lépés után. Szerintem a felvételin azt kellene kérdezni a diákoktól, amit az iskolában az órákon tanultak, mert akkor nem kellene olyan sok időt a felvételire való készülésre fordítani. A magyar feladatlapon voltak felesleges feladatok is. Például az, hogy rakjunk össze hárombetűs szavakat, amelyek visszafelé olvasva is értelmesek. Ez egyáltalán nem nehéz, potyapontokat lehet vele szerezni. Matekból viszont nem mindenkinek jó a logikája, ezért nem biztos, hogy a felvételi feladatokat jól meg tudja oldani. Viszont ha egy képletet adnának, az mindenkinek menne, aki az iskolában figyelt, mert azt tanultuk matekórán – érvelt Laura.
Megtudtuk tőle azt is, hogy a Hermanban angol két tannyelvű osztályba jelentkezik majd, és tanár szeretne lenni.
Édesapja, Sajó Tamás lapunknak elárulta, ő is izgult a kislányáért, mint minden szülő, de bízott Laurában, mert nagyon ügyes, szorgalmasan tanult és készült a felvételire, úgyhogy biztosan jól sikerült neki.
Erre számított
Simai Soma Zsoltot, aki a Jókai Református Általános Iskolába jár, az egész család elkísérte. Ő úgy fogalmazott, az írásbeli épp olyan volt, mint amilyenre számított. Számára a magyar kicsit nehezen indult, nem értette pontosan, milyen hárombetűs szavakat kell alkotni, de aztán rájött és sikerült.
– A matekhoz szükséges logikám kicsit jobb, ezért az könnyebben ment. Bár a 8-as és 10-es feladatot elég bonyolultnak találtam. Az utóbbi arról szólt, hogy Gabi 20 évvel ezelőtt egyhatod része volt az apja életkorának, most pedig feleannyi. Hány éves az apa? – idézte föl a nehéz pillanatokat Soma. Elmesélte, hogy magyarból fogalmazást is kellett írni. Érvelni kellett, hogy hol jobb filmet nézni: otthon vagy a moziban?
– Úgy gondolom, hogy olyan 65-70 pontom lesz összesen a 100-ból. Nagyon szeretnék bejutni a Hermanba, remélem, sikerül. Nem tartom jónak, hogy nem a tananyagot kérdezik a felvételin, így a diákok kénytelenek felvételi előkészítőre járni – tette hozzá.
Egyet kihagyott
Peőcz Péter, aki szintén a Fazekasba jár, is túl van a nehezén, nekünk már felszabadultan beszélt az írásbeliről.
– Viszonylag jól sikerült, olyan 75-80 pontra számítok. A matek nehezebb volt, a 8-as és 10-es feladat főleg, a 6-ost pedig kihagytam, mert sokat kellett volna számolni, és az alatt az idő alatt több más feladatot meg tudtam oldani – árulta el Péter a stratégiáját, úgy folytatva –, a 6-os arról szólt, hogy Viola a macskájának a cicakonzervet két áruházból rendelheti, de különbözőek az árak és a szállítási költségek.
Néhány szülővel is beszélgettünk. Ők sem értik, miért kell a felvételin teljesen más feladatokat megoldaniuk a gyerekeknek, mint amilyeneket az iskolában, az órákon tanulnak. Volt, aki arra panaszkodott, hogy nem találni általános tantervű osztályt, így már 8. osztályban el kell dönteni, milyen tagozatra menjen a gyerek.