2020.03.08. 11:30
A Hermanban írták a legjobbakat
Tévhit, hogy a jó színvonalú gimnáziumokban szigorúbban pontozzák az felvételi teszteket.
Tóth bence, Holló Emma, Kiss Réka és Márton Réka
Fotó: Bujdos Tibor
Az Oktatási Hivatal nyilvánosságra hozta a központi írásbeli felvételi előzetes eredményeit. Az oldalon megtalálható az egyes iskolák átlagpontszáma is. Megyénk középiskolái közül a Herman Ottó Gimnáziumban felvételiző nyolcadikosok írták meg legjobb eredménnyel a teszteket, országoson a 11. helyen végeztek a 62.59-es átlagukkal. Az országos átlag ennél jóval szerényebb: 49.48. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy nem minden diák abban az intézményben írta meg a felvételit, amelyikbe elsőként jelentkezett, hanem bármelyik iskolát választhatta. Így a Hermanban mindössze 49 nyolcadikos adott számot tudásáról az írásbeli idején, pedig tudvalevő, hogy ebben az iskolában minden évben jelentős a túljelentkezés.
Tévhitek
– A jó eredménynek természetesen örülünk, hiszen ez azt jelenti, hogy jó képességű diákok jelentkeznek hozzánk. Annak azonban, hogy kevesen írják meg nálunk a tesztet, több magyarázata van. A szülőktől és másoktól is azt hallom, hogy nem érdemes jó színvonalú gimnáziumban felvételi tesztet írni, mert ott szigorúbban pontoznak, mint máshol. Ez azért lep meg, mert a javítási útmutató teljesen egyértelmű. Részletes leírást találnak a javítást végző tanárok, hogy mire lehet pontot adni és mire nem. A matematikában ez teljesen egyértelmű, a magyar egy kicsit szubjektívabb. Ha ennek ellenére valamelyik megoldás kérdéses, akkor azt az Oktatási Hivataltól egy megadott címen megkérdezhetjük. Ha pedig még ezután sem lehet egyértelmű döntést hozni, akkor megadjuk a pontot. Azt is mondhatnám, hogy ez a mi javítási filozófiánk, de ennek ellenére a 8. osztályosok közül valóban sokan nem nálunk írják meg a felvételit, bár utána hozzánk jelentkeznek – fogalmazott az igazgató.
Hozzátette, a náluk írásbelizők kevés számának a másik magyarázata az, hogy nagyon sok vidéki tanuló jelentkezett hozzájuk. Ők pedig nem utaztak Miskolcra januárban, hogy a Hermanban írják meg a tesztet, hanem a lakóhelyükhöz legközelebb eső középiskolát választották.
Vidéki diákok
És hogy miért sok a vidéki diák? Madarász Péter ennek azt a magyarázatát látja, hogy Miskolcon az egyházi iskolákat is beleszámítva sok 6 és 8 osztályos képzést indítanak az intézmények. Emiatt 8. osztályban kevesebb olyan gyerek marad, akik gimnáziumban szeretnének továbbtanulni.
– Tudom, hogy a Földes Ferenc Gimnáziumban is megfigyelhető ez a tendencia, oda is sok vidéki tanuló jelentkezett. Személy szerint én örülök ennek, mert az a tapasztalatom, hogy a vidéki gyerekek nagyon jó szellemiségűek, könnyű velük jó osztályközösséget kialakítani – mondta Madarász Péter.
Ha angolból jó
Az írásbeli pontszámaira visszatérve jelezte, a nem náluk író diákok is általában magas pontokkal érkeznek a gimnáziumba. És ez fontos is, hiszen a felvételi gerincét a központi írásbeli eredménye adja. Ezen azonban a jövőben szeretnének változtatni, és utánanéznek, hogy milyen lehetőségek adódnak erre.
– Ez azért lenne fontos, mert ha valamelyik diák például nagyon jó angolból, szárnyalna a két tannyelvű képzésünkön, de ha elrontotta a matekját, akkor nem biztos, hogy felvételt nyer. Az írásbeli ugyanis nagyobb arányban számít bele a végeredménybe, mint a szóbeli. Nem egyszer történik meg, hogy jönnek a kollégák, és kérik, nézzük meg valamelyik gyerek pontszámát, mert olyan jó volt angolból, hogy mindenképp itt lenne a helye. Aztán kiderült, hogy az írásbelije bizony gyengécske. Emiatt szeretnénk, hogy a szóbeli eredménye nagyobb arányban számítson. Egyébként a központ írásbelit jónak tartom, csak az is fontos, hogy a választott tárgyból mennyire jó a diák – sorolta az érveket az igazgató.
Még lehet módosítani
Az Oktatási Hivatal adatai alapján az idei írásbeli nem volt nehezebb a tavalyinál. A 8. osztályosok átlagosan ugyanannyi pontot értek el, mint az előző évben. A maximális 100 pontból átlagosan 49,5 pontot gyűjtöttek. A 6 évfolyamos gimnáziumba jelentkezők 49 pontot, a 8 évfolyamos gimnáziumba jelentkezők pedig 65,1 pontot értek el. Az eredmények függvényében a diákok március 19-e és 20-e között módosíthatnak a tanulói adatlapon szereplő iskolák sorrendjén.
Kapcsolódó cikkek:
(A képen a felvételire készülődtek a diákok)