2020.05.03. 08:00
Tanácsok munkáltatóknak: gondolja át, és mérlegeljen!
Az élelmiszeriparon és a szállítmányozáson kívül minden cég csak alapszinten működik hazánkban.
Forrás: Shutterstock
A szaksajtóban már évek óta arról cikkeznek – és erre számítottak is a vállalkozók –, hogy várható egy gazdasági válság. Arra azonban senki sem volt felkészülve, hogy ez a koronavírus-fertőzés miatt egyik napról a másikra megtörténik. És ami még nagyobb baj: minden szektort egyszerre érint.
Maximális rugalmasságot kíván
– Ehhez a hirtelen megváltozott gazdasági helyzethez kell most a munkáltatóknak alkalmazkodniuk – kezdte Polonkainé Valcsev Ivanov Éva, az Active HR Consulting ügyvezetője. – Át kell gondolniuk a pénzügyi és munkaerőpiaci erőforrásaikat és azt, hogyan tudnak a leghatékonyabban idomulni ehhez a helyzethez. Fontos megjegyezni, hogy ez maximális rugalmasságot igényel a piac összes szereplőjétől, a munkavállalóktól egészen a munkáltatókig.
A szakember szerint szerencsés helyzetben vannak azok a döntéshozók, akik rendelkeznek többhavi vagy akár -éves tartalékkal, hiszen optimista becslések szerint 2020. harmadik negyedévében, pesszimista becslések szerint pedig 2021. második negyedévében áll vissza minden a régi kerékvágásba.
Amire figyelni kell
– Térségünkben a megváltozott helyzet minden szektort érintett – fejtette ki a szakértő. – Munkaerőpiaci szempontból tanácsos átgondolni a vezetőnek, hogy munkatársai közül ki az, akit hosszú távon szeretne megtartani azért, mert a cég kulcsembere és nélkülözhetetlen a cég további működése szempontjából. Vagy olyan tudással, tapasztalattal rendelkezik, hogy nagy veszteség lenne a pótlása. Vannak olyan munkavállalók, akiktől ideiglenesen meg kell válni, és olyanok is, akiktől végleg el kell búcsúzni. Alaposan át kell gondolni, hogy biztosan megválik-e a cég a dolgozótól. Ezekben az esetekben ugyanis célszerű munkaidő-kedvezményt biztosítani a munkatársaknak, így akár kétórás bejelentett munkaviszonnyal folyamatossá lehet tenni a felek közötti jogviszonyt.
Azt is megtudtuk hasznos tanácsként, hogy ez az időszak jó alkalmat teremt a cégvezetők számára, hogy átgondolják a vállalkozás stratégiáját: létszám, cafeteria, bérstruktúra. Illetve a folyamatos jelenlét biztosítása érdekében marketingtevékenységbe kezdhetnek.