2020.08.09. 16:00
Három hét, és üléseznek
Öt hónapja nem hívták össze a képviselőket. Hogyan, milyen ügyekben dönthet ilyenkor a polgármester?
20200227 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország A korábbi éveknél szűkebb városi költségvetést fogadott el a miskolci közgyűlés. képen: Molnár Péter önkormányzati képviselő, Dr. Alaszkai Zoltán önkormányzati képviselő
Forrás: ÉM
Fotó: Ádám János
Előreláthatólag augusztus 27-én, azaz három hét múlva ül össze legközelebb Miskolc közgyűlése, tudtuk meg az önkormányzat sajtóosztályától. Az időpontra azért kérdeztünk rá, mert utoljára több mint öt hónapja, február 27-én üléseztek
az önkormányzati képviselők. Aztán jött a koronavírus-járvány, majd március 16-án a kormány veszélyhelyzetet rendelt el, ez idő alatt nem volt lehetőség összehívni a testületet. A veszélyhelyzetnek vége, ezért érdeklődtünk a folytatásról.
A polgármester feladata
A kérdés már csak azért is adott, mert veszélyhelyzetben a vonatkozó törvény szerint a polgármester veszi át az önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét, de vannak bizonyos döntések, amelyeket csak a város közgyűlése hozhat meg. Nem foglalhat állást például önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti. Veres Pál miskolci polgármester, amiben lehetett, döntött, a lista, hogy mikről, olvasható a város honlapján.
Többek között döntött házi-, gyermek- és fogorvosi körzetek szerződéseiről, bizonyos közbeszerzésekkel kapcsolatban, közművelődési megállapodás megkötéséről, üzlethelyek, területek elidegenítéséről és sok-sok egyéb ügyről: az oldal több tucat tételt tartalmaz.
A törvény a polgármesternek nem ír elő utólagos beszámolási, tájékoztatási kötelezettséget, ugyanakkor az önkormányzat az átlátható működés érdekében tájékoztatja a közgyűlést, tudtuk meg a sajtóosztálytól Azt is megjegyzik kérdéseinkre küldött válaszukban, hogy a képviselőket egyébként megilleti a tájékoztatás joga. A veszélyhelyzet ideje alatt folyamatosan, heti, kétheti rendszerességgel tájékoztatták a döntésekről a képviselőket.
– Mik azok, amikben a polgármester nem dönthet, amikhez már mindenképp kell a képviselők szavazata? – érdeklődtünk. Megtudtuk, a veszélyhelyzetet követően az általános szabályok érvényesülnek, a törvény pedig megjelöli azokat a döntéseket, amelyeket kizárólag a képviselő-testület hozhat meg. Ezeket 17 pontban határozza meg a törvény, melyeket elküldte nekünk a sajtóosztály, de csak a legfontosabbakat tudjuk most felsorolni: a képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át például a rendeletalkotás; a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása; intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése; vagy például a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, alapítványi forrás átvétele és átadása.
– Vannak-e olyan ügyek, amik a mostani helyzet miatt váratnak magukra? – kérdeztük még.
– A döntéshozatal folyamatos – válaszolták, de mint kiderült, például a gazdasági program megalkotása ilyen ügy, amelynek előterjesztését következő ülésükön tárgyalják majd a képviselők.
(A borítóképen: A közgyűlés legutóbbi ülésén)