2020.08.02. 15:00
Házhoz viszik a megnövekedett netes rendelést
188 milliárd forint ment online vásárlásra a második negyedévben.
Forrás: Shutterstock/illusztráció
2019-hez képest egyharmaddal többet, csaknem bruttó 188 milliárd forintot költöttünk online vásárlásra április, május és június során, miközben sok
vállalkozás „növesztett” hirtelen internetes lábat, kapcsolódott be az online kereskedelembe. Ez egyben pedig a legnagyobb bővülés az elmúlt 5 év során. Az év
második negyedévében szinte minden termékkategória online forgalma nagyot nőtt. A piac egészét tekintve azonban az online élelmiszer rendelés és a műszaki cikkek piaca, a DIY (otthon-kert-barkács) és a kisállat szegmens, valamint a sportszerek és kiegészítők piaca bővült a leglátványosabban. Míg az első két kategória bővülése részben a karantén, az otthoni munkavégzés és a digitális oktatás szülte többletigényekből fakad, addig az utóbbi szegmensek forgalomtöbblete már inkább extra, nem tervezett költések és a járványhelyzet miatt megváltozott életvitel eredménye.
Fűnyíró és kerékpár vezet
„A piac egészével összhangban a legtöbb keresést nálunk is például fűnyíróra, kerti szerszámra, kerékpárra, rollerre és szórakoztató elektronikai cikkre indították, élen a hangfalakkal. Közben pedig azt látjuk, hogy a Jófogásra is egyre inkább webshopként tekintenek a látogatóink: a reprezentatív felmérés szerint a 6. helyen vagyunk a legnépszerűbb webshopok között. Így ennek megfelelően kell a kényelmi szolgáltatásainkat, például a mobilapplikációval és a kiszállítással kapcsolatos területeket is fejlesztenünk. Ezt a számaink is alátámasztják, hiszen 2020 második negyedévében a felhasználóink több mint fele már mobilon kezdeményezte a vásárlást, miközben közel negyedével nőtt a kiszállítással, vagyis a GLS és a Foxpost bevonásával rendelt termékek száma” – mondta Palocsay Géza, a portált működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.
Inkább házhoz
Az elemzése szerint logisztika terén a forgalomátvételi megoldások közötti átterelődés okozta a legnagyobb változást 2019 hasonló időszakához képest. A vírus hatására ugyanis a vásárlók visszatértek a házhozszállításhoz, miközben a csomagautomatákat leszámítva csökkent a csomagpontok forgalma és a személyes átvételek száma. A megnövekedett csomagszám ellenére azonban sem a járvány elején, sem a második negyedév során nem voltak fennakadások a kiszállításokban. Ez többek között annak is köszönhető, hogy az ágazatot évekig sújtó munkaerőhiány egyik napról a másikra megoldódott és rengeteg kékgalléros pozícióból érkeztek a logisztikai cégekhez futárjelöltek.
„A járvány és a karantén időszak felértékelte a többcsatornás kereskedelmi működés fontosságát is, ezért az online értékesítést eddig nem, vagy csak korlátozottan művelő kereskedők is tömegével kezdtek internetes lábak „növesztésébe”. A legtöbb kiskereskedő első lépésként általában megelégszik egy online katalógus létrehozásával is, ami már jelenlétet, láthatóságot ad a világhálón, de az ideális állapot egy átjárható, többcsatornás működési modell kialakítása lenne, ahol a vásárló egyazon személyként jelenik meg minden felületen” – mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.