2020.09.22. 17:30
Megnőtt a biciklis balesetek száma
A két keréken közlekedők jó része nem tartja be a közlekedési és a biztonsági szabályokat.
Fotó: Ádám János
Nem túl kedvezőek a számok megyénkben a kerékpárosokhoz kapcsolódó balesetek terén. Mint Pitkó László rendőr alezredes, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője az Északnak elmondta, az elmúlt nyolc hónapban megyénkben az összes sérüléssel járó közlekedési balesetben 18,5% a kerékpárosok részvétele okozóként, illetve részesként. Ezen belül a kerékpárosok által okozott, sérüléses balesetek száma 46,2 százalékkal emelkedett.
Szabálytalanul közlekednek
Ez önmagában is brutális szám, de különösen aggodalomra ad okot, ha azt nézzük, hogy tavaly jelentősen csökkent az ilyen esetek száma. A helyszíneket vizsgálva az látszik, hogy kiemelten sok a kerékpáros baleset Miskolcon, Kazincbarcikán és Ózdon.
A kerékpárosok által okozott balesetekben (illetve az általuk elkövetett közlekedési szabálysértések között) a leggyakoribb ok az elsőbbség meg nem adása, nem biztosítása. A rendőrség tapasztalatai szerint gyakori az önálló baleset, amikor más résztvevője nincs az esetnek. Itt a bizonytalan kerékpárkezelésből adódik gond, például fékezéskor csak az elsőt fogják be, lejtőn esnek el, műszakilag nem megfelelő a kerékpár, hiányos a fékberendezés, illetve nagyon gyakori, hogy a járdáról lehajtáskor a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen nem leszállva haladnak át, és ezáltal az autós későn észleli őket, hiszen nagy sebességgel hajtanak az úttestre.
– Gyakori szabályszegés, hogy ott, ahol kerékpárút vagy sáv rendelkezésre áll, nem veszik azt igénybe, az úttesten kerékpároznak. Illetve az is, hogy bár jó minőségű az úttest, ennek ellenére a járdán, a gyalogosok között szabálytalanul közlekednek. Igaz az is, hogy a KRESZ a kerékpárosok esetében nem tilalmazza az alkoholfogyasztást, viszont azt szükséges hangsúlyozni, hogy a járművezető szervezetében nem lehet annyi alkohol, hogy az a biztonságos közlekedést befolyásolja. Sajnos elég gyakori, hogy vezetésre alkalmatlan állapotban van a kerékpáron ülő személy – mondta az alezredes.
Szabályosan, szabálytalanul
Az elmúlt időszakban azt is tapasztalták, hogy a főútvonalakon kerékpározó személyek lakott területen kívül is szabálytalanul közlekednek, annak ellenére, hogy ki vannak tiltva a főútvonalról. Éjjel, korlátozott látási viszonyok között nem használják a láthatósági mellényeket, illetve az ilyenkor szokásos kötelezően előírt világító berendezéseket, eszközöket. A kerékpárral közlekedőknek ugyanúgy ismerni kell a KRESZ-ben rögzített szabályokat, hiszen részt vesznek a közlekedésben, és nem csak a gépi meghajtású járművezetőknek kell rájuk vigyázni.
Elektromos rollerek
– Közeledik az az időszak, amikor hamar sötétedik, illetve a reggeli időszakban később virrad, romlanak a látási viszonyok, párás, ködös időjárás tapasztalható már a mostani időszakban is helyenként, illetve az útviszonyok is romlanak. Ezért fontos, hogy a kerékpárosok azokat a biztonsági felszereléseket, amelyeket előírnak részükre a jogszabályok, használják, a közlekedési szabályokat betartsák. Az elkövetkezendő időszakban kiemelt figyelmet fogunk fordítani a kerékpárosokra, hiszen ha önmagukra képtelenek vigyázni, akkor szükséges, hogy a rendőrség ezt megtegye helyettük. Gyakran előfordul az is sajnos, hogy a tilos jelzést figyelmen kívül hagyják, ami balesetveszélyes, illetve ugyanolyan súlyos bírságot von maga után, amennyiben a rendőr azt észleli, mint a gépi meghajtású járművet vezetők esetében – hangsúlyozta Pitkó László.
Nagy divat az utóbbi időben az elektromos meghajtású roller, amellyel egyre többen közlekednek Miskolcon és a megye egyéb településein is. Kérdésként merül azonban fel, hogy ezekre milyen szabály vonatkozik, ugyanis a tapasztalatok szerint használják járdán és úttesten is, viszont senki nem visel védőfelszerelést. Ezzel kapcsolatban is kérdeztük az alezredest, aki eloszlatta a félreértéseket a témában.
A rolleres is gyalogos?
– Az a roller, ami emberi erő által hajtott, sporteszköznek minősül. Ebben az esetben, ha ilyen eszközzel közlekedik valaki, akkor a KRESZ szerint gyalogos. Vagyis ezzel a sporteszközzel az úttesten nem közlekedhet, hiszen a járdán kell, mint minden gyalogosnak. Ha az eszközt gépi meghajtásúvá alakították, már a segédmotor-kerékpár kategóriába esik. Így az úttesten, sisakban kell közlekednie, rendelkezni kell vezetői engedéllyel, valamint kötelező felelősségbiztosítással. Ha ennek az eszköznek a sebessége nem haladja meg a tervezési 25 kilométert óránként, akkor ugyan nem kell hozzá vezetői engedély, de ettől függetlenül a bukósisak és a kötelező felelősségbiztosítás szükséges. Lényeges megemlíteni, hogy ennek a kategóriának van egy nagyon fontos eleme, az életkor, ugyanis a 14. életév betöltése alatt nem vezethetnek segédmotor-kerékpárt. Ugyanez vonatkozik azon gépi meghajtású kerékpárokra is, amelyekkel a közúti forgalomban részt vesznek. Itt az a szabály, hogy kerékpárnak az minősül, amit emberi erő hajt és kiegészítő hajtásként 300 wattot meg nem haladó külső erőforrás segít a közlekedésben. Ha eléri a 20 kilométeres sebességet óránként, akkor ki kell kapcsoljon a segédhajtás. A többi eszközt, ami ennek a feltételnek nem felel meg, azt segédmotor-kerékpárként kell kezelni, ennek megfelelően kell vezetni.
Sokan ittasan
Mint beszámoltunk róla, az év első felében nem alakultak túl jól a baleseti adatok sem, így Pitkó Lászlótól afelől érdeklődtünk, jelenleg mit mutatnak a számok.
– 35 százalékkal kevesebb halálos baleset történt, ezek során kevesebben haltak meg a megye közútjain – 22 helyett 11-en –, és az összbaleseti szám is jelentősen csökkent. Sajnos ugyanakkor az ittas vezetők száma még mindig országos átlag feletti, annak ellenére, hogy közel 20%-kal nőtt azon járművezetők forgalomból történő kiemelése, akik ittas állapotban vezetnek, de még nem okoztak balesetet. Sokkal több büntetőeljárás, illetve közigazgatási eljárás indult az ilyen személyekkel szemben, mint a tavalyi hasonló időszakban. A baleseti okok között továbbra is vezet a gyorshajtás, az elsőbbségi jog meg nem adása, a kanyarodási szabályok és a követési távolság be nem tartása – tette hozzá az alezredes.
(A borítóképen: Az Európai Mobilitási Héten a Tekerj a suliba! kampány keretében többen érkeznek iskolába is biciklivel vagy rollerrel)