2020.10.17. 13:00
Rutinná vált az online házhoz rendelés
Az e-kereskedelem egyre nagyobb szeletet hasít ki a kereskedelem tortájából, a tendencia a koronavírus-járvány miatt még fokozódik.
Forrás: Shutterstock/illusztráció
Felértékelődött a már évek óta ütemesen növekvő internetes kereskedelem szerepe az első járványhullámban. Tavasszal a veszélyhelyzetet megelőző bolti rohamok, az egyes áruterületek átmeneti leállása, a rövidebb nyitvatartás a világháló üzleteibe terelte az otthon maradt magyarok napi vásárlásainak nagy részét. A hatás látványos volt: a webáruházak forgalma áprilisban minden korábbi karácsony vagy fekete péntek-akciózás toronymagas forgalmát túlszárnyalta, s bár a második félévben a bővülés csitult, az online megrendelések ősszel is többszörös értékeket mutatnak az e-boltokban. Még nincs ugyan vége az évnek, de az már valószínű, hogy a felnőtt internetes vásárlók tavaly mért 3,3 milliós száma tovább nőtt, és megugrott a közel 15 ezer forintos átlagos kosárérték, ami az év végére is rekordszámú megrendelésekkel párosulhat.
Sokaknál napi rutinná vált, hogy a megszokott áruházi választék otthonról is kényelmesen elérhető, és a családok odautazás, hosszas válogatás vagy cipekedés nélkül tölthetik fel a kamrát, hűtőt.
A lakosság fogyasztása várhatóan a következő években is fenntartja kényelmesebb formáját, mivel az online üzletek már azt is bizonyították, hogy a váratlan helyzetekben is folyamatos beszerzési forrást jelentenek országszerte. Az e-vásárlás terjedését az is indokolja, hogy az aktuális járványügyi szabályokhoz igazított házhoz szállító szolgáltatás érintés- és készpénzmentesen, időkorlát nélkül juttatja célba a csomagot, a rendeléseket a szállítás napján készítik össze az üzletben.
Azoknak sem kell idegenkedniük, akik korábban egyáltalán nem vásároltak a távolból, mert elegendő, ha felkeresik a megszokott üzlethálózat webes felületét, ahol rátalálnak a megszokott bolti hangulatra, ráadásul heti bontásban jó előre kiválaszthatják, melyik napon, melyik idősávban szeretnék házhoz kapni a termékeket, ezek a futár érkezése előtti napig módosíthatók.
Megkérdeztük: Mi a véleménye az interneten történő vásárlásról, szokott-e házhoz rendelni termékeket?
Ferenc eleinte szkeptikus volt az internetes árurendelésekkel kapcsolatban, ám gyermekei unszolására egyszer rendelt egy műszaki cikket, ami jóval olcsóbb volt, mintha hagyományos boltban vette volna meg. Azóta egyre gyakrabban böngészi a világhálón az ajánlatokat, sokszor még azokat is megnézi, amire nincs is szüksége. Ha jönnek az unokái vagy vendégeket vár, az italokat és a bulihoz szükséges ételalapanyagokat is a neten szerzi be, amit házhoz is szállítanak neki. Úgy véli, hogy az e-kereskedelem egyre jobban el fog terjedni, mert kényelmes és gyors.
Már többször rendelt Benedek a netről, a pizza mondjuk alap, hetente többször is. Szerinte nem mindegy ilyen pandémiás időszakban, hogy az áruházakat rója az ember vagy kényelmesen a számítógép mellől választja ki a legjobbnak talált ajánlatot. Tapasztalatai szerint ugyanis a világhálón megrendelt termékek jelentős része olcsóbb, mintha bemenne az adott üzletbe vagy áruházba. Fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a családjának szánt név- vagy születésnapi, valamint a karácsonyi ajándékok döntő részét is így rendeli.
Hajnalka hosszú évek óta használja az internetes rendelést, a teljesség igénye nélkül felsorolva a gyermekjátéktól, a lakberendezési cikken, az autóalkatrészen és az élelmiszereken át rengeteg dolgot vásárolt már. A neten történő rendelést azért preferálja, mert így nem kell kilométereket zarándokolnia az adott termékekért az üzletbe, vagy az áruházba, számos termék olcsóbb, ha ekképpen rendeli, a szolgáltatás gyors és megbízható. Az idő pedig pénz, és mivel vállalkozó, a világhálón történő rendeléssel sok időt spórol meg, és mint mondja: az idő pénz.
Béla csak a hagyományos vásárlásban hitt, mint mondja, szerette megtapogatni a „portékát”. Aztán egyszer a felesége a neten rendelt számára egy villanyfúrót. Ez azonban nem tetszett neki, más típusra vágyott, ám ezt napokig nem merte elmondani, végül kibökte: nem ilyet szeretett volna. Felesége jelezte a kereskedőnek, hogy visszaküldené a terméket, amire másnap sor került, s leadta férje álmára a megrendelést, ami két nap múlva megjött. Béla azóta sem rendel neten, azt a feleségére bízza, aki azóta számtalan terméket beszerzett így.
Jó tapasztalatai vannak Ibolyának a világhálós árurendeléssel kapcsolatban: leginkább a szupermarketek online kínálatából választ. Rendelései döntő részével nem volt probléma. Fontos szempontnak tartja, hogy ily módon jelentősen csökkenteni tudja annak kockázatát, hogy a tömegben elkapjon valami betegséget, ami a Covid-19 idején különösen fontos szempont. A netes vásárlás mellett szól az is, hogy a férje nem szeret az üzletekben – ahogy ő mondja –„bóklászni”, viszont a számítógép mellé könnyen le tudja ültetni, és együtt vásárolnak.
Márta két kisgyermeket nevel, a férje pedig sokat dolgozik, a nagyszülők pedig az ország másik felében élnek. Így rá hárul a háztartás vezetése, többek között a bevásárlás. Az elmúlt időszakban rendszeresen rendel élelmiszert az egyik szupermarketből, de egyéb termékeket is más kereskedőktől, webáruházaktól. Rámutat: rengeteg időt spórol meg ezzel, a rendelést akár éjjel is leadhatja, ha pedig problémája van, azt eddig mindig orvosolták. Fontosnak tartja, nem kell áruházakba „vonszolnia” gyermekeit, hanem azok ez idő alatt a kertben játszhatnak.