2020.12.08. 11:30
Ahol vasút van, ott nem lesz busz, és ez fordítva is érvényes
Megyénkben is összehangolják a vonatközlekedést a helyközi buszjáratokkal.
Fotó: Vajda János
A Magyar Államvasutak és a Volánbusz egységes stratégiai irányítása révén a közlekedési társaság az eddigieknél hatékonyabban összehangolja autóbuszjáratait a vasúti közlekedéssel, új járatokat indít, illetve új, ütemes menetrendeket vezet be december 13-án.
Természetesen a költséghatékonyság és a költségtakarékosság jelentős szerepet játszik az átalakításban, de a szakmai szándékok szerint az új menetrend(ek) a korábbinál kedvezőbb és versenyképesebb szolgáltatást biztosítanak az utasok számára. Ez egyben azt is jelenti, hogy ahol busz jár, nem biztos, hogy vonat is fog, és fordítva.
Összehangolják
A regionális autóbusz-közlekedésben tervezett változtatások hatására számos viszonylaton a jelenleginél egyenletesebb kínálatot biztosító ütemes autóbusz-menetrendek lépnek életbe Borsod-Abaúj-Zemplén megyében is, több közvetlen kapcsolat jön létre a kistérségek között. Részben a főváros és a megyeszékhely közötti InterCity-járatokkal, részben a személyvonatokhoz hangolt buszmenetrendekkel rendszeres lesz a vasúti csatlakozás például Mezőkövesden és Mezőkeresztes-Mezőnyárád vasútállomáson. A nagyobb forgalmú vonalakon több járat közlekedik az esti és hétvégi időszakban, ezzel is javítva a térségben élők lehetőségeit. Sátoraljaújhelynél is egyenletesebb kínálatot biztosít a buszmenetrend, rendszeres vasúti csatlakozások segítik az utasokat.
A Volánbusz pályaudvar Miskolcon a Búza téren
Sátoraljaújhely és Miskolc között húsz perccel csökken a vonatok menetideje. Kétóránként, egész nap közvetlen, Zemplén InterCity névvel, kerékpárszállító kocsit is továbbító kocsicsoport közlekedik Sátoraljaújhely és Budapest között. A vonatok Szerencs és Miskolc között nem állnak meg. Sátoraljaújhelytől Szerencsig minden állomáson és megállóhelyen megállnak Mezőzombor és Szegi kivételével. A vonatok egyes kocsijai Sátoraljaújhely és Miskolc között felármentesen vehetők igénybe.
A jelenleginél egyenletesebb kínálatot biztosító autóbusz-menetrendek több közvetlen kapcsolatot biztosítanak a zempléni, hegyaljai települések között, és rendszeres vasúti csatlakozások jönnek létre Sárospatakon, Sátoraljaújhelyen, Erdőbényén, Olaszliszka-Tolcsva vasútállomáson. Egyes kistelepülések (például Erdőbénye, Baskó, Hercegkút, Makkoshotyka) felé több járat indul munkanapokon és hétvégén is. Új szolgáltatásként Sárospatakon és Sátoraljaújhelyen igényvezérelt autóbuszjáratok indulnak. Ez azt jelenti, hogy egyes új, vonathoz csatlakozó járatok csak az utazási igény jelentkezése esetén indulnak el, ezáltal az igényekhez rugalmasan igazodva, hatékonyan bővítik a szolgáltatást a térségben olyan időszakokban is, melyekben ma egyes sűrűn lakott településrészek felé nem biztosított az autóbuszos szolgáltatás. A menetrend szerinti buszközlekedésbe a társaság – a turisztikai szempontokat előtérbe helyezve – bevonja a sátoraljaújhelyi Zemplén Kalandparkot is.
Gond, ha nem mindenütt áll meg a vonat
Előfordul, hogy érdekeket segít, de az is, hogy sért egy-egy döntés. A Miskolcról Ózdra és az onnan visszafelé tartó vonatokra például – a tervezett új vasúti menetrend szerint – Sajóecsegen és Sajókeresztúron nem lehet majd fel- és leszállni. Ezzel a problémával több olvasónk is megkereste az Észak-Magyarország szerkesztőségét, mert úgy vélik, hogy ez a döntés hátrányosan érinti majd őket. Sajóecseg és Sajókeresztúr lakói aláírást gyűjtöttek, amit a napokban el is juttatnak a döntéshozókhoz. Alapvetően a vonal közlekedése az új menetrendben javul, kétóránként voltak vonatok, december 13-tól pedig gyakrabban. Ahol megáll a vonat, onnan könnyebb és gyorsabb eljutni a célig. Ózdról eddig 1 óra 16 perc volt Miskolc-Tiszaira a menetidő, most 1 óra 3 perc. Kazincbarcikáról eddig 34 perc volt, most 26 perc. Tehát ezek mind pozitív változások. A két kistelepülésen lakók ugyan közlekedhetnek majd busszal, de hozzá voltak szokva a vonatjárathoz. A buszhoz ki kell gyalogolni a 26-os útra. Szerdai számunkban, a Miskolci járás oldalon részletesen foglalkozunk a problémával.
(A borítóképen: Az autóbuszjáratok többsége csatlakozik majd valamelyik vasútállomáson a vonatközlekedéshez)