2021.01.08. 14:00
Terveztek egy hivatalos egérutat az Y-híd megépítésének idejére
Előbb bontani kell, aztán építeni. A közbenső idő mindenképpen kellemetlen lesz az Y-híd környékén élők vagy attól függők számára.
Ahhoz nem férhet kétség, hogy – az M30-ast leszámítva – az utóbbi évek legeslegnagyobb, Miskolcot érintő közlekedési infrastrukturális beruházása az Y-híd megépítése. A komplexum – megépülés után – egyrészt korszerű összeköttetést biztosít Szirma és a Martinkertváros, valamint a belváros között, másrészt a 3-as főközlekedési út belvárost elkerülő szakaszaként is funkcionál majd.
Majd’ tízezres autóforgalom
Ahogy majd’ minden építkezést, ezt is bontás előzi meg. Ahhoz, hogy felépíthessék az Y-hidat, el kell távolítani az immár hosszú ideje szolgáló felüljárókat, amelyek ma már képtelenek kiszolgálni az alaposan megnőtt gépjárműforgalmat.
Az arra járók az utóbbi hónapokban már kaptak némi ízelítőt arról, mi is vár rájuk, hiszen a rendszer Vörösmarty utcába torkolló részét már lebontották, és a forgalmat kisebb kerülőútra terelték a Tiszai pályaudvar irányába. Egy idő múlva azonban ez a lehetőség is megszűnik az építkezés természetéből adódóan.
A szirmaiaknak és a martinkertvárosiaknak – ha a meglévő lehetőségeket vesszük sorra – a város déli része adódik kerülőútnak, Szirmán keresztül a Bogáncs utcán át lehet eljutni a cementgyár környékére, és onnan beautózni a belvárosba. Ez bizony nem minden kétséget kizáró megoldás, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az Y-híd tervezésének kezdetén, amely jó fél évtizede volt, naponta 8-9 ezer jármű haladt át a most lebontott felüljárón. Ha belegondolunk, hogy ez a forgalom átterelődik a Bogáncs utcára... Jobb nem is belegondolni...
Az Y-híd átépítése idejére tervezett elkerülő út
A kerülőút problémájával már az Y-híd tervezése nyomán elkezdtek foglalkozni. Most Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője is jelezte, hogy több megkeresés is érkezett hozzá az utóbbi hónapokban a Martinkertvárosból, hogy jó lenne egy alternatív út, amin a városrészben élők meg tudják közelíteni a belvárost, ha az Y-híd építése abba a szakaszába ér, hogy lezárják a Tiszai pályaudvar felé vezető utat is.
„Számos megoldáson gondolkodtunk és több lehetőséget is számba vettünk, de a szakemberek szerint a Csokonai utca meghosszabbításával létrejövő alternatív út az egyetlen, ami megvalósítható” – mondta a képviselő.
Vállalható kellemetlenség
„Tudom, hogy a Csokonai utcában élőknek a megnövekedett forgalom néhány hónapos kellemetlenséget okoz majd, de a Martinkertvárosban és a Szirmán élő több ezer ember kétirányú közlekedését ezzel az alternatív útvonallal tudják csak biztosítani. Esetleges vészhelyzet esetén is fontos szerepe lesz ennek az útnak, hiszen a mentők, tűzoltók vonulása is gyorsabb lesz az út átadásával. Gondoljunk csak abba bele, hogy az alternatív út hiányában csak Szirma felől lenne megközelíthető a városrész, márpedig egy esetleges vészhelyzet esetén még néhány perc is sokat számíthat” – hangzottak a jogos érvek.
Vállalható távolság
Az ominózus új egérút megépítése szerves részévé vált az Y-híd beruházásának. A kerülőút a Martinkertváros város felőli szélén lévő Csokonai utca lesz, amely közvetlenül a lebontandó Kisfaludi úti felüljáró rézsűlábánál indul keleti irányba, majd a lakóterületek után burkolatlan mezőgazdasági útként folytatódik, egészen az úgynevezett szennyvíztelepi út vasúti átjárójáig. (Grafikánkon piros csík jelzi az új út nyomvonalát – a szerk.)
A terv tehát az, hogy ezt az utat építenék meg végig aszfaltozott formában, és ez a kerülő csatlakozna a Fonoda utcába, és vállalható hosszúságú eljutási alternatívát jelentene a belső városrészek irányába. Jelenleg a miskolci önkormányzatnál van a labda, mert a város településrendezési tervét ehhez az elképzeléshez kell hozzáigazítani a közös cél érdekében.
https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/minden-fa-helyett-kettot-ultetnek-5049364/
https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/rendorlampa-helyett-felturbozzak-a-forgalmat-5029777/