2021.04.09. 08:30
Terepjárókkal gazdagodott az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság
Összesen 14 darab járműhöz jutott nettó 123 millió forint értékben az igazgatóság.
Fotó: ANPI
Rendkívül változatos és közlekedési kihívásokat tartogató terepe miatt az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság (ANPI) működési területén szükség van a megfelelő képességű terepjáró autókra. A Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) keretében megvalósuló 4 projekt juttatta az igazgatóságot ilyen autókhoz nyílt, uniós közbeszerzési eljárás eredményeként.
Az igazgatóság bő 400 ezer hektáros kiterjedésű működési területén egy nemzeti park, két tájvédelmi körzet és 16 természetvédelmi terület található, melyeken mészkő, illetve vulkanikus alapú hegységeken kívül az agyagos talajú dombvidékektől az árterekig – a futóhomokot leszámítva – szinte minden terepviszony előfordul. Ezek a területi tulajdonságok komoly igénybevételnek teszik ki a járműveket, ezért a védett természeti és Natura2000 területek megközelítéséhez, a terepi munkák és ellenőrzések, adatgyűjtések elvégzéséhez szükség van a terepi és időjárási viszonyokhoz jól alkalmazkodó terepjárókra, melyek egyaránt alkalmasak személyek és eszközök szállítására, hatékonnyá téve a természetvédelmi kezelési tevékenységet – írta a napokban az ANPI.
Lótartáshoz is elengedhetetlen
A 14 új terepjáró fele a területre jutást, a munkaeszközök, szerszámok, esetenként erdészeti csemeték területre szállítását, valamint a monitorozási feladatok ellátását segíti innentől, ezek közül 3 az Aggteleki, 4 jármű pedig a Zempléni Tájegységben.
A vadonatúj járműpark másik feléből 6 terepjáró a természetvédelmi őrök napi területi jelenléti feladatainak ellátását szolgálja, az általános ellenőrzési, hatósági őrzési feladatok mellett például hatósági táblák kihelyezésére, pótlására, sérült állatok szállítására is használni fogják. Az utolsó terepjáró pedig több mint 200 hucul ló tartásának mindennapos feladatához nélkülözhetetlen az ANPI szerint. Ez esetben olyan jármű beszerzésére volt szükség, mely alkalmas nehéz utánfutó, 2-es és 4-es lószállító utánfutó vontatására, és mivel a kancatelep magas hegyi legelőn található, ahova csak sziklás földúton van lehetőség kijutni, a jó terepjáró-képesség itt is elengedhetetlen.
(A borítóképen: Munkába álltak a terepjárók)