Oktatás

2021.09.23. 09:00

Rugalmasan tanulnak az elsősök

Rugalmasan tanulnak az első hetekben az elsősök. Ha elfáradnak, mozoghatnak, játszhatnak egy kicsit.

Hegyi Erika

20190902 Szekszárd Fotó: Mártonfai Dénes/MD Tolnai Népújság Tanévnyitó a Szekszárd hármas iskolában. Ács Rezső Szekszárd megyejogú polgármestere kis ajándékkal kedveskedik minden első osztályos tanulónak.

Forrás: MW

Fotó: Mártonfai Dénes

Felnőtt olvasóink bizonyára emlékeznek arra, hogy amikor első osztályosok lettek, már az első nap hátra tett kézzel, csendben, fegyelmezetten kellett „vigyázzba” ülniük az iskolapadban. Aki nem figyelt vagy beszélgetett, fekete pontot kapott, az elevenebbek beírást. Ehhez képest a mai elsősöknek aranyéletük van. Törvény írja elő, hogy a gyerekeket fokozatosan kell bevezetni az iskolai életbe, sok játékkal, mozgással, rajzolással.

Több iskolában is érdeklődtünk, és kiderült, mindenhol alkalmazzák ezt a módszert. Nemcsak azért, mert előírás, hanem mert ez felel meg a 6-7 éves gyerekek életkori sajátosságának.

– Mi minden reggel beszélgetéssel kezdjük a napot, ami a közösségépítés nagyon jó módszere – mondta az Észak-Magyarországnak Baloghné Kiss Edit, a Miskolci Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola tanítója. – Megbeszéljük a napi teendőket, elmondom, hogy mit kérek a gyerekektől, megbeszéljük a felmerülő problémákat. Ezután reggelizünk, és ezzel el is telik az első óra, ami tulajdonképpen a tanulásra való ráhangolódást segíti. A tapasztalatok szerint a tanórákon az első 20 percben tudnak igazán figyelni a gyerekek, ezért erre az időszakra tervezem a nehezebb tanulnivalót. Erre verses, mozgásos gyakorlatokkal hangolódunk rá. Nagyon jól lehet ezekkel gyakorolni például az irányokat vagy a testrészeket, ezért mindennap felidézzük. Tanulunk új verseket is, amelyek kiválóan fejlesztik a memóriát, a mozgásos gyakorlatok pedig a kicsik mozgásigénye miatt fontosak. De óra közben is be lehet vetni a mozgásos gyakorlatokat, amikor látom, hogy a gyerekek már fáradtak – sorolta a tanító. Hozzátette: természetesen a tanulás alatt is érvényesül a játékosság, nem kell vasfegyelemre gondolni.

Kérdeznek, segítenek

– Megengedem például, hogy a kisdiákok kérdezzenek, vagy segítsenek egymásnak, ha valaki lemaradt, nem értett valamit, esetleg nem figyelt. Ez is fontos része a társas kapcsolatok építésének. A könyvek és füzetek sok rajzos, színezős feladatot tartalmaznak, melyeknek fontos szerepük van a finommotorika fejlesztésében. Ha pedig úgy látom, hogy a gyerekek már végképp nem tudnak figyelni, és nem jutunk semmire, lemegyünk az udvarra, hogy szaladgáljanak egy kicsit. 10-15 perc levegőzés után visszamegyünk és folytatjuk a tanulást. Ez első osztályban teljesen megengedett – sorolta Baloghné Kiss Edit.

Mikitáné Újjobbágy Erzsébettől, a Miskolci Szabó Lőrinc Általános Iskola igazgatójától megtudtuk, a köznevelési törvény hat hét előkészítő időszakot ír elő az első osztályos diákok számára.

– Mi azonban ezt az időszakot kitoltuk két hónapra. A tanítók ügyelnek arra, hogy az órák játékosak legyenek, és nekik a csengőszót sem kell figyelembe venniük. Úgy osztják be a tanulásra, pihenésre vagy játékra szánt időt, ahogy jónak látják. Természetesen követik a tanmenetet, de közben megpróbálnak nagyon rugalmasak lenni. A jó idő segít abban is, hogy bármikor lemehessenek az udvarra, és ott énekes játékokkal lazítsanak egy kicsit – fogalmazott az igazgató.

(A borítóképen: Az első pár hétben még nehezebb egy helyben ülniük)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában