2021.09.04. 20:00
Sokat javít a közlekedésen, ha elkészül a Tisza-híd
Az elkészültéig nagyon sok fejfájást okoz még az arrafelé közlekedőknek a tokaji Erzsébet királyné Tisza-híd.
20210823 Tokaj fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Jelzőlámpás forgalomirányítás mellett zajlik a Tisza-híd felújítása és az ehhez kapcsolódó körforgalom kialakítása Tokajban.
Fotó: Ádám János
Amíg csak a tervasztalon lehetett megtekinteni, egyöntetűen mindenki örült a tokaji, Erzsébet királynéról elnevezett híd felújításának, hiszen a Knebel Jenő által tervezett, gerinclemezes, két főtartós, felsőpályás, szegecselt acélhíd 1959. szeptember 27-e óta szolgálja kisebb-nagyobb felújításokkal a forgalmat.
A régen várt rekonstrukció keretében ugyanis kiszélesítik az északi oldali kerékpárutat és a déli oldali gyalogosjárdát – ezt konzolszélesítéssel tudják elérni –, elvégzik a híd acélszerkezetének festését, felújítják a hídfők kőburkolatát. A tokaji körforgalom felújítása beton pályaszerkezettel történik, és a rakamazi oldalon a meglévő kerékpárutat átvezetik a 38. számú főúton.
Üröm az örömben
A hídrekonstrukció felett érzett öröm akkor kezdett némileg ürömmé válni, amikor megkezdődtek azok a munkálatok, amelyek komoly forgalomtereléseket, forgalomlassulásokat vontak maguk után. Mert felújítás ide vagy oda, alig-alig lett kevesebb a járművek száma, amelyek át akartak haladni ezen az útszakaszon. Közel és távol ugyanis ez az egyetlen érdemi átkelés a Tiszán, azaz naponta járművek tízezrei kelnek át rajta.
Mindez az idegenforgalmi szezon kezdete óta csak gyarapodott, kiegészülve a kerékpárosokkal és a gyalogosokkal, akik szintén erre tudnak csak átkelni a Tiszán.
Leginkább a Tokajban élők türelme jutott el a határok közelébe, úgy vélték, lehetne gyorsabban is dolgozni az építőknek, és lehetne jobban megszervezni a forgalmat.
Tokaji híd felújítása
Megkerestük a témában illetékes Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, akik közölték, hogy a híd átépítése a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában történik.
„A forgalmi rendet társaságunkkal történő folyamatos egyeztetés mellett a kivitelező alakítja ki, az engedélyezett tervek alapján. Valamennyi fél arra törekszik, hogy a kivitelezés a közúti forgalom lehető legkisebb mértékű zavarásával történjen” – fogalmaztak.
A NIF Zrt.-től azt tudtuk meg, hogy a körforgalom építésekor akadtak előre nem tervezett feladatok, amik lassították a munkát, akadályt gördítettek a kivitelező elé. Az is befolyásolja a munkát, hogy megkezdődött a Tokaj-kör kerékpáros útvonal építése is, sőt a híd és a körforgalom felújításának, valamint a kerékpárút építésének munkaterületei összekapcsolódtak, így a forgalomkorlátozások a korábbinál nagyobb arányúak. Még lassúbb lett az áthaladás a szakaszon. A körforgalom felújítása során beton pályaszerkezet épül, amely a rendkívül nagy forgalomterhelésnek is ellenáll. A technológiai időszükségletet figyelembe véve a beton pályaszerkezet forgalom részére való átadása csak 28 napos kötési idő elteltével lehetséges. Ez idő alatt az adott területen nem végezhetnek munkát.
(A borítóképen: Türelemre van szükség a tokaji híd melletti körforgalmon való áthaladáshoz)