2022.01.27. 19:00
Szél borította a teherautót
Bejárta a hír a sajtót, hogy a viharos szél felborított egy kamiont a 37-es úton.
Fotó: Bujdos Tibor
A hír hallatán sokakban felvetődött a kérdés, hogy valójában mennyire veszélyezteti az erős, viharos, nem ritkán akár száz kilométer per órás sebességű szél a járműveket, különösen a nagy oldalfelületekkel rendelkező kamionokat. És van-e összefüggés az út menti fasor kivágása és a konkrét teherautó felborulása és általában a szélerősség között? Erről kérdeztük Domokos Tibor rendőr törzsőrmestert, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Kommunikációs és Megelőzési Osztályának munkatársát.
Fatális véletlen
„Az elmúlt időben egyetlen felborult kamionról tudunk, amely január 17-én délután szenvedett balesetet a 37-es számú főúton, Szerencs felől Miskolc irányába közlekedve. Ez egy speciális kialakítású, ponyvás áruszállító teherautó volt. Ez egy nagyon nagy felületet ad, amelyre az erős szél valóban komoly nyomást képes kifejteni” – ismertette a részleteket a törzsőrmester. A kamion tömege tehát minimális volt, a felülete viszont hatalmas, amely lényegében vitorlaként viselkedett, amikor belekapott a szél. A körülmények szerencsétlen összjátéka volt, hogy ez a jármű felborult: a relatíve kis tömeg, a nagy oldalfelület és az aznap és éppen ott fújó viharos szél, amely nem tartott tovább fél óránál. Tehát ez az áruszállító szó szerint rosszkor volt rossz helyen.
A járműveket kifejezetten úgy tervezik, hogy ne boruljanak fel a viharos szelektől, széllökésektől sem. Ez egy speciális teherszállító volt, nagyon kis vezetőfülkével, a ponyvás rész jóval magasabb, mint ez a fülke, így fölötte a szél akadálytalanul kapaszkodhat bele szemből is a járműbe. Ez nem egy normál nyerges vontató, hanem egy kisebb és könnyebb szerkezet. Amely önmagában szintén nem lett volna gond, ha a szállítmánya nem éppen habkönnyű polisztirol szigetelőanyag.
„Ezt a járművet a felborulástól az sem védte volna meg, ha még ott állnának a fák az út mentén. Ugyanis az út menti fasorok ágai négyméteres magasságig fel vannak metszve. Tehát ezek a fák se befolyásolták volna a szélerősséget az adott útszakasznál. Vagyis nem azért borult fel a jármű, mert kivágták az útépítés miatt a fasort” – oszlatta el a kételyeket Domokos Tibor, arra is felhívva a figyelmet, hogy a térségben ott gyakoriak a hófúvások is. Ezek miatt télen ki vannak téve a hófogó kerítések, amelyek nagyobb védelmet adnak a szél és hóátfúvás ellen, mint a fák. De egy közel négy méter magas kamiont ezek sem takarnak ki a szél elől.
(A borítóképen: A járműveket úgy tervezik, hogy viharos szélben se boruljanak fel)