2022.02.15. 20:00
Hogyan haladnak az Y-híd munkálatai?
Október végére fejezik be a tervek szerint az építkezést, de addig még nehéz hónapok jönnek.
A híd már szerkezetkész, hamarosan kezdődnek a pályaszerkezet építési munkái. Fotó: Ádám János
Még nem vagyunk túl a nehezén az Y-híd építése során, tudtuk meg a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) kommunikációs főosztályától, 2022 márciusában további forgalomkorlátozási intézkedéseket vezetnek be a Vörösmarty és a Király utcák környékén. További részleteket még nem tudtunk meg, csak annyit: a részletekről a későbbiekben tájékoztatják a környéken élőket és az arra közlekedőket.
Aki arra jár, láthatja, javában építik a turbókörforgalmat az említett utcák kereszteződésében. A Vörösmarty utcát kiszélesítik a Soltész Nagy Kálmán utca irányába, ez vezet majd fel az Y-hídra, amely már most, szerkezetkész állapotában is impozáns látványt nyújt.
Deponálásra használják
„Úgy tűnik, hogy a híd feljáratának környékén, ott, ahol lebontottak több ingatlant, szintén munkálatok folynak. Mit tervez oda a NIF Zrt.?” – kérdeztük a beruházó céget. A sornyi házat az építkezés kezdetekor, 2020 októberében kezdték szanálni, főleg üzleteket, kisebb üzemet érintett a kisajátítás, majd bontás.
„Az érintett területet a kivitelező jelenleg deponálási célra használja”, kaptuk a választ a kommunikációs főosztálytól, ez (a helyszínen megfigyelve) annyit jelent, hogy az építkezésre érkező anyagokat itt rakják le, itt tárolják, innen szállítják a munkálatokhoz.
„Ezt követően 143 méter szervizutat építenek ki, a szervizutak mellett, illetve a híd alatt pedig parkolókat alakítanak ki, melyek Miskolc önkormányzatának kezelésébe kerülnek a műszaki átadást követően” – tájékoztatták az Észak-Magyarországot.
„A Vörösmarty–Király utcánál épül a körforgalom, az utat most még tovább szélesítették a járdák terhére. A jelenleginél keskenyebbek lesznek?” – kérdeztük a NIF Zrt.-től. Az út két oldalán soksok fát kellett kivágni az út szélesítéséhez, ám láthatólag csak azokat vágták, amiket valóban muszáj volt, számos fa megmaradt, ezeket hálóval kerítették el az építkezési területtől.
Y-híd építése Miskolcon - 2022. február 14.
Fotók: Ádám János
2,25-3,5 méter széles járdák
„Úgy tűnik, a megmaradt fák miatt nem lesz hely a járdák bővítésére. Hogyan tervezik megoldani a problémát?” – firtattuk.
„A kiviteli tervdokumentáció alapján az átépített, valamint az újonnan épített járdákat a környező viszonyoktól függően 2,25 méter-3,50 méter szélességben építik meg”, írta a cég kérdéseinkre küldött válaszlevelében.
A beruházó kérdésünkre megerősítette, a Vörösmarty utca kapacitásbővítő fejlesztésének tervezett befejezési határideje 2022. október 31. Addig azonban márciustól további forgalomkorlátozások következnek a területen.
„Hogyan haladnak az Y-híd munkálatai?” – érdeklődtünk még.
„A időjárási körülményektől függően, valamint a technológiai előírások figyelembevétele mellett a kivitelezési munkálatok folyamatosan zajlanak. A híd szerkezetkész állapotban van, a következő időszakban pedig megkezdődnek a pályaszerkezet építési munkái. A projekt befejezésének tervezett határideje: 2022. október 31.”, azaz megegyezik a turbókörforgalom befejezési határidejével.
Összeköttetést biztosít
Az Y-híd építése 2020 szeptemberében kezdődött, már többször beszámoltunk róla: a beruházás összeköttetést biztosít majd Szirma és a Martinkertváros, valamint a belváros között, és a 3-as fő közlekedési út belvárost elkerülő szakaszaként is funkcionálna. A híd egyik ága tehát Martinkertváros, a másik a Tiszai pályaudvar felé halad majd. Az Y-híd elkészülte után a kormány támogatásával további útszakaszokat bővítenek kétszer két sávosra. A megterveztetésre közbeszerzési eljárást indított tavaly őszszel a NIF Zrt. A pályázat nyertesének többek között az lesz a feladata (írtuk korábban), hogy feltárja a város fő tömegközlekedési csomópontjainak, a Búza tér, a Gömöri és Tiszai pályaudvarok egymással és az új útszakaszokkal való kapcsolódási lehetőségeit. Intermodális csomópont nem épülne a Tiszainál, ahogy az az évekkel korábbi tervekben szerepelt.
A projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrásból jön létre. A kivitelezési munkát fővállalkozóként a HE-DO Kft. nyerte el mintegy nettó 13,5 milliárd forint értékben. A teljes projekt II. ütemére a KM Építő Kft. alvállalkozóként nettó 7 milliárd forint értékben kötött vállalkozási szerződést.
(A borítóképen: A híd már szerkezetkész, hamarosan kezdődnek a pályaszerkezet építési munkái)