2022.05.07. 17:30
Természettudománnyal bővült a kompetenciamérés
Ezen a héten volt az általános és középiskolákban a kompetenciamérés, idén már online feladatmegoldással.
Az országos kompetenciamérés 2001-től 2021-ig a hatodik, nyolcadik és tizedik évfolyamon tanulók szövegértési képességeit és matematikai eszköztudását mérte fel, valamint az idegen, illetve célnyelven nyújtott tanulói teljesítményt vizsgálta – és mindezt papíralapú mérőeszközökkel. A változás két szempontból is jelentős. Ettől a tanévtől a rendszer kiegészült a természettudomány kompetenciaterülettel, és a méréseket a tanulóknak online felületen kellett teljesíteniük – írta az Oktatási Hivatal weboldalán. A természettudomány-tesztben egy feladathoz 1-2 kérdés tartozik. A feladatok között a természettudomány kérdéseivel, a műszaki, technikai problémákkal valóságos vagy valószerűen megkonstruált kontextusban találkoznak a diákok. A kérdések megválaszolásához nem kizárólag és nem elsősorban az előzetes tudásukra van szükségük a tanulóknak, hanem fel kell használniuk és fel kell dolgozniuk a feladatban szereplő információkat, adatokat, adatábrázolásokat is. A felmérés eredményéről minden intézmény és fenntartó visszajelzést kap – informál a hivatal honlapja.
„A tanulói kompetenciák – kiemelten gondolok itt a szövegértésre – fejlesztése minden pedagógus feladata minden tanítási órán. A belépő természettudományos méréssel kapcsolatban a kollégák a témához kapcsolódó feladatokat kerestek, szaktárgyi órán sajátítják el elsősorban a szükséges ismereteket. Még nem látjuk a felkészülés sikerességét” – mondta Vígh Roland, a Kossuth Lajos Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Pedagógiai Szakgimnázium igazgatója.
Hozzátette: az egyre több területen kiemelt feladatot jelentő fenntartható fejlődést szem előtt tartva jó ötletnek tartja a digitális mérést. Azt azonban mindenképpen fontos hangsúlyozni, hogy csak kellő előkészítést, sikeres próbákat követően. A próbák minden évfolyamon kudarcba fulladtak, illetve az éles mérés első napján is voltak még fennakadások. Talán a feladatok megoldására fordítandó időkeretet is újra kellene gondolni az új mérés bevezetésével. Az alsóbb évfolyamos gyerekek a számítógép előtt töltve ennyi időt jobban elfáradnak – emelte ki az igazgató.
Beépítik a tapasztalatokat
Iskolájuk tanulói az országos átlagnak megfelelően teljesítenek a kompetenciaméréseken. Szignifikáns eltérés nem mutatkozott az elmúlt években. A mérés eredményét a tantestület elemzi, s meghatározza a következő időszak feladatait. A központi visszajelzések hasznosak, azonban jó lenne, ha már az adott tanévben megtörténne a mérés feldolgozása – hátha a digitalizálással ez is előmozdítható lenne a későbbiekben –, hogy már a következő tanév munkájában építeni lehessen ezekre az eredményekre – vélekedett az igazgató.
(A borítóképen: Tavaly még papíralapon készült a felmérés | Fotó: MW)