Miskolc

2022.06.28. 20:00

Kettőt is tekertek az „áremelőn” a belvárosi sárga parkolóknál

A parkolási díjak emelésétől azt reméli a miskolci városvezetés, hogy kevesebben várakoznak majd például a belvárosi parkolóhelyeken. Furcsa magyarázata ez a drágításnak.

ÉM

Fotó: Bujdos Tibor

Tizenhat igen szavazat hét nem ellenében. Ennyire volt szükség a miskolci közgyűlés legutóbbi ülésén, hogy augusztustól emelkedjen – van olyan belvárosi fizető-várakozóhely, ahol duplájára – a parkolási díj a megyeszékhelyen. Az igen szavazatok lényegében a városvezető Velünk a Város frakció tagjaihoz köthetők, a Fidesz- és a KDNP­-képviselőcsoport tagjai nemmel voksoltak – mint érveltek – „a városban élők újabb megsarcolására”. 

A díjemelés az eszköz 

A parkolással kapcsolatos változtatásokról szóló javaslat azzal érvelt, hogy „forgalomszabályozási eszközökkel és megfelelő várakozási díjak alkalmazásával is fokozottan védeni szükséges a közúti közlekedés károsító hatásaitól a belvárost, amelyre megoldást a parkolási zónák átsorolása és a várakozási díjak emelése jelenthet”. 

Ha ki akarjuk bontogatni ennek a nyelvtanilag összetett mondatnak a lényegét, akkor elsőként a parkolási zónák átsorolását kell górcső alá venni. Eddig – parkolási óradíj szerint emelkedő sorrendben – kék, sárga és zöld zónákra osztották fel a város fizető-parkolóhelyeit. A múlt csütörtöki közgyűlési döntés értelmében viszont a kék zóna augusztus 1-jétől egyszerűen megszűnik, és sárga zónává alakul át. Érdekesség, hogy ebbe a zónába tartoznak például a Herman Ottó Gimnázium környékén lévő parkolók.

Aki majd ott akar parkolni, annak az eddigi 150 forint/óra tarifa helyett 260 forintot kell leszurkolnia. 

Tételesen 34, ma még a sárga zónába tartozó parkolóhelyet tartalmaz az a lista, amely azokat a helyeket veszi lajstromba, amelyek használóinak augusztustól a zöld zónának megfelelő tarifa szerint kell fizetniük a parkolási díjat. A sárgából a zöld zónába átsorolt parkolók a belvárosban vagy annak közvetlen közelében, illetve Miskolctapolcán, valamint a Búza tér környékén találhatók. 

A sárgából zöldbe soroltak közé tartozik – többek között – az ominózus Városház téri kavicsos parkoló, amelyet a tavalyi év elején még meg akartak szüntetni, aztán inkább bővítették, most pedig a legdrágább tarifájú parkolók egyikévé tették. 

Kettős drágulás 

Az idézett összetett mondatban a várakozási díjak emelése a másik figyelemre méltó „forgalomszabályozási eszköz”. Ezt a kérdést úgy oldotta meg az előterjesztő, hogy a zöld zónában 10, a sárgában pedig 18 százalékkal emelte az óradíjakat. Azaz a zöld zónában parkolók az eddigi 400 helyett 440 forintot fognak fizetni óránként. Ugyanez a változás a sárga zónában 220-ról 260 forintra emelkedést jelent. 

A két tényező „hatványozottan” jelentkezik a sárga zónából zölddé átsorolt parkolóhelyeket használók esetében. Ők ma még a sárga zóna jogán 220 forintot fizetnek óránként, a zöld zónába sorolás alapvetően 400 forintos tarifát jelentene, de ott is emelnek, így a várakozni vágyó autósoknak augusztus 1-jétől a mostani 220 helyett pontosan a dupláját, 440 forintot kell majd fizetniük egyórányi parkolás fejében. 

Mélyen és magasan sem olcsó 

A belváros három mélygarázzsal és egy parkolóházzal is rendelkezik. Azokat azért építették, hogy kiváltsák a földfelszíni parkolókat. A Hősök téri mélygarázs (ott 280 forint az óradíj) és a Régiposta utcai parkolóház (220 forintos tarifa) kivételével 260 forintban állapították meg a parkolási tarifákat, hogy kedvet csináljanak azok használatára. Jelenthetjük, hogy a „be­etetés” ideje lejár, egységesen 340 forint lesz az óránként fizetendő díj mind a négyben. A legnagyobb drágulás a Régiposta utcai parkolóházat használókat sújtja, hiszen az esetükben 55 százalékkal lesz nagyobb a tarifa. Az autósoknak érdemes felkészülniük ezekre a válto­zásokra.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában