2023.03.19. 11:45
Elkészítették az első elektromos autó - látássérült gyalogos tesztet Magyarországon
Elektromos autót teszteltek Budapesten a Baráthegyi Vakvezető Kutya Iskola Alapítvány vak munkatársával. Ennek az volt az oka, hogy ezek a lopakodó üzemmódban, vagyis hangtalanul is közlekedő járművek veszélyesek lehetnek a látássérültekre.
Vida Zoltán és Ribizli a teszten
Forrás: Baráthegyi Vakvezető Kutya Iskola
A teszt végén arra a megállapításra jutottak, hogy fontos a hanggenerátor használata, szükség is van rá, de nem mindig hatásos, ezért az autósok akkor segítenek a legtöbbet a látássérült gyalogosoknak, ha leengedik az ablakot és kiszólnak, hogy át lehet menni az úton.
Egy kevésbé forgalmas utcában kezdtek tesztelni, mégpedig azért, hogy kiderüljön, mennyit számít egy gyalogosan közlekedő vak ember számára, ha be van kapcsolva az elektromos autó hanggenerátora. A tesztünkben szereplő autó hanggenerátora 30 km/h-ig bekapcsolt, felette és álló helyzetben kikapcsolt.
Nehéz meghallani
„A csendesebb utcákban segít a látássérülteknek, ha van hangja az elektromos autónak, mert van esély meghallani. Ezért az olyan típusokban, ahol ki-bekapcsolható a hanggenerátor, segítséget jelent, ha üzemben hagyja a vezető. Ha nincs bekapcsolva a hanggenerátor, akkor vakon nincs esélyem, elég egy kis szél vagy eső, és lehetetlen meghallanom, hogy jön az autó. Ebben a helyzetben azért egy vakvezető kutya tud segíteni, mert nem fogja engedni, hogy az autó elé lelépjek” – mondta Vida Zoltán, a Baráthegyi Vakvezető Kutya Iskola munkatársa, akinek nincs látásmaradványa, vagyis vak. A teszt alatt vakvezető kutyája, Rizling vigyázott rá.
Az alapítvány által tesztelt típus hanggenerátora automatikusan elhallgatott, amikor megállt. Vida Zoltán elmondta, hogy ezzel számára teljesen elveszett az információ, ezért vált bizonytalanná: „Nem tudtam eldönteni, mit is szeretne, elindul, nem indul, azért állt meg, hogy engem átengedjen?”
Nincs szabályozás
Problémát jelent, hogy egyelőre nincs az autógyártók számára olyan szabályozás, hogy egységes legyen az elektromos autók hangosítása. Egyik márkáé ilyen, a másiké olyan, amihez az elektromos autózás térnyerésével egyre nehezebb lesz alkalmazkodni a látássérült gyalogosoknak. A teszt egyik megállapítása az, hogy egy lehetséges szabályozás során fontos szempontként merülhetne fel, hogy álló helyzetben is adjanak hangot, hiszen ezzel segítenék a látássérültek biztonságos közlekedését.
Egy forgalmas kereszteződésben folytatták a tesztelést. Azt állapították meg, hogy egy forgalmas kereszteződésben az elektromos autó hanggenerátora nem szűrhető ki a háttérzajból, a vak ember nem hallja meg, nem tudja megkülönböztetni a sok más autó hangja között.
Hiába volt több esetben is bekapcsolva a szituációs helyzeteknél a hanggenerátor, lehetett érzékelni a vak tesztelőn, hogy alapvetően bizonytalan, nem tudja eldönteni, hogy elindulhat-e vagy nem.
„Arra jutottunk, hogy alapvetően ki kellene szólni a vezetőknek, hogy nyugodtan átmehetsz, át foglak engedni, vigyázok rád, és ezt a kultúrát kellene bevenni, követni gyakorlatként. Odafigyelni a gyalogosokra, hogy biztonságosan tudjanak közlekedni” – mondta az elektromos autóját a teszt során vezető Schmidinger Béla munkavédelmi szakmérnök.
Vida Zoltán egyetértve ezzel hozzátett, hogy a dudálás, villogás, integetés egy teljesen vak ember számára nem segítség, mert nem látja, hogy mi történik. Így az a legegyszerűbb, ha a vezető leengedi az ablakot és kiszól, hogy át lehet menni.