2023.05.12. 14:00
Átadták a teljesen újonnan épült Bódva-hidat (fotókkal, videóval)
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában teljeskörűen megújult a 27-es főúton a szendrőládi Bódva-híd mintegy 1,5 milliárd forint értékben. A munkálatok befejeződtek, a forgalomba helyezés megtörtént, így az autós és a gyalogos forgalom ismét zavartalanul használhatja a hidat.
Dr. Alakszai Zoltán, a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal főispánja, Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelõs államtitkára, Demeter Zoltán, a térség országgyűlési képviselője és Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója
Fotó: Vajda János
A Bódva-híd 1949-ben épült a II. világháborúban felrobbantott régi híd helyett, azóta időszerűvé vált a teljes körű újjáépítése. A felújítási munkálatok a tervezést, területszerzést és közbeszerzési eljárás lebonyolítását követően 2021 novemberében kezdődtek el. A tereprendezési munkák után a szakemberek kiszélesítették és újjáépítették a híd alépítményeit, majd az ideiglenes átkelő elkészültét követően kezdődhetett el a Bódva-híd tényleges átépítése. Elbontották a híd teljes felső szerkezetét, a hídfőket és a pilléreket, majd a régihez szerkezetében és látványában is hasonlóan építették újjá, figyelembe véve a mai kor teherbírási és méretbeli követelményeit. A híd nyílásait is a régi híddal megegyező méretűre építették át, másfél méter széles gyalogos járdát alakítottak ki és a vízügyi előírások változását figyelembe véve az új híd bő fél méterrel magasabbra épült a réginél.
Hídavatás Szendrőládon
Fotók: Vajda JánosA híd április végén kezdődő műszaki átadása mostanra lezárult, így valamennyi közlekedő ismét korlátozás nélkül, zavartalanul és biztonságosan használhatja a térség stratégiailag jelentős, nagymultú hídját, melyet pénteken ünnepélyes keretek között adtak át.
Folyamatos az úthálózat fejlesztése
Hidat avatni, mindig örömteli és megtisztelő, azt jelképezi, hogy összekötünk embereket és helyeket. Az építési minisztérium számára a vidék fejlesztése és egyes régiók felzárkóztatása különös prioritást élvez. Ez a projekt nem csak összeköt valamit, hanem amellett, hogy jelentősen megkönnyíti az itt élők mindennapjait, utat jelent a fejlődéshez, utat mutat a felzárkóztatáshoz, mondta ünnepi beszédében Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára a helyszínen.
– Az úthálózat folyamatos fejlesztése az egyik legfontosabb feladata az Építési és Közlekedési Minisztériumnak. Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye úthálózatának fejlesztése pedig nagyban hozzájárul ennek a régiónak a felzárkóztatásához. Ennek jegyében valósul meg egy másik fejlesztés is a Sajószentpéter-Berente elkerülő szakasz megépítése, melynek része a 26-as főút elkerülő részének megvalósítása és a 2606-os összekötő út felújítása. Az új nyomvonalú, összesen több, mint tíz kilométer hosszú, 2x1 sávos főúton nyolc új híd létesül. Ezt a fejlesztést a következő év első negyedévében fogjuk átadni a közlekedésnek. Az elmúlt időszak egyik nagy nyertese Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye volt, ahol 2010-óta a teljes úthálózat mintegy harmada, csaknem ezer kilométernyi út újulhatott meg. A szendrőládi Bódva-híd építése az elmúlt év egyik kiemelkedő műtárgyépítése, mind a beruházási költség, mind a közlekedésben betöltött szerepe miatt. Forgalmas úton lévő hídról lévén szó, mindenképpen stratégiai jelentősége van, hiszen a hiányában csak kerülővel közlekedhetnének az autók, buszok és a teherforgalom. Az itt élők mindennapjait teszi tehát könnyebbé ez a beruházás. Jelentse ez a híd a legrövidebb utat a fejlődés irányába – mondta az államtitkár.
Hozzátette: Országszerte 2022-ben 966 kilométernyi közút, többségében mellékút felújítása zárulhatott le, az elmúlt 12 évben csak vármegyénkben ezer kilométer. Megköszönte a munkát, amit a felújítás kapcsán Demeter Zoltán országgyűlési képviselő kifejtett, mit mondta, ahogy a híd kapcsán, úgy más tekintetében is fáradhatatlanul dolgozik a körzetéért.
Sikeres pályázatok
Komoly és nagy beruházásról beszélünk, hiszen a költsége meghaladta a másfél milliárd forintot és ebből is látszik, hogy a magyar kormánynak fontos a vidék fejlesztése, az itt élő emberek mindennapi élete, sorsa és fontos ez a térség is, hangsúlyozta Demeter Zoltán, a térség országgyűlési képviselője.
Hídavatás Szendrőládon
Fotók: Vajda János– Az elmúlt években nagyon sok felújítás, útfelújítás történt a vármegyében, külön öröm, hogy ennek jelentős része érintette az én választókörzetemet. Örülök annak, hogy a Magyar Falu program keretében nem tudnék olyan települést megemlíteni a 79-ből, amely hozzám tartozik és pályázatot nyújthatott be, amely ne nyert volna el több pályázati forrást is. Ez is azt mutatja, hogy erősödik a vidék és én hiszem azt, hogy erős vidék kell ahhoz, hogy erős Magyarország legyen. A híd valóban jelkép is, összeköti a folyó partjait, országokat, településeket és embereket. A történelem során nagyon sok település, város nőtt ki a megépített hidak mellett, a kereskedelmi útvonalak mentén és azok a hidak a találkozások és a gazdasági, társadalmi életnek a központjai voltak, vagyis a fejlődés mozgatórúgói. Ahol hidakat építenek, ott az emberek nem akarnak szétszakítottságban élni – tette hozzá Demeter Zoltán.
Végül köszönetet mondott mindenkinek, aki részt vett a munkálatokat és a magyar kormánynak, hogy biztosította a szükséges forrást.
Sok munka van mögötte
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye nem tartozott a rendszerváltás nyertes térségei közé. Rengeteg munka, erőfeszítés kellett ahhoz 2010-óta, hogy elérjük ezeket az eredményeket közösen, kezdte ünnepi beszédét dr. Alakszai Zoltán, Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye főispánja.
– De mi is kellett ehhez a fejlődéshez, amit ez a híd is szimbolizál? Szükség volt tervekre, amelyek helyben fogalmazódtak meg polgármesterek, képviselők segítségével. Szakemberekre, akik hozzátették a szaktudásukat. Magyarország kormányának támogatására. Külön öröm számomra, hogy az építési és közlekedési minisztérium és Lázár miniszter úr sokszor hangsúlyozza az utóbbi hónapokban, hogy a főváros és a vidék közötti egyensúly fenntartására törekszik, hogy a vidéki emberek ne legyenek másodrendű állpolgárai az országnak. Különösen fontos ez itt nekünk Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében. Ezekhez a fejlesztésekhez szükség van egy jól működő hivatalra, közigazgatásra, a mi kormányhivatalunkra is. Mi is egyfajta híd vagyunk, mert az átkelést igyekszünk segíteni a jogszabályok alkotta útvesztőben. Az én kollégáim is nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy támogassák a kivitelezőket és a tervezőket a szakszerű és a jogszabályoknak megfelelő munka elvégzésében – tette hozzá dr. Alakszai Zoltán.
Nagy lehetőség a társégnek
Óriási öröm a számukra, hogy egy új műtárgy került a kezelésükbe és a régi rosszul funkcionáló eltűnt, egy problémával nekik is kevesebb, jegyezte meg Szilvai József, a Magyar Közút Zrt. vezérigazgatója.
– Ez már egy szabványos, nyolcvan tonna teherbírású híd, ami nagy lehetőség a térségnek, hiszen azok a teherautók, terhek, amelyek eddig nem tudtak ide bejönni most már igen, így az ipar, bányászat, mezőgazdaság fejlődésének ez a híd már nem lehet gátja. Bár nehéz időket élünk, de a minisztériummal, államtitkár úrral már azon dolgozunk, hogy miként tudjuk folytatni ezt a felújítási dömpinget, már vannak reménykeltő előttünk álló feladatok – hangsúlyozta a vezérigazgató. Egyben köszönetet mondott mindenkinek a jó együttműködésért, a híd kapcsán pedig a kivitelezőknek és a saját kollégáinak is.
A Bódva-híd
A Bódva-híd elődje 1949-ben épült, az 1944-ben felrobbantott régi híd helyett, mely különleges szépségével hívta fel magára a figyelmet. Negyven méter nyílású, alsópályás vasbetonívvel hidalta át a Bódvát. Neves tervezője Fóli Róbert volt. A helyére épített híd azonban sem teherbírási szempontból, sem szélesség tekintetében nem felelt meg a mai igényeknek és előírásoknak. Később a híd súlyosan megrongálódott, ami miatta a szélessége már nem volt elegendő a kétirányú forgalomra. A statikai vizsgálat végül megállapította, hogy a hidat hosszú távon nem lehet biztonságosan és gazdaságosan üzemeltetni, mielőbbi átépítés szükséges. A munkálatok 2021 novemberében indultak meg.
Videós tartalmaink továbbra is megtalálhatóak a YouTube csatornánkon.