2023.10.19. 11:30
Ön szerint veszélyesek az e-rollerek? (Szavazzon!)
Miskolc - A forgalomban lévő e-rollereket biztosan felül kell majd vizsgálni.
Nagy divat lett, jó dolog az e-roller, de minél hamarabb szabályozni kell a működését.
Fotó: MW
Az e-rollerekre egyelőre nem tér ki külön a KRESZ, ezért a szabályzatban levő fogalommeghatározások nyújtanak iránymutatást, ez alapján sorolható be teljesítménytől és sebességtől függően az adott jármű. Miskolciakat kérdeztünk, mi a véleményük az e-rollerről.
Változás várható
Imre nem most kezdte a rollerezést, már gyerekkorában is kedvelte a kétkerekűt. A „gyalog rollerről” az elsők között váltott át az elektromos verzióra, nem tagadja, némi tuningot is kapott a jármű, épp ezért érdeklődéssel várja KRESZ módosítást. Véleménye szerint semmi gond nincs a nagyobb teljesítménnyel, ha ésszel használja a roller gazdája és ott száguldozik csak, ahol a forgalmi körülmények megengedik – ez a legfontosabb szabály – hangsúlyozza.
Etelka néni bevallja: amióta megjelentek a rolleresek fokozott elővigyázatossággal közlekedik. Nem fél, mert feltételezi hogy mindenkinek van józan belátása – de egy-egy váratlanul felbukkanó jármű láttán kicsit összeszorul a gyomra. Ő maga koránál fogva nem próbálná ki, de az például tetszik neki, amikor egy család libasorban halad elektromos kütyüjével.
Endrének – aki gyakran autóval jár - már volt afférja elektromos rolleressel, de meg tudták beszélni a helyzetet. Véleménye szerint sürgősen kellene szabályozás a népszerű eszközre, mielőtt a balesetek kényszerítik ki az intézkedést. A járművek számának növekedésével ugyanis az ebből adódó kockázat is fokozatosan nő - indokol.
Vajon jó dolog-e, hogy e-rollerrel a járdán is szabad közlekedni? Le kell-e szállni róla, ha áthalad a rolleres a zebrán? Kinek voltak már kellemetlen percei amiatt, mert gyalogosként elhúzott mellette egy rolleres? Esetleg ütötték is el?
A hírek szerint elkészült, és minisztériumközi egyeztetési fázisban van a KRESZ-módosítási javaslat, amely megoldaná az elektromos rollerek problémáját. A javaslat alapján a motoros roller a legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű lesz. Ezen belül kis teljesítményű motoros rollernek az számít majd, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt, és sík úton önerejéből 25 kilométer/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes. Nagy teljesítményű pedig az, ami a fenti feltételektől eltér. Ha a javaslat bekerül a KRESZ-be, az előbbire a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznak majd azzal a kitétellel, hogy utas nem szállítható rajta, és az alkalmazható legnagyobb sebessége 25 kilométer/óra. A nagy teljesítményű e-rollerre pedig a segédmotor-kerékpárról szóló szabályok vonatkoznának, ám utast ezen sem lehetne szállítani, és csak 16 év felettiek vezethetnék. A forgalomban lévő e-rollereket tehát biztosan felül kell majd vizsgálni, de a szabályok tisztázása minden közlekedő érdeke.
Szavazás
Korábbi szavazásokÖn szerint veszélyesek az e-rollerek?
Ön szerint veszélyesek az e-rollerek? (Szavazzon!)