2023.11.28. 16:01
Így készültek fel a télre a közútkezelők Borsodban
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében kétezer-ötszáz kilométernyi fő- és mellékút kezeléséről gondoskodik a Magyar Közút.
Hajnali hóesés
Fotó: SZB
Már az első hó lehullása előtt, november 10-én téli üzemre váltott a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Utánajártunk, hogy ez milyen változásokat jelent az utakon.
Non-stop működés
Társaságunk minden évben, így idén is november 10-én váltott téli üzemre. Azaz onnantól kezdve 12 órás váltott műszakokban, 0-24 órában látjuk el a szükséges téli üzemeltetési és fenntartási feladatokat. Országosan 31 ezer kilométernyi gyorsforgalmi, illetve településeket összekötő fő- és mellékutat üzemeltetünk
– nyilatkozta szerkesztőségünknek Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.
Ezen felül 140 ezer kilométernyi út az önkormányzatok kezelésében van, míg több mint 1500 kilométernyi autópályát koncessziós cégek üzemeltetnek.
Hófogó rácsok, erdősávok
A településeken belüli utak és két autópálya vármegyénkben nem a Magyar Közúthoz tartozik.
„Vármegyénkben több mint 2500 kilométernyi fő- és mellékút tartozik hozzánk, a településen belüli utak döntő többségét az önkormányzatok, míg az M3-as és M30-as autópályát az MKIF Zrt. üzemelteti. Az üzemeltetési feladatokat hat mérnökségünkön keresztül látjuk el, több mint kétszáz fő dolgozik kifejezetten a téli üzemben. Ehhez jön még ötvenhárom hóekével felszerelt nehézgépjármű, tizennégy rakodógép és nyolc önjáró hómaró. A sótárolóink is tele vannak, a téli üzemkezdetre közel 5500 tonna sót, 1 tonna kalcium-klorid granulátum, 342 ezer liter kálcium-klorid oldat és 327 tonna érdesítő anyag készletet halmoztunk fel. További fontos lépés volt még a téli átállás előtt, hogy 45 kilométernyi szakaszon helyeztünk ki hófogó rácsokat, ezen kívül 27 kilométernyi telepített hófogó erdősáv is található a vármegyében” – tájékoztatta kollégánkat a kommunikációs osztályvezető.
Ütemterv szerint haladnak
Az időjárási viszonyokhoz igazítják a munkálatokat.
„A meteorológiai előrejelzések, útellenőreink visszajelzései, illetve a saját útmeteorológiai állomásaink adatai alapján határozunk arról, hogy még a havazás, fagyok előtt végezzünk-e megelőző sószórást. Ez elsősorban a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti. Az úgynevezett alászórás arra elegendő, hogy a frissen hullott hó ne fagyjon le rögtön a burkolatra és azt később könnyebben el lehessen takarítani. Önmagában a megelőző sószórás nem olvasztja el minden esetben a havat. Intenzívebb és folyamatos havazás esetén a folyamatos síkosságmentesítés és hóeltakarítás is szükséges. A munkálatokat nem egyszerre, hanem az előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el a szakembereink. Először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást. Ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése” – tudtuk meg.
Több burkolathiba lehet
A téli időszakban a burkolathibák kijavítására korlátozottan nyílik lehetőség.
„A hóeltakarítást csak akkor tudják hatékonyan megkezdeni, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja az 5 centimétert, az alatt csak sózásra van lehetőség. A téli hóeltakarításban és síkosságmentesítésben dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre akár 2–5 óra is lehet. Ezen időszak alatt pedig időjárástól függően akár újabb 5–10 centiméternyi hó is hullhat a burkolatra. Ebből kifolyólag újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek, amíg a havazás el nem áll. Addig pedig télies útviszonyokra és lassabb haladásra kell a közlekedőknek felkészülni. A csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, emiatt alakulnak ki burkolathibák. Ahol a javítási munkákat nem tudjuk elvégezni, ott táblázással hívjuk fel a közlekedők figyelmét a burkolathibákra. Télen is az utak úthálózati szerepe alapján végzünk kátyúzást, vagyis a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása elsőbbséget élvez. A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg” – emelte ki a közútkezelő.
Ritkábban sóznak
A közútkezelő feladata a törzshálózathoz tartozó kerékpárutak tisztán tartása is, amelynek során odafigyelnek a balesetmentes megoldásokra.
„Az országos kerékpárút-törzshálózat egyes elemein és a főutakkal párhuzamos kerékpárutak lakott területen kívüli szakaszain a téli időjárási viszonyok között egységes módon végezzük az üzemeltetési feladatokat. A téli tisztán tartás szempontjából kezelt kerékpárutakon törekszünk a só racionalizált felhasználására. Az érdesítő anyagok - homok, finom zúzalék, salak - felhasználására törekszünk. Esetenként az érdesítő anyag sóval szükséges arányban keverjük” – osztotta meg a Magyar Közút.