2024.09.11. 17:30
A vármegye közösségi közlekedésének helyzetéről is tárgyaltak
A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Közgyűlés 2019-2024. közötti időszakának utolsó ülését tartotta szeptember 11-én, szerdán 9 órától a Vármegyeháza dísztermében. A közgyűlési napirendjének talán egyik legaktuálisabb kérdéseket tárgyaló pontja a vármegye közösségi közlekedésének helyzetéről szólt.
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye – 2019-2024 közötti időszakának utolsó közgyűlése Fotó: Vajda János
Bánné dr. Gál Bolgárka a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Közgyűlés elnöke megállapította, hogy mivel 28 önkormányzati képviselő volt jelen az ülésen, ezzel a testület határozatképes lett. A negyedik napirendi pont különösen aktuális kérdéseket boncolgatott. A jelenlévő képviselők előzetes írásos tájékoztatást kaptak a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye közösségi közlekedési helyzetéről, melynek előterjesztője Hegyi Zsolt, a MÁV-VOLÁN-csoport vezérigazgatója volt.
Terítéken a MÁV-VOLÁN-csoport helyzete
Az előterjesztés foglalkozott a MÁV-VOLÁN-csoport közszolgáltatást végző cégeinek bemutatásával, a vármegye közösségi közlekedési hálózatával, a személyszállítási szolgáltatásokkal, a menetrendi fejlesztéssel és kínálattal, kitért a vármegyében működő személyszállító járművekre és a vasúti és autóbusz-hálózati infrastruktúra fejlesztésére is. A személyszállítási szolgáltatásokat a vasúti és az autóbuszos szállítás esetében külön is vizsgálta.
Pozitív tendenciák a vasútnál
A vasúti szállítás esetében kitért arra, noha számos becslés a közösségi közlekedés járványhelyzet okozta tartós visszaesésével számolt, országosan 2023-ban a vasúti személyszállítás volumene már meghaladta a 2019-es szintet. A növekedést generálták a menetrendi és szolgáltatásfejlesztések, és az ezeket kedvező díjszabással támogató ország- és vármegyebérletek bevezetése. Az előterjesztés kitért arra, hogy a távolsági közlekedésben erős növekedés, a regionális közlekedésben lassú csökkenés, míg a budapesti elővárosi közlekedésben kismértékű növekedés figyelhető meg, illetve hogy nemcsak a belföldi, hanem a nemzetközi utazások terén is forgalomnövekedés volt tapasztalható az új nemzetközi ajánlatrendszernek és az egyre bővülő online értékesítésnek köszönhetően. A nemzetközi utasfő 2022-ről 2023-ra összességében 14%-kal emelkedett. Tájékoztatott arról is, hogy Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében összesen 85 vasútállomás és vasúti megállóhely található.
A buszos közlekedésben sem voltak fennakadások
A Volánbusz Zrt. által ellátott helyközi közlekedési közszolgáltatási teljesítmény 2023-ban a 2022. évihez képest 0,5%-os mértékben csökkent az Észak-magyarországi Közlekedési Régióban. A társaság a 2023. éves helyközi menetrendjében meghatározott járatainak 99,8%-át teljesítette, a késésektől mentes járatok aránya pedig 99,1% volt. A Volánbusz Zrt. 16 helyközi közszolgáltatását az Észak-magyarországi Közlekedési Régióban a 2023. évben több mint 66,8 millió utas vette igénybe, 1113 millió utaskilométer teljesítménnyel. A 2023. év során a régióban végrehajtott menetrend módosítások is hatással voltak a teljesítményadatokra, melyek összességében mintegy 144 ezer kilométer teljesítménynövekedéssel és 1 db forgalmi járműigény csökkenéssel jártak.
A gazdasági fúzió előnyei
Az előterjesztés hangsúlyozta, hogy a MÁV-VOLÁN-csoport hitvallásában egyre fontosabb szerepet kap az integratív szemlélet. 2021 januárja óta a MÁV-csoport leányvállalata a Volánbusz Zrt. Ez a gazdasági fúzió lehetővé teszi egy ideális közösségi közlekedési rendszer megteremtését Magyarországon: a vasúti és a buszos közlekedés menetrendjének összehangolását, a felesleges párhuzamosságok megszüntetését, az egységes jegyértékesítési rendszer és a tarifaközösség megteremtését.
Kérdések merültek fel
A Területfejlesztési és Turisztikai Bizottság véleményezte és egyhangúlag elfogadta ugyan az előterjesztést, de felmerültek kérdések is a Jobbik Magyarországért Mozgalom-Magyar Szocialista Párt-Momentum-Mindenki Magyarországa Mozgalom képviselőcsoportjának vezetőjétől. Gúr Nándor László a Volánbusz Zrt.-t megszólítva előhozta a 300 forintos helyjegy kérdéskörét, azt firtatva, hogy mennyire tekinthető komolynak és rákérdezett, hogy nem fog-e ez az intézkedés közlekedési káoszt okozni. Majd a MÁV Zrt. képviselőjéhez fordult az általa „katasztrófaturizmusként” definiált állapotok iránt érdeklődött, kitérve itt a saját maga tapasztalataira: mint megnövekedett menetidő, folyamatos késések, idős járműpark.
A Volánbusz Zrt. részéről Danila Tibor forgalmi üzemvezető úgy reagált, hogy jelenleg ezt a jegyet kizárólag a Budapest és különböző céldesztinációk közötti utasoknak van lehetősége elővételben megváltani, ezzel gyakorlatilag biztosítva azt, hogy biztosan felkerüljenek a buszra. Kiemelte, hogy ez azért is előnyös társaságuk számára, mert így tudják a jármű foglaltságát monitorozni és elérni, hogy az utasakadás minél kevesebb esetben forduljon elő a rendszerben. Pozitívumként említette, hogy tavaly összesen 32 csuklós autóbusz érkezett a vármegye tekintetében, ezzel gyakorlatilag a dél-borsodi Miskolc-Szerencs-Edelény-Mezőkövesd térségében a teljes állomány megújult.
A MÁV Zrt. részéről Garamvölgyi Mihály pályavasúti területi igazgató válaszolt, kitérve arra, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben csak azokat a nagyon sürgős munkákat tudják elvégezni, amikre a tulajdonos forrást biztosít. Bizonyos pályaszakaszok felújítása már folyamatban van és bíznak abban, hogy hamarosan több forrást tudnak igénybe venni majd egyéb fejlesztésekhez.
A vezetők meghallgatása után a közgyűlés szavazott: 19 igennel és 9 tartózkodással vette tudomásul a tájékoztatót. A közgyűlés ez alkalommal összesen 17 napirendi pontot tárgyalt meg, ebből 11 előterjesztést nyilvános ülésen, 6-ot pedig zárt ülésen.
Vármegyei közgyűlés a vármegyeházán 2024.09.11.
Fotók: Vajda János