Badány-MVK

7 órája

Feljelentést feljelentés követ

Badány Lajos alpolgármester büntetőfeljelentést tett az MVK Zrt. ellen, a közlekedési vállalat visszautasítja az alpolgármester vádjait és viszontfeljelentést tesz.

Boon.hu

Az utasok is elégedetlenek a miskolc közösségi közlekedéssel

Fotó: Ádám János

„Az MVK Zrt. gazdálkodásával kapcsolatban erős kétségek merültek fel, melyekre a Miskolc Holding Zrt. részéről sem érkeztek megnyugtató válaszok” - fogalmazott közleményében Badány Lajos, Miskolc városüzemeltetésért felelős alpolgármestere. - Ennek eredményeként az MVK Zrt. felügyelőbizottsága a cég beszerzéseinek átvilágítása mellett döntött. Az átvilágítás által feltárt anyagokkal, cselekményekkel kapcsolatban a felügyelőbizottság jogi szakvéleményt is készíttetett. Ezen dokumentumokban foglaltak alapján felmerült több a Büntető Törvénykönyvbe ütköző bűncselekmény elkövetésének gyanúja."

"Ránk, képviselőkre nézve a törvény a következőképpen fogalmaz: A hatóság tagja és a hivatalos személy, továbbá, ha törvény előírja, a köztestület köteles a hatáskörében tudomására jutott, közvádra üldözendő bűncselekményt feljelenteni. Így a törvényesség fenntartása érdekében, felelősen gondolkodó képviselőtársammal együtt az MVK Zrt. gazdálkodásával kapcsolatban felmerült aggályok alapján augusztus elején büntetőfeljelentést tettünk, melyet a hatóság befogadott és a büntetőeljárás már folyamatban van" - derül ki az alpolgármesteri közleményből.

„Mint ismeretes, az elmúlt időszakban a lakosság megítélése szerint is súlyos problémák jelentkeznek a szolgáltatásban, rendszeresek a járatkimaradások, elégtelen a rendelkezésre álló járműállomány, és az autóbusz-vezetők is túlterheltek. Természetesen mindezen problémák kezelése az ügyvezetés feladata lenne, főleg úgy, hogy a cég finanszírozása az elmúlt önkormányzati ciklus alatt teljes mértékben biztosított volt" - fogalmaz Badány Lajos.

Másra költötték a támogatást?

A közlemény szerint az önkormányzat által az MVK Zrt. rendelkezésére bocsátott források sok esetben nem olyan beruházásokra mentek, melyek közvetlenül a szolgáltatás javulását, a dolgozók terheltségének csökkenését eredményezték volna. Ráadásul – miként erre a gazdasági átvilágítás is rámutatott – ezen beszerzések nem az üzemviteli indokoltság alapján lettek rangsorolva, és – megalapozottan vélelmezhetően – a kapcsolódó beszerzések vonatkozásában is felmerülhetnek törvényi aggályok.

„Mindezek okán a polgármesteri hivatal is megkezdte az idevonatkozó ellenőrzések, eljárások lefolytatását, melyet mandátumunk lejáratából fakadóan csak megindítani tudtunk, de a rendelkezésünkre bocsátott dokumentumokban foglaltak felderítésének, részletes kivizsgálásának feladata már a rendőrségre és az új városvezetésre hárul.”

Nyílt támadást emleget az MVK

Az MVK Zrt. közleményben válaszolt Badány Lajos felvetéseire. Úgy fogalmaztak, hogy az alpolgármester „nyílt támadást intézett a város (egyébként az alpolgármester által felügyelt) közlekedési vállalata és annak közel 700 munkavállalója ellen. Tette mindezt azok után, hogy az elmúlt években éppen ő, majd az elmúlt egy évben már az általa létrehozott közlekedésszervező osztály irányította kénye-kedve szerint az MVK Zrt-t, ezzel csaknem 600 millió forintos pluszköltséget teremtve Miskolcnak, a miskolciaknak.”

Az MVK közleménye szerint Badány Lajos alpolgármester 2023. augusztus 8-án egy teljesen új vonalhálózat és menetrend kialakítására és bevezetésére utasította az MVK Zrt. vezérigazgatóját. Az új hálózat és menetrend tervét Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közlekedésszervező Osztálya készítette, az MVK Zrt. szakembereinek mellőzésével. Tette mindezt úgy, hogy az MVK Zrt.-nél több évtizedes szakmai tapasztalattal, szakirányú végzettséggel rendelkező kollégák dolgoznak, az akkor újonnan létrehozott osztály munkatársairól viszont ugyanez nem volt elmondható.

„Kollégáink 2023. augusztusában megvizsgálták Badány Lajos javaslatát, és már akkor jeleztük felé, hogy az a teljesítménytöbbleten túl olyan mértékű módosításokat tartalmaz, amelyről mindenképpen közgyűlésnek kell döntenie, illetve a többletfinanszírozási kérdéseket is tisztázni szükséges. Arról is tájékoztattuk az alpolgármestert, az új menetrend többletköltsége a bevezetéstől 2024. év végéig várhatóan nagyságrendileg 590 millió forint. A magasnak mondható energiaárak és a működés finanszírozáshoz szükséges hitelkamatok mértéke által okozott folyamatos költségnövekedés mellett ez az intézkedés szinte egy kegyelemdöfést jelentett az MVK Zrt. számára" – fogalmaznak. 

Plusz költségekről beszélnek

„Badány Lajos magabiztosan állította, hogy az általa készíttetett menetrend nem igényel plusz járművet, sem plusz gépjárművezetőt, miközben az által felügyelt közlekedésszervező osztály levelében ezzel szemben az állt: az új menetrend plusz 10 darab járművet, plusz 10 fő autóbuszvezetőt és plusz 1 fő villamosvezetőt igényel majd. Cégünk jelezte, a járművezetői létszám hiánya miatt ezt csak járművezetői túlmunkával lehet megoldani, melyhez többlet bérezésre van szükség. Arra is felhívtuk az alpolgármester figyelmét, hogy ilyen rendkívüli sürgősséggel bevezetett menetrendhez a szükséges többlet jármű és az azokhoz szükséges járművezetők stabilan nem biztosíthatóak, így menetrendi eltérések keletkezhetnek. Ez 2024. év elején be is következett, a vállalat munkavállalóinak erőfeszítéseinek köszönhetően az új menetrend bevezetését és fenntartását minimális eltérésekkel sikerült megoldani. A többlet járműigény biztosítására és a jelenlegi járműállomány korszerűsítésére az MVK Zrt. folyamatosan jelezte, hogy új járművek beszerzésére van szükség, hiszen több mint 650 ezer kilométer a járművek átlagos kilométer-telítettsége, de nemhogy beszerzés nem történt, még a pályázaton sikeres beszerzéseket is akadályozták, konkrétan a 2024. évi üzleti tervből ki akarta töröltetni a megnyíló új járműbeszerzési pályázati programok egyes sorait."

Jogi lépéseket tervez az MVK

„Az alpolgármester még akkor sem vállalta a felelősséget a meggondolatlan módosításokért, sőt az MVK Zrt. szakembereire mutogatott, őket tette felelőssé azért a problémáért, amelyet az általa terveztetett menetrend okozott, az MVK Zrt.-t okolta azokért a bajokért, amiket előre jeleztünk neki."

„Az MVK Zrt.-nek azonban nem volt más lehetősége, mint tudomásul venni az új menetrend bevezetésére vonatkozó döntést, és a munkavállalók rendkívüli túlmunkákat vállalva erőn felül dolgoztak azon, hogy az előírt menetrend tartható legyen. Emellett társaságunk villamos- és autóbuszvezetői képzéseket indított, illetve igyekeztünk biztosítani az üzemképes járműállományt. A bevezetett menetrend többletköltségeinek finanszírozására pedig a Miskolc Holding Zrt. biztosít folyamatos hitelkeretet a közlekedési társaság számára.

Az MVK Zrt. teljes mellszélességgel kiáll a dolgozóiért és a leghatározottabban visszautasítja Badány Lajos, leköszönő alpolgármester vádjait és rágalmait. Az MVK Zrt. vezetősége éppen ezért jogi lépéseket tesz Badány Lajossal szemben a közleményében leírtak kapcsán." 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában