boon.hu video

2024.10.16. 20:00

Ezért kerülnek százmilliókba a harsányi felüljáró elé építendő ütközőkapuk - képek, videó

A kivitelező Magyar Közút Nonprofit Zrt. így jellemezte a folyamatban lévő építkezést: "Egyszerűnek tűnő, de komplex és összetett beruházásról van szó." A harsányi felüljáró mellé építendő ütközőkapukról van szó.

Szaniszló Bálint

Így néz ki az épülő ütközőkapu beton alapja

Fotó: Vajda János

Alig adták át a forgalomnak, újra munkálatokba kezdtek a 3-as út miskolci kivezető részén lévő közúti hídnál. Napokon át ismét nehezen megközelíthető a harsányi felüljáró. 

harsányi felüljáró
A harsányi felüljáró védelmére ütközőkapuk épülnek
Fotó: Vajda János

Mint a boon.hu részletesen foglalkozott vele, a 3-as utat Miskolcon átívelő harsányi közúti felüljáró sorsa azon az évekkel ezelőtti napon pecsételődött meg, amikor egy munkagépet fuvarozó, nehézgépszállító tréler haladt a 3-as főúton Miskolc belvárosa felől az M30-as autópálya irányába. A harsányi felüljáró sorsa megpecsételődött.
A jelentősen túlméretes szállítmány sofőrje figyelmen kívül hagyta a város határában lévő harsányi felüljáró előtt a 4,5 méteres magasságkorlátozó közúti jelzőtáblát és nagy sebességgel a hídnak ütközött. A ütközés következtében a szállítójármű platóján lévő munkagép a híd 15 tartógerendájából 13-at súlyosan megrongált: lényegében összetörte azokat. A magyarországi közlekedési szabályok szerint a hazai közutakon a 4 méter magasság feletti járművek kizárólag útvonalengedély birtokában és csak a kiadott engedélyben megszabott útvonalon közlekedhetnek. A harsányi balesetet okozó járműszerelvény azonban nem rendelkezett ilyen engedéllyel.

Harsányi felüljáró hosszú évekig tartó kálváriával 

A megrongálódott harsányi hídon a balesetet követően az üzemeltető Magyar Közút Nonprofit Zrt. vizsgálatot végzett, majd külső szakértői véleményt is kértek. Ez megállapította, hogy a híd középső, 3-as főút feletti nyílását nem lehet kijavítani, azt teljesen át kell építeni. Ezt a munkát végezték el idén az építők, hogy aztán szeptember elején újra átadhassák a forgalomnak a felüljárót.  

Alig egy hónap telt el az átadás óta, máris újra korlátozások lépek életbe a felüljáró környékén a 3-as főközlekedési úton. Előbb a miskolci bevezető oldalon zárták le a külső sávot, majd a kivezető oldal külső sávja is használhatatlanná vált. 

Nincs szó róla, hogy újra megrongálódott a felüljáró. Arról van szó, hogy egy olyan védművet építenek a felüljáró tartóoszlopaihoz, amely megóvja egy a korábbihoz hasonló ütközéstől és az ezáltal keletkező sokszázmilliós károktól.

Ütközőkapu épül 

A beruházás ügyében megkerestük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t. A következő választ kaptuk:  

"A 2022-ben történt járműütközést követően társaságunk nemcsak a harsányi felüljáró átépítéséhez szükséges terveket készíttette el, hanem hasonló károkozás megakadályozása érdekében az elkészült tervdokumentáció részét képezte a hidat mindkét irányból védő egy-egy ütközőkapu kiviteli terve is. Első körben a híd átépítése kezdődhetett el, a biztosítási díjak ezt a projektrészt fedezték, ami a tervezett határidőre el is készült. Időközben sikerült plusz beruházási forrást szerezni a fejlesztési munkákra is, hogy a jövőbeni járműütközések elkerülésének érdekében ütközőkapuk épülhessenek meg. A közbeszerzési eljárás sikeresen lezajlott, a kivitelezőnek pedig szeptember 16-án a munkaterület átadása is megtörtént. A közműkiváltásokat követően a kivitelező jelenleg mindkét oldalon, mindkét irányban az alaptestek építési munkálatait végzi, melyhez a külső forgalmi sávok lezárására volt szükség. Az ütközőkapuk acél szerkezetből, üzemi előregyártással készülnek. További forgalomkorlátozás csupán néhány órára, a szerkezet beemelésekor várható, amit éjszakai időpontra tervez a vállalkozó. A munkálatok közel nettó 257 millió forintból valósulnak meg, a kivitelezésre rendelkezésre álló idő 60 nap."

Sok, vagy kevés a 257 millió forint? 

A boon.hu olvasói fantáziáját igencsak megmozgatta, hogy miért kerül a két ütközőkapu nettó 257 millió forintba. Megkérdeztük a megrendelőt. 

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője a következő hivatalos választ küldte kérdésünkre: 
"A kivitelezési költségeket a jelenleg építés alatt álló ütközőkapu technológiája, a felhasznált és beépítésre kerülő anyagok mennyisége, valamint minősége indokolja. A kivitelezés megkezdésekor szükséges volt az érintett közművek kiváltása. A tervezett acélszerkezetű ütköző kapu a szabványokban előírt ütközőerő felvételére lesz alkalmas. Az ütközőkapuk vasbeton síkalapokon kerülnek kialakításra, melynek során a négy alaptestbe közel 190 köbméter betont építenek be a terveken szereplő betonvasakkal szerelve. Az ütközőgerendák alátámasztását 4 darab, 355 milliméter átmérőjű, 10 milliméter falvastagságú, csőszelvényből kialakított, hegesztett A-lábak adják, ezek csavaros kapcsolattal kerülnek rögzítésre a bebetonozott 80 darab tőcsavarhoz. Az ütközőgerenda 1010 milliméter széles és 550 milliméter magasságú, 1250 milliméteres diafragmákkal merevített acélszerkezetű zárt szekrény kialakítású, melynek önsúlya megközelítőleg 36 tonna. Az acél szerkezetű kapu pilléreinek védelme érdekében 160 méter hosszúságban építenek ki magas visszatartási erejű védőkorlátot.  A befejező munkálatok során szükséges még mintegy 170 négyzetméter árokburkolás előregyártott beton burkolólapokkal, valamint a vasbeton alaptestek sóvédelme megközelítőleg 130 négyzetméteren. Tehát mindent összefoglalva egyszerűnek tűnő, de komplex és összetett beruházásról van szó." 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában