2 órája
Ekkor lesz kész a Miskolc felé vezető vonatsín
A MÁV komplex felújítást végez a miskolci fővonal közel 30 kilométeres szakaszán. A felújítás első felében a Miskolc és Emőd közötti 15 kilométeren végezték el a felépítménycserét, jelenleg Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között zajlik a rekonstrukció. Megújul a vonatsín.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ötpontos akciótervének részeként, de teljes egészében a vasúttársaság saját forrásából megvalósuló beruházás célja, hogy a vonalszakaszon megszűnjenek a sebességkorlátozások és a késések, kiszámíthatóbbá váljon a menetrend, az utazási idő pedig akár öt perccel rövidülhessen - írta a MÁV közleményében. A vonatsín felújítása elengedhetetlen.
A MÁV a legkorszerűbb műszaki megoldásokat is igénybe veszi a vonatsín felújításához
A munkálatok következő, Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között zajló szakaszára visszatért az a 210 tonnás, SMD típusú felépítménycserélő géplánc is, amely naponta akár 1600 méternyi vágányhosszt képes megújítani.
Az SMD ezzel a rendkívüli teljesítménnyel kilenc nap alatt kicseréli a felépítményt, így
várhatóan a december 4-i határidőre elkészül a miskolci fővonal felújított szakasza.
Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között
Október 19-től már Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között zajlik a december 4-ig tartó rekonstrukció. A jelenlegi, második ütem során több mint 20 ezer betonaljat váltanak ki újakkal a sínek cseréjével együtt. A 12 kilométeres szakaszon zúzottkőből 47 ezer tonnát rostálnak és építenek be, 600 méteren pedig teljesen kicserélik az ágyazatot is. Emellett három átjárót javítanak és öt hídon végeznek el állagmegóvó szigetelést.
A felújítást október 29-től ismét a korszerű SMD felépítménycserélő óriás géplánc segítségével gyorsítják. A munkagép naponta mintegy 1400-1600 méteres vágányhosszt halad, így kilenc nap alatt cseréli a kivitelező a felépítmény részeit, a síneket és a vasbetonaljakat. A 600 méter hosszú géplánc alkalmas fa- és betonalj elbontására és új aljak előre meghatározott, egyenlő távolságú lerakására, valamint a sínek felszedésére és újak fektetésére is. A vágányátépítés egyetlen munkafázisban, folyamatosan végezhető, a géplánc képes 120 méteres ún. hosszúsínek beépítésére is.
A vágányfelújítást ezenkívül közúton és vasúton is használható rakodógépek, munkagépek, kötött pályán közlekedő korszerű vasúti pályaépítő- és karbantartó gépláncok végzik, műszakonként 100-120 szakember közreműködésével.
A felújítási munkálatokat követően feloldják a vágányzárat és újra két vágányon használhatják a vonatok a pályát. A megengedett magasabb sebességgel ugyanakkor csak valamivel később, az előírt utószabályozási munkálatok elvégzését követően válik használhatóvá.
A tervek szerint az első fázisban befejezett szakaszon decemberben már 120 km/órás sebességgel, míg a mostani ütemben megújuló Mezőkeresztes-Mezőnyárád–Emőd szakaszon várhatóan év elején az utószabályozásokat követően 120 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok.
Zajhatások
A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt nagyobb zajhatásra lehet számítani a Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc közötti vonal felújítás ütemezése szerinti szakaszain.
Változó menetrend
Az újabb munkafázishoz és a korlátozásokhoz igazodva október 19-től kis mértékben módosult a Budapest–Miskolc fővonalon és a Miskolc-Sátoraljaújhely szakaszon a távolsági – InterCity, InterRégió, nemzetközi – vonatok és a személyvonatok közlekedési rendje, ezért aki erre utazik, mindenképpen tájékozódjon előre.
A 2. ütem idején, december 4-ig érvényes menetrendről a legutóbbi közleményből tud tájékozódni.
A módosított menetrendek az online felületeken (MÁV app, ELVIRA) elérhetőek. A hirdetmények, térképek a közlemény alsó részén, vagy a honlap vágányzári menüpontjából tölthetők le. Az állomások, megállóhelyek, vonatok kijelzőin, plakátokon és hangosbemondókon, továbbá az értékesítési csatornákon keresztül is tájékoztatják az utazóközönséget.