2021.02.03. 19:30
A művészet mindenkié – kihozták az utcára
Utcafront Nyékládházán – plakáton üzen az alkotás.
Fotó: Ádám János
Egyedülálló képzőművészeti projekt kezdődött Nyékládházán.
Részben kényszer szülte Utcafront gyűjtőnévvel kortárs képzőművészeti alkotásokat tesznek közszemlére a település forgalmas pontján, a kisváros szívében. Madácsy István jelenleg is látható Experientia című műve nyitotta a public art sorozatot.
Éliás István, aki Dombovári Ágnessel ötletgazdája és kurátora a kezdeményezésnek azt emeli ki, hogy részben a kényszer szülte a helyzetet: a járvány miatt most nincsenek valós helyszíneken valós események. A művészet jelentős részben a virtuális térbe szorult.
A méret kárpótol
– Az Utcafront helye a kettő között van: nem hagyományos kiállítótér, de nem is online terep. Mégis nagyon egyszerű eszközökkel és egyszerű módon sokak számára tesz láthatóvá műalkotásokat – mondja Éliás István.
Az Egry–Szepessy-kastély előtti plakáthelyen egyelőre az év végéig tervezik kéthetente cserélni a grafikák plakátméretűre nagyított reprodukcióit. A méret kárpótol, amiért az alkotás nem az eredeti formájában, a mű befogadására leginkább alkalmas környezetben jut el a nézőhöz: megadja a lehetőséget, hogy már nagyobb távolságról is a maga részletgazdagságában legyen élvezhető a látvány. Ilyen élmény a képtárban nem adatik. Az utcakép kereskedelmi és közhasznú híradásai között ugyanakkor feltűnik az üzenet: a művészet mindenkié, semmi másnál nem kevésbé fontos része a hétköznapoknak – magyarázza Éliás István.
Kísérlet tárgya
– Mindenképpen lutri volt, mielőtt belevágtunk. Akármennyit is gondolkodtunk rajta, előre nem lehetett tudni, milyen reakciókat vált majd ki. Azt már látjuk, hogy a művészek kedvezően fogadták. Mindenki vállalta, hogy küld munkát az Utcafrontra. Ha nincs ilyen, vagy erre a méretre igazítható műve, készít, kifejezetten ide. És most mindenki kíváncsian várja, hogyan működik majd a fekete-fehér grafikai anyag a plakáton. Hiszen úgy is tekinthetünk erre, mint képzőművészeti kísérletre. Olyan értelemben is, hogy a műtárgyakat semmi sem védi az időjárástól, esőnek-szélnek kitéve, az időjárással és a környezettel interakcióban új életet kezdhetnek. Milyen hatást bír el a látvány, meddig tartható beavatkozás nélkül az esztétika határain belül?
Mindenképpen lutri volt, mielőtt belevágtunk
Éliás István
Hogyan alakul a mű és a befogadók kapcsolata a változással? – hívja fel a figyelmet ezekre a szempontokra is Éliás István.
Az első kiállító
Madácsy István a Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika szakán diplomázott, és ugyanott szerzett DLA-fokozatot. 2006-tól az egyetem képgrafikatanára. Rendszeres résztvevője a hazai és külföldi grafikai tárlatoknak, több jelentős szakmai elismerés mellett 2009-ben Munkácsy-díjat kapott. 2018-ban önálló kiállítása volt a debreceni Modemben. Grafikai tevékenységének középpontjában a rajz és a szitanyomás technikája áll.
Bevezetés
„Szívesen fogadta és támogatta a projekt gondolatát Spitzmüller Zita, a Furmann Imre Művelődési Ház és Könyvtár igazgatója. Ez az intézmény a kezelője az Egry–Szepessy-kastélynak, ahol korábban is voltak rendezvények, kiállítások, és az épület felújítása után is helyet adna ilyen programoknak. A közösség önazonossága szempontjából is fontos hely újbóli bevezetésének első felvezető eleme lett az Utcafront, a kastély előtti plakáthellyel” – foglalja össze Éliás István, aki maga is a művelődési intézmény munkatársa.
A programot szabadtéri gyermekfoglalkozások mellett digitális rajzpályázat is kíséri
(A borítóképen: Éliás István az Utcafronton. A nyékládházi utcaművészeti sorozatban Madácsy István Experientia című művének plakátváltozatát láthatják a nézők. A kép „lélegzik”: az időjárás hatására felhullámosodik, majd kisimul)