Mezőzombor

2019.11.09. 13:55

Marquez nálunk hasíthat

A kormány tervezi között szerepel a magyar Moto GP-futam megrendezése.

Bánhegyi Gábor

Balról: Kósa Lajos, Talmácsi László és Palkovics László

Magyarország azt tervezi, hogy a belátható jövőben Moto GP-futamot rendezne – jelentette be közös sajtótájékoztatóján Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Kósa Lajos, az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának elnöke és Talmácsi László gyorsasági motoros világbajnok a mezőzombori Sárga Borházban. A sajtótájékoztató apropóját a Rally Európa-bajnokság Nyíregyháza-Zemplén futama adta.

Új pálya is lehet

– Az is nagy eredmény, hogy Magyarország 16 év után ismét Rally Eb-futamot rendezhet – mondta Palkovics László. – A szándék az, hogy azt a nívót növeljük, amit az autó-motorsport területén eddig elértünk, hogy magasabb szintet képviselve jelenjünk meg nemzetközi szinten. Hamarosan a Kormány elé kerül Magyarország autó-motorsport stratégiája. Ennek többek között az a célja, hogy megfelelően pozicionáljuk magunkat ezen a téren úgy, hogy növeljük az eredményességet és ez a terület is minél vonzóbb legyen. Ennek a stratégiának egyik eleme az, hogy hazánk tudjon Moto GP-futamot rendezni. A tárgyalások már tavaly óta tartanak, és pár hónapja sikerült áttörést elérni, amelynek keretében aláírtunk a nemzetközi szövetséggel egy szándéknyilatkozatot, amelynek része, hogy ha hazánk rendezhetne futamot, akkor ehhez építünk egy pályát.

Palkovics László elmondta, az autóipar egy olyan iparág, amely nagymértékben befolyásolja a magyar gazdaság eredményességét. Hazánkban a gazdaságban 70 százalékot ér el a Hi tech-cégek aránya, ebben a járműipar jelentős részben benne van. A járműipar és az autó-motorsport egymás mozgatórugói.

– Az autó-motorsport egy olyan terület, amely nem a kiválasztottak kiváltsága. Az autósok és a motorosok köré egy tömegbázist lehet kiépíteni, amelyre rá lehet építeni az oktatást, ami javíthatja a közlekedési morált, a tudatosságot. A stratégiának ez is fontos eleme. Megvizsgáltuk, jelenleg milyen versenyzésre alkalmas pályáink vannak, hogy ehet azokat tovább fejleszteni, azokat is bevonva az oktatási folyamatba. Azt is néztük, hogy lehet még jobban kiszolgálni a sport iránt érdeklődőket. Ennek következtében jövőre a Hungaroringen 5G lefedettség lesz, így a nézők nem csupán a pálya azon szakaszát tudják majd követni, amelyet a helyszínen látnak, hanem a mobileszközökön az egész versenyt valós időben tudják követni és megkapják azt a hang- és látványélményt, amit a tévé nem ad vissza – mondta Palkovics László, aki hozzátette, jövő februárban dönt a Kormány arról, támogatja-e a magyarországi Moto GP-futam létrejöttét. Ha igen és az új pálya építését is támogatják, akkor a közeljövőben már két állami tulajdoni versenypályája lesz hazánknak, és akkor semmi akadálya nem lesz annak, hogy Marc Marquez és társai Magyarországon is versenyezzenek.

Egymillió motoros országa

– Magyarországon 200 ezer olyan motoros van, aki a szezonban heti rendszerességgel használja a járművét – mondta Kósa Lajos. – 300 ezer olyan motoros, aki alkalmilag túrázásra használja a motorját, és megközelíti az egymilliót az országban regisztrált motorok száma. Az utóbbi időben robbanásszerűen megemelkedett a kétkerekű járművek száma az országban, és ez alatt elsősorban az elektromos robogókat, kerékpárokat és rollereket kell érteni. Olyan járművekről van szó, amelyek nagymértékben növelik a városi mobilitást, ugyanakkor legalább olyan mértékben szabályozatlanok.

A kétkerekű járművek azonban ténylegesen is növelik a közlekedés hatékonyságát, így ezeket az alternatív közlekedési eszközöket is figyelembe kell venni az autó-motorsport stratégiában, amelynek része a biztonságosabb közlekedés feltételeinek a megteremtése, Kósa Lajos elmondta, ha lesz új Moto GP-pálya, az szinte teljes bizonyossággal Kelet-Magyarországon épül majd meg.

Balról: Kósa Lajos, Talmácsi László és Palkovics László

– Először meg kell vizsgálni, tudjuk-e teljesíteni azokat a feltételeket, amelyekkel egy ilyen verseny megrendezése jár. Ha lesz új pálya, olyan helyen épül majd, ahol, a rendezvénynapok száma szinte teljes – mondta Kósa Lajos. – Az biztos, hogy nem közvetlenül egy város szomszédságában épül majd, hiszen a valenciai pálya is a várostól 50 kilométerre van. Olyan helyen kell lennie, ahonnan könnyen elérhető az M3-as és az M35-ös autópálya, hiszen egy ilyen futamra biztosan sokan jönnének Romániából, Szlovákiából, de még Dél-Lengyelországból is. Egy ilyen versenyen 40-50 ezer motoros és ugyanennyi autós érkezik, akiknek hatalmas terület kell. Ez a pálya nem lehet Nyíregyháza és Debrecen mellett. A két város 49 kilométerre van egymástól és ez a két város és vonzáskörzete együtt képes lehet arra, hogy egy ilyen futamot kiszolgáljon. A tárgyalások alatt elhangzott, a nemzetközi szövetség is szeretné bővíteni a versenyhelyszíneket és a futamok számát, így örömmel fogadnák, ha hazánk is csatlakozna. Egy ilyen verseny megrendezése hatalmasat lépést jelenthetne az országmarketingnek és titkon abban is reménykedek, hogy talán ez lökést adhatna a valamikori magyarországi motorgyártás újraindulásának.

Álom válhat valóra

– Már aktív versenyzőkoromban úgy éreztem, jó lenne hazai környezetben motorozni – mondta Talmácsi Gábor, aki a Moto 3-ban szerzett 2007-ben világbajnoki címet. – A Moto GP ma a világ negyedik legnézettebb sportja folyamatosan bővülő nézőszámmal, így Magyarországnak egy hatalmas lépést jelentene, ha csatlakozni tudna a Moto GP versenyhelyszíneihez.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában