2009.11.02. 18:37
Vonat? Busz? Egyik sem?
<p>Nyereség vagy veszteség?<br /> Különbözőek a<br /> szárnyvonalstopról szóló<br /> vélemények.</p>
Nem nyereséggel, hanem veszteséggel
jár, ha a megvalósul a kormány
terve, hogy jövőre 33 vasúti
vonalon felfüggesztené a
személyszállítást –
írja az egyik internetes
hírportál, úgy folytatva:
nyáron derült ki, hogy a kormány 40
milliárd forinttal kevesebbet adna a
közösségi közlekedésre
2010-ben a költségvetésből mint
az idén. Hónig
Péter közlekedési miniszter
októberben beszélt a
részletekről, és akkor kiderült
az is, hogy a 40 milliárdos
megtakarítás valójában csak
2 és fél, maximum 8 milliárd
forintos költségcsökkenést
jelent majd a MÁV-nál.
Egyébként a 40 milliárdos
költségvetési
kiadáscsökkenéshez a
MÁV-nak 48 milliárdos hitelt
kell majd felvennie – mutat rá az
inernetes lap.
Hároméves folyamat
Ha nem lehet megtakarítani a tervezett
összeget (sőt veszteséggel
jár), akkor mi értelme van a
szárnyvonalak
szüneteltetésének? –
kérdeztük Kovács
Tibortól (MSZP), az
országgyűlés
költségvetési
bizottságának tagjától. A
képviselő elöljáróban
kifejtette: nem arról van szó, hogy csak
a szárnyvonalak
bezárásával takarítunk meg
40 milliárdot. A költségek
csökkenéséhez
hozzájárul többek között a
MÁV egész szervezeti és
irányítási rendszerének
átalakítása, a
vezérigazgatóság
létszámának
csökkentése, a menetrendek
összehangolása.
A szervezeti és irányítási
rendszer átalakítása azonban nem
megy egyik hónapról a másikra, az
egy hároméves folyamat. A
szárnyvonalak
szüneteltetéséről azonban
gyorsan kell döntést hozni, mert a
jövő évi menetrendek
elkészítéséhez tudni kell,
hogy melyik vonalon milyen
közszolgáltatás működik
majd, tehát autóbusz vagy vonat
szállítja-e az utasokat –
hangsúlyozta Kovács
Tibor, hozzátéve: látni
kell azt is, hogy a 40 milliárd forint
önmagában ugyan hatalmas összegnek
tűnik, de ha összevetjük azzal, hogy a
közösségi közlekedést az
állam évente 330 milliárd
forinttal támogatja, akkor már nem
tűnik olyan soknak.
Megszűnő kedvezmények
A hitellel kapcsolatban a képviselő
elmondta: a tervezett átalakítások
eredménye nem látszik majd egyik
pillanatról a másikra, ezért az
átmeneti időszak
finanszírozásához van
szükség a hitelre. Ezt a
MÁV természetesen csak
állami kezességvállalással
veheti föl, az állam pedig csak akkor
vállal garanciát, ha az
átalakítási folyamat
véghezvihető.
És mit érzenek majd mindebből az
utasok?– kérdeztük.
Kovács Tibor szerint
számítani kell bizonyos
kedvezmények csökkentésére,
megszűnésére (kivétel a 65
éven feletti nyugdíjasok és a 6
éven aluli gyermekek kedvezménye).
Viszont a párhuzamosságok
megszüntetésével és a
kihasználtság javulásával a
minőség javulása is
várható a közösségi
közlekedésben.
AZ |
ellenzék szerint
Fónagy
János (Fidesz)
szakpolitikus
„Olyan vasútvonalat is
bezárna a kormány,
amelyet a közelmúltban
újítottak fel, vagy
éppen a
leállítással egy
időben folynak rajta
felújítási
munkák. Példaként
említeném a
Veszprém-Zirc vonalat, amelyen
gőzerővel folynak a
vágányfelújítási
munkák, de amely szerepel a
között a 33 viszonylat
között, amelyen a
MÁV
szüneteltetné,
megszüntetné a
forgalmat.
Az is probléma, hogy sok
helyütt nem lehet a
közlekedést busszal
megoldani, hiszen tanyavilág
lévén közút
sincs. Több száz
tanyavilágban élő
családnak, embernek a
mindennapját keseríti meg
ez az átgondolatlan,
előkészítetlen
és az esetek
túlnyomó
többségében
gazdaságilag teljesen
értelmetlen
vasútbezárási
kampány.”
megállapodás a vasúti
egyeztetésen - a
sztrájkfenyegetettség nem
hárult el