2010.03.31. 17:54
Átadták az M6-os autópálya Dunaújváros - Pécs közötti szakaszát
<p>Átadták az M6-os autópálya Dunaújváros és Pécs közötti szakaszát. A 146 kilométeres beruházás idõre elkészült, szerdán este nyolc órától bárki használhatja majd.</p>
A sztráda építésénél rengeteg hercehurca volt: több, halálos kimenetelû baleset történt, de eltûnõ tintáról, ellopott gázolajról, és alagútvitáról is szóltak a hírek. Az pedig, hogy az autópálya megkapja-e a használat-bevételi engedélyt, csak az átadó ünnepség elõtti utolsó percekben derült ki, egy völgyhíd ugyanis megcsúszott. A sztrádán a Budapest-Pécs távolságot több mint 45 perccel kevesebb idõ alatt lehet megtenni autóval.
A sztráda két év alatt készült el, 87 híd van rajta, közte a 866 méter hosszú szebényi völgyhíd. Az autópálya Szekszárd és Pécs közötti szakasza az elsõ olyan gyorsforgalmi út az országban, amelyen alagutak vannak, összesen négy, a leghosszabb 1331 méteres. Az alagút az építkezés alatt többször beomlott, emiatt több mint két hónapig állt a munka. Félõ volt ugyanis, hogy akár a lakóházakat is fenyegethet az omlás. Az alagutak azóta elkészültek, és a legmodernebb technológiával szerelték fel ezeket: a forgalmat kamerákkal figyelik, balesetnél pedig hangosbeszélõn utasítják az autósokat.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság az átadás elõtti utolsó percekben adta csak ki az autópálya Dunaújváros Szekszárdi szakaszára az ideiglenes használatbavételi engedélyt. Paksnál az egyik völgyzáró gát hídja ugyanis megcsúszott, ezt ki kell majd javítani, de autózni már lehet rajta.
Bajnai Gordon miniszterelnök az átadó ünnepségen elmondta: a sztrádával az ország bekapcsolódott Európa "vérkeringésébe". Az M6-os autópálya átadásával Budapest és Pécs között a közlekedés távolsága bõ háromnegyed órával rövidül. A Fidesz szerint is nagy szükség volt az autópályára, a pécsiek azonban most "zsákutcába" kerültek. Hoppál Péter, a párt parlamenti képviselõje a Független Hírügynökségnek úgy fogalmazott: nem megy tovább az autópálya sem külföldre, sem Baranya más részeire, így a forgalom Pécs városába özönlik be, emiatt tiltakoznak a déli városrész lakói. A megoldás az elkerülõ út megépítése lenne, erre azonban még várni kell.
Az M6/M60-as Dunaújvárostól Pécsig tartó szakaszát két évvel ezelõtt kezdték el építeni, átadásával két újabb megyeszékhelyre lehet eljutni sztrádán. A kivitelezõk az építkezés során több mint húszmillió köbméter földet mozgattak meg, és több mint két és fél millió négyzetmétert aszfaltoztak le. Az építkezés alatt öt munkás vesztette életét, többeket pedig feketén dolgoztattak. Munkavállalói könyvüket ugyanis hõre fakuló tintával töltette ki a munkáltató, vagyis papíron kevesebb napot dolgoztak, így kevesebb járulékot kellett utánuk fizetni.
- Független Hírügynökség -
Az M6-os autópálya összesen 385 milliárd forintba került, amit 28 év alatt kell kifizetni az építõ két konzorcium részére, a díjban benne van a karbantartás is. A beruházás úgynevezett PPP-program, vagyis a köz-, és magánszféra partnersége keretében valósult meg. Az M6/M60-on a többi pályán is használatos autópálya bérletek érvényesek.
Az újonnan épült autópálya-szakaszok a közlekedési tárca tájékoztatása szerint a jelenleg túlterhelt 6-os, 56-os utat, és a Duna másik oldalán lévõ 51-es utat tehermentesítik. Úgy fogalmaznak: az új szakaszok megszüntetik a Dél-Dunántúl elszigeteltségét, és bekapcsolják a gyorsforgalmi hálózatba, illetve az ország gazdasági vérkeringésébe Dunaújváros, Szekszárd, Pécs, Kalocsa és Mohács térségét. Ezen kívül hozzájárulnak ahhoz, hogy minél több látogató jusson el gyorsan és biztonságosabban Pécsre, Európa idei Kulturális Fõvárosába.