Magyarország

2010.08.05. 13:46

Egyre biztonságosabbak a hazai autópályák

<p>Egyre biztonságosabbak a magyarországi autópályák - közölte csütörtökön az Állami Autópálya Kezelő Zrt. az idei, első féléves statisztikai adataira hivatkozva.</p>

Mint kiderült, ebben az időszakban számottevően csökkent a sérüléssel járó balesetek száma az előző év hasonló időszakához képest. Akik a sztrádán közlekednek, háromszor kisebb esélyük van arra, hogy baj érje őket,  mint azoknak, akik az országos közutakat használják.

A közlemény szerint az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szakemberei folyamatosan elemzik a társaság kezelésében lévő autópálya-szakaszokon történt balesetek körülményeit és azok okait. Az elmúlt években regisztrált esetek értékelése alapján elmondható: az útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. A hazai sztrádákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, bár az egyes balesetek súlyosabbak, hiszen itt lényegesen nagyobb sebességgel haladhatnak a sofőrök.

Az idei első féléves statisztikai adatok elemzése szerint míg a társaság kezelésében lévő úthálózaton mért "futásteljesítmény", vagyis a járművek által átlagosan megtett útszakasz hossza folyamatosan növekszik, addig 2009 hasonló időszakához képest 18,4 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó baleset történt. Különösen szembeötlő a halálos balesetek számának csökkenése: 2009 első félévében 23, az idei év első hat hónapjában viszont "csak" 14 ilyen esetet regisztráltak. Ez összesen 39 százalékos visszaesést jelent.

Összességében ugyanakkor a balesetek száma 17,4 százalékkal nőtt, de ebbe beletartoznak azok az esetek is, amikor senkinek sem esett baja. A szakemberek szerint ennek a szokatlanul csapadékos téli időjárás az oka.

A személyi sérüléses balesetek egyébként az egyes útszakaszokon eltérőek. A legnagyobb csökkenés az M0-s autóúton és az M1-es autópályán tapasztalható: az előbbinél 39,3, az utóbbinál 22 százalékos. Emellett a legrosszabb baleseti mutatókkal bíró M2-es autóútnál is javulás figyelhető meg, míg 2009 első félévében 6 halálos és 5 súlyos, addig idén 4 halálos és 2 súlyos baleset volt ezen a szakaszon. Ez részben azoknak a forgalombiztonsági intézkedéseknek köszönhető, amelyeket az ÁAK Zrt. a közelmúltban vezetett be az M2-esen. Ilyen például az előzési tilalom kiterjesztése vagy módosítása az egyes pályarészeken.

A balesetek okait tekintve továbbra is a figyelmetlen vezetés vezeti a listát 27 százalékkal, de a második helyet ezúttal a gyorshajtás foglalja el, amely a tavalyi 8 százalékról idén 15,66 százalékra nőtt. A harmadik helyen a követési távolság be nem tartása áll 9,25 százalékkal, míg a negyediken a szabálytalan sávváltás szerepel 8,43 százalékkal. De ide sorolhatóak még vadelütések és azok az esetek is, amikor a sofőr elalszik a volán mögött.

Hogy tovább csökkentsék a balesetek számát, egyebek mellett újabb, a követési távolság betartására figyelmeztető táblákat helyeznek el a gyorsforgalmi utak mentén, tovább tesztelik a pályák mentén kihelyezett vadriasztó prizmákat, és folytatják a leállósávokban történő balesetek megfékezésére indított figyelemfelhívó kampányaikat is.
- Független Hírügynökség -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!