Magyarország

2011.03.08. 15:26

Szigorítanának a termékbemutatók és a vásárlói klubok szabályozásán a fogyasztóvédők

<p>A fogyasztóvédelmi szervezetekhez számtalan panasz érkezik a különböző termékbemutatókkal és az úgynevezett vásárlói klubokkal kapcsolatban. Ennek a két kereskedelmi-szolgáltatási formának az ügyében a Teszt és Piac Fogyasztóvédelmi Egyesület a jogszabályok szigorítását javasolja.</p>

Szinte mindenki kapott már a postaládájába olyan levelet, amelyben ingyenes vidéki kirándulásra invitálnak, és cserébe csak egy rövid előadást kell megnézni. A cégek esetenként jogszabályellenesen foglalót kérnek, amit az utazás után nem adnak vissza, nem biztosítják az indoklás nélküli elállás lehetőségét, sőt az is előfordult, hogy megfenyegették az ügyfeleket. A főleg nyugdíjas ügyfelek az intenzív rábeszélés hatására sokszor több százezer forintos kötelezettséget vállalnak, ám a banki hitellel kombinált szerződésekből már nincs kiút.

A Teszt és Piac Fogyasztóvédelmi Egyesület jelenleginél sokkal szigorúbb szabályozást javasol a termékbemutatókkal kapcsolatban. A szervezet szerint a 8 munkanapon belüli, indoklás nélküli elállás lehetőségét fel kellene emelni 14 napra. Azt is javasolja, hogy a szerződéshez kötelező legyen csatolni egy elállási nyilatkozatot, amelyet a fogyasztó a kézjegyével lát el, vagyis igazolja, hogy valóban korrekt tájékoztatást kapott. Az egyesület szintén fontosnak tartaná, hogy termékbemutatókat kizárólag megfelelő vagyoni biztosítékkal rendelkező cégek végezhessenek. Volt már rá példa, hogy a vállalkozások "felszívódtak", vagyis a fogyasztó vissza sem tudta küldeni a kifogásolt terméket és a pénze is elúszott - mondta a Független Hírügynökségnek Szép Gábor, a Teszt és Piac Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke.

A vásárlói klubok, vagy más néven fogyasztói csoportok abban hasonlítanak a termékbemutatókhoz, hogy itt is jellemzően kispénzű vagy kiszolgáltatott helyzetű, például BAR-listás embereket céloznak meg. Ezek a cégek a hirdetéseikben gyors pénzhez jutást ígérnek, ám nem tájékoztatják az ügyfeleket arról, hogy ez nem hitellehetőség, hanem egy előtakarékossági forma. A tagok befizetéseinek egy részéből havonta egy-egy szerencsés jut pénzhez, de a többiek hoppon maradnak. Szép Gábor elmondta: egy aláírt szerződésből nagyon nehéz kilépni. Van ugyan lehetőség arra, hogy az ügyfelek elálljanak a szerződéstől, de az addig befizetett összegnek jellemzően csak a töredékét kapják vissza, és az is lehet, hogy csak évek múlva. Mivel a vásárlói klubok tájékoztatása nem igazán korrekt, a fogyasztóvédők egyetértenek a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletével, amely az ilyen vállalkozások működését jogszabállyal tiltaná meg.
-  Független Hírügynökség -

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!