2012.12.19. 18:39
Balatonalmádi - Aáry-Tamás: az oktatáspolitikának kell meggyőznie az érintetteket
Budapest, 2012. december 19., szerda (MTI) - Az oktatási jogok biztosa szerint most az oktatáspolitikának kell meggyőznie mindenkit arról, hogy érdemes bízni az új szabályokban, és minden olyan kísérlet visszás, amelyben listák készülnek, jegyzőkönyvek születnek véleményekről.
Budapest, 2012. december 19., szerda (MTI) - Az oktatási jogok biztosa szerint most az oktatáspolitikának kell meggyőznie mindenkit arról, hogy érdemes bízni az új szabályokban, és minden olyan kísérlet visszás, amelyben listák készülnek, jegyzőkönyvek születnek véleményekről.
Aáry-Tamás Lajos szerdán a felsőoktatás átalakításával összefüggő diákmegmozdulások és a balatonalmádi iskolaügy kapcsán fejtette ki véleményét az MTI-nek.
A hvg.hu kedden azt írta, hogy a Magyar-Angol Tannyelvű Gimnáziumban Balatonalmádiban adatokat gyűjtöttek a végzősök sztrájkkal és keretszámokkal kapcsolatos nézeteiről, és állítólag jegyzőkönyvezték az általuk elmondottakat.
Az oktatási jogok biztosa kiemelte: az oktatás szereplői egymásra vannak utalva, bízniuk kell egymásban. Nem különíthetők el, hiszen a tanárok szülők is; a politika szereplői közül vannak, akik tanítanak; az egyetemi hallgatók közül pedig sokan szülők vagy iskolában tanító tanárok is egyben.
A ma középiskolásai a holnap tanárai és politikusai - fogalmazott az oktatási jogok biztosa, hozzátéve: ezért minden olyan kísérlet visszás, amelyben listák készülnek, jegyzőkönyvek születnek véleményekről, szimpátiákról, tüntetésekről.
Ma az a tanár jár el helyesen, aki beszélget a diákjaival, meghallgatja a véleményüket, keretet ad a vitáiknak, és bízik bennük - tudatta.
Aáry-Tamás Lajos írásos nyilatkozatában hozzátette: közös cél a jó megoldások folyamatos keresése és a rossz döntések korrekciója a jog keretein belül, a jog szabályainak betartásával.
Kitért arra is, hogy az oktatás Magyarország második legnagyobb társadalmi alrendszere, az ország fele közvetlenül érintett benne.
A közoktatás és a felsőoktatás célja a gyermekek ismereteinek, készségeinek, sokoldalú műveltségének növelése annak érdekében, hogy sikeresebben tudjanak életük során érvényesülni, munkát végezni, ügyeket intézni, magánéletüket örömteli módon élni - tette hozzá.
Az oktatáspolitikának ezért minden eszközzel segítenie kell a gyermekek, tanulók és hallgatók minél sikeresebbek részvételét és eredményességét az oktatás intézményrendszerében. Ez a sikeresség erőteljesen hozzájárul a közösség, a nemzet életminőségének javításához, nem csak az egyén érdekeit szolgálja - mutatott rá Aáry-Tamás Lajos.
A közoktatás közügy, a demokratikus közjogi vita része. Ha a vita kizárólag az oktatáspolitikusok és a pedagógusok, oktatók között zajlik, az lehet érdekes, termékeny is akár, mégis kimaradnak belőle azok, akiket leginkább érint: a gyermekek, a tanulók, a szülők vagy a leendő szülők.
A választópolgárok maradnak ki, akik beleszólhatnának abba, hogy képviselőik a rendelkezésre álló helyi, országos vagy uniós pénzeket hogyan használják fel a különböző közszolgáltatások megszervezésére és működtetésére. A jelenlegi oktatáspolitikai vitában megszólaltak a tanulók is. Ezt korlátozás nélkül megtehetik, még akkor is, ha ezen helyzetek kezelésére nincs mintánk - állapította meg Aáry-Tamás Lajos.
- MTI -