2017.07.02. 20:27
„Igyekszem helytállni és előmozdítani a felsőoktatás ügyét”
Budapest, Miskolc - A Miskolci Egyetem általános rektorhelyettese lett a felsőoktatási helyettes államtitkár. Interjú: Dr. Horváth Zitával, az Emberi Erőforrások Minisztériumának felsőoktatási helyettes államtitkárával.
Budapest, Miskolc - A Miskolci Egyetem általános rektorhelyettese lett a felsőoktatási helyettes államtitkár. Interjú: Dr. Horváth Zitával, az Emberi Erőforrások Minisztériumának felsőoktatási helyettes államtitkárával.
Dr. Horváth Zita május 15-étől az Emberi Erőforrások Minisztériumának felsőoktatási helyettes államtitkára.
Az oktatói állásom megmaradt a Miskolci Egyetemen." Dr. Horváth Zita
Amikor legutóbb találkoztunk, megbízott helyettes államtitkár volt. Mikor történt meg a hivatalos kinevezése?
Dr. Horváth Zita: Két héttel ezelőtt jelent meg a Magyar Közlönyben a kinevezésem, melyet az elmúlt héten hivatalos és ünnepélyes okmányátadáson vehettem át az emberi erőforrások miniszterétől, Balog Zoltántól.
Nem megszokott, hogy megyénkből kérnek fel valakit helyettes államtitkári poszt betöltésére. Mit gondol, miért önre esett a választás?
Dr. Horváth Zita: Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a kormány legnagyobb minisztériuma. Klasszikus felosztásban szinte 4–5 minisztériumnyi területet lát el. Amikor 2016-ban Palkovics László államtitkár, aki korábban a felsőoktatási ágazatot vitte, megkapta a köznevelési ügyek irányítását is, akkor ő valószínűleg úgy gondolta, hogy mivel a felsőoktatási ágazatból jön, mindkét feladatot ellátja. Csak a feladatok mennyisége, nagysága és az, hogy államtitkár úr megbízást kapott kormánybiztosi feladatra a zalaegerszegi tesztpálya és a szegedi Lézerkutató Központ ügyeinek intézésére, olyan mennyiségű munkát jelentett számára, úgy gondolta, elérkezett az ideje, hogy a hosszú ideje betöltetlen felsőoktatásért felelős helyettes államtitkári posztot újra ellássa valaki. Én úgy tudom, az volt a fő kiválasztási szempont, hogy a felsőoktatást ne csak kívülről és felülről, hanem belülről is jól ismerő ember kerüljön ebbe a pozícióba, olyan, aki oktatóként és felsővezetőként is ismeri az oktatásirányítás teljes vertikumát, és ezeket a tapasztalatokat kamatoztatni tudja helyettes államtitkárként.
Épp azért, hogy ön a felsőoktatást belülről is látja, azt is tudja, min kell változtatni, milyen problémák találhatók ezen a téren. Melyek ezek?
Dr. Horváth Zita: Tény, hogy vannak még hiányosságok, fejlesztendő területek – ez természetes –, azonban nagyon komoly, látható eredmények is vannak. Hogy mást ne mondjak, hosszú ideje várt arra a felsőoktatás, hogy legyen stratégiája. Ez 2014-ben elkészült, Fokozatváltás a felsőoktatásban címmel. 2016-ban megjelent ennek a módosított, javított változata is, amit a kormány elfogadott. A múlt hónap végén került kormányülés elé a stratégia cselekvési terve, ami már nemcsak egy víziót tartalmaz, hanem konkrét elemeket, amelyekkel meg lehet valósítani a célokat. És hogy milyen hiányterületek vannak? Dolgozunk azon, hogy a felsőoktatásban dolgozók bére emelkedjen. Január 1-jétől egy újabb 5 százalékos béremelés lesz, ez összesen 2016 év elejétől 27 százalékos emelkedést jelent az oktatók számára. A következő évtől a felsőoktatási intézmények további forrásokhoz juthatnak kiválósági alapon, melyet kutatás-fejlesztésre fordíthatnak.
A másik megoldásra váró probléma a hallgatói juttatások rendszere. Tárgyalásokat folytatunk a Hallgatói Önkormányzat Országos Konferenciájának vezetőivel.
Nagyon jó elem például a tanárképzésben a Klebelsberg Képzési Ösztöndíj. Most már lehet látni, hogy ennek is megvan a pozitív hozadéka, hiszen többen jelentkeznek a tanárképzésbe.
Én azt vallom, hogy a köznevelés és a felsőoktatás nem elválasztható egymástól. Az fogja meghatározni a diákok továbbtanulásának a lehetőségeit, illetve minőségét, hogy a köznevelésben milyen képzést kapott. Nem véletlen, hogy a felsőoktatási stratégia több képzési terület mellett, a tanárképzést emelte ki fejlesztendő területként. Hiszen, ahhoz például, hogy jól képzett mérnökeink legyenek, megfelelő szintű matematika-, fizika-, természettudományos oktatás szükséges a köznevelésben. Hál’ Istennek most olyanok dolgoznak a köznevelés területén is, akik ugyanúgy gondolkodnak ebben a kérdésben, mint én.
Többször is hangsúlyozta, hogy a Miskolci Egyetemmel nem szakadt meg a kapcsolata. Bár a rektorhelyettesi posztjáról lemondott, de még mindig az intézmény oktatója.
Dr. Horváth Zita: A vezetői pozíciómról több okból is le kellett mondanom. Egyrészt hivatalosan is összeférhetetlen a mostani megbízatásommal, másrészt pedig olyan mennyiségű munkával jár a helyettes államtitkárság, hogy fizikailag nem tudnám mindkettőt ellátni, főleg 180 kilométeres távolságból. Az oktatói állásom megmarad, nem szeretnék az egyetemtől elszakadni és néhány órát– bár díjazás nélkül – tömbösítve vagy levelezőn megtartok majd.
Meddig tart a kinevezése?
Dr. Horváth Zita: A kinevezésemen május 15-étől – mint az összes többi állami vezetőnek – a jelenlegi kormány mandátumának végéig szól.
A munkájával kapcsolatban mennyire vannak politikai elvárások, vagy kimondottan szakmai munkáról van szó?
Dr. Horváth Zita: A helyettes államtitkár szakmai felsővezető, természetesen a szakmai feladatokat a kormányzat oktatáspolitikai keretei között látom el. Tehát nekem szakmai kérdésekkel kell foglalkoznom.
Arra gondoltam, hogy ha egy kormány valamit eltervez, és az szalmailag nem megalapozott, lehet ellenvetése?
Dr. Horváth Zita: A kormány szakmapolitikai javaslatok alapján alakítja ki a döntéseit. Természetesen lehetnek viták, de ezek csak a szakmaiságot erősítik.
Az oktatás területén azért felfedezhető némi ellentmondás. A kormány azt mondja, sok a diplomás, nehezíti az egyetemre való bejutást, például a kötelező nyelvvizsgával, a különböző uniós projektek pedig a hallgatói létszám növelését is célul tűzik ki. Mi tehát a cél?
Dr. Horváth Zita: Nem mond olyat a kormány, hogy túl sok a diplomás. Nekünk van egy kitűzött célunk, amit megfogalmazott a felsőoktatási stratégia, ez pedig a diplomások számának a növelése. Az országnak képzett szakemberekre van szüksége, diplomásokra éppen úgy, mint jó szakmunkásokra. Én, amíg az egyetemen a duális képzésnek voltam a felelőse, jártam nem egy cégnél, ott is megfogalmazódtak azok az igények, hogy igen, szükségük van mérnökökre, de ugyanúgy szükségük van érettségivel és szakmával rendelkező jó szakemberekre is. Nyelvvizsga 2020-tól lesz bemeneti feltétel a felsőoktatásba, tehát van idő erre felkészülni és ehhez a kormány – példaértékű módon – meg is adja a segítséget. Egyrészt az első nyelvvizsga ingyenes lesz, másrészt egyéb akciótervekkel is készülünk a nyelvvizsga megszerzésének támogatására.
Névjegy: Dr. Horváth Zita
Tanulmányok:
1984–1988: Zrínyi Miklós Gimnázium (Zalaegerszeg)
1992–1997: Miskolci Egyetem BTK, történelem (történelem szakos bölcsész és középiskolai tanár)
1997–2000: ME BTK, Irodalomtudományi Doktori Iskola, Szövegtudomány alprogram
Pályafutás (szakmai és oktatási tevékenység):
1988–1990: a Zala Megyei Levéltár, segédlevéltáros
1999–2003: egyetemi tanársegéd a ME, BTK Magyar Középkori, Kora Újkori és a Történelem Segédtudományai Tanszéken
2003–2009: egyetemi adjunktus (időközben a tanszék neve megváltozott: Középkori, Kora Újkori Magyar Történelem Tanszék, jelenleg Kora Újkori Történeti Tanszék)
2009. július 1-től egyetemi docens
2009. július 1-től általános és tanulmányi dékánhelyettes
2011. tanszékvezető
2013. július 1-től szeptember 18-ig dékán
2013. szeptember 18-tól 2017. május 14. általános rektorhelyettes
2017. május 15-től felsőoktatási helyettes államtitkár
Szakmai díjak:
2001: MTA Miskolci Területi Bizottsága által a Magyar Tudomány Napja alkalmából adott Tudományos Díj
2002–2005: Bolyai János kutatói ösztöndíj