Miskolc hírei

2011.03.10. 07:34

Négyes interjú a miskolci közgyűlés előtt

<p>Miskolc - A csütörtöki miskolci közgyűlés előtt négy párt frakcióvezetőjét kérdeztük négy napirendi pont kapcsán.</p>

Dr. Kiss János (Fidesz) frakcióvezető

Díjemelések (távhő, szemétdíj, közlekedés)

A díjemeléseket az árupiaci folyamatok kényszerítik ki. Az üzemanyagok ára olyan mértékben emelkedett az utóbbi évben – és a sajnos a világpolitikai események miatt további emelkedésük sem kizárt –, hogy az érintett szolgáltatók kénytelenek a megemelkedett költségeiket az árakba beépíteni. Középtávon az érintett vállalatokat korszerűsíteni kell, hogy legyenek tartalékaik a negatív piaci események következményeinek kivédésére.

Gazdasági program

Ebben a témában például az energiahatékonysági programot emelném ki. Eszerint jelenleg Miskolc város energiaszükségletének közel 80 százalékát az egyre dráguló, jelentős környezeti terheléssel járó szénhidrogén származékok biztosítják. Miskolc jelentős megújuló energiapotenciállal rendelkezik, elsősorban a napenergia, a szélenergia, a szerves hulladékokból származó bioenergia területén, valamint jelentős mennyiségű hévíz található Miskolc és környéke alatt. Cél, hogy egy átfogó energiahatékonysági programmal csökkentésre kerüljenek a városlakók közüzemi terhei, zöldebb legyen Miskolc.

Új SZMSZ megalkotása

A képviselőtestület működésének szabályait tartalmazó SZMSZ-ből kikerültek azok a részek, amik magasabb szintű jogszabályban, például az önkormányzati törvényben is szerepelnek. Ezt a jogszabályi duplikációt az Önkormányzatnak kötelező volt megszüntetnie. Az új SZMSZ egyik fontos eleme, hogy a vitában való felszólalásra több lehetőséget enged, mint az előző SZMSZ.

Villamos-projekt

A villamos beruházás kapcsán a legfontosabb arról beszélni, hogy összeállt egy új villamosközlekedés-fejlesztési koncepció. Ennek keretében a városnak lesz lehetősége további pályázatokat benyújtani, és megvalósulhat a régi iparvágányok bevonása a villamosközlekedésbe, közvetlenül lehet majd villamossal utazni a Tiszai Pályaudvarról az Avas és az Egyetemváros irányába.


Dr. Simon Gábor (MSZP) frakcióvezető

Díjemelések

Nem rég még azzal kampányolt a városvezetés, hogy nem emelik a közüzemi díjakat Miskolcon. Kriza Ákos kijelentette: „Az mindannyiunk előtt ismert, hogy a miskolciak jó része már nem bír el több díjemelést.” Ehhez képest emelik a buszbérlet, a távhő, és a szemétszállítás díját, mellyel nem csak a miskolciakat, hanem magukat is arcul csapják. Ellenezzük a díjemeléseket és követeljük, hogy legalább a távhő-díj emelésétől tekintsenek el.

Gazdasági program

Az anyag jelentős része más kiadványok összeollózásából született. Nyoma sincs benne a választáson tett ígéreteknek, többször egymásnak ellentmondó célok kerülnek meghatározásra. Nagy szégyennek tartjuk, hogy ilyen anyag a képviselők elé kerülhetett, és azt bárki olvashatja Miskolc honlapján. Kriza Ákos maga is rájött az anyag színvonaltalanságára, ezért saját javaslatát 17 oldalas módosító indítványban igyekszik megváltoztatni. Széleskörű vitára lenne szükség, mert a helyi szellemi és gazdasági élet szereplői ettől többre képesek.

Új SZMSZ megalkotása

Az SZMSZ módosítását törvényi változások alapozzák meg, azonban az előterjesztés nem a demokratikus működés feltételeinek javítását, hanem a mindenkori ellenzék jogfosztását kívánják szolgálni. Az országos demokráciaellenes gyakorlathoz igazodva a miskolci ellenzéket megfosztják közel 20 éve fennálló alapvető jogától, az interpellációs kérdés előterjesztésétől. Ugyancsak korlátozzák a rendkívüli közgyűlés összehívásának lehetőségeit, mely alapján megállapítható, hogy a városvezetés irtózik az ellenzék által feltett kérdések megválaszolásától is.

Villamos-projekt

A városvezetés féléve erőlködik, hogy megakadályozza, vagy megváltoztassa az általunk elkezdett Zöld Nyíl projektet, emellett miskolci villamos üzem építéséről fantáziál, mely szintén csúfos kudarcba fulladt. Szerencsére törekvéseik nem jártak sikerrel, hiszen a Fidesz-kormány által kinevezett szakemberek semmiféle szabálytalanságot nem találtak a múltban, és a fejlesztés eredeti megépítésére kötelezték a városvezetést. A városvezetésnek inkább az elkerülő utak kátyúzásával és építésével kellett volna foglalkoznia, hogy csökkenthetőek legyenek a közlekedési dugók, például már rég át kellett volna adni a Kiss Ernő utca meghosszabbított szakaszát.


Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető

Díjemelések

Az előző két ciklusban a szocialisták minden évben újabb és újabb díjemelésekkel sújtották a miskolciakat. Az új városvezetés decemberben semmit nem emelt meg! Holott piaci folyamatok ezt indokolták volna. Most elsődleges cél a város működőképességének megőrzése. Sajnos ennek kell alárendelni mindent. Az üzemanyag árak emelkedése az élet minden területére kihat. Ha lennének tartalékai a városnak, nem lenne szükség most sem emelésre, de már mindenki tudja, hogy a szocialisták üres kasszát hagytak maguk után, valamint tetemes adósságokat és kifizetetlen számlákat. Ennek a következményeit szenvedjük most el. 

Gazdasági program

Előírt kötelezettségének tesz eleget időben az új városvezetés, amikor leteszik az előttünk álló évek gazdasági programját. Gyökeres változásokat akarunk látni az eddigi, a szocialistákra jellemző ad hoc jellegű, koncepciók nélküli, esetleges, újabb ás újabb hitelekre építő elképzeléseivel szemben. Koncepcionálisan kell kezelni a várost, az élet minden területét, prioritásokat kell kiemelni. Nem egyszerű a helyzet, hiszen nagyon mély szakadékba került a város, de a városvezetés célja, hogy kihúzza onnan a várost.

Új SZMSZ megalkotása

A közgyűlés két SZMSZ változtatást is meg fog tárgyalni. Az önkormányzat SZMSZ változtatása törvényi előírás, ennek eleget kell tennünk. Alapvetően az eddigi mederben fog folyni a közgyűlési munka. Minden frakciónak és képviselőnek ugyan azok lesznek a lehetőségei, mint eddig. A hivatal számára pedig azért kell új SZMSZ, mert decemberben a közgyűlés egy új, racionálisabb, hatékonyabban működő hivatali struktúrát hozott létre. A KDNP frakció támogatni fogja ezen előterjesztéseket.

Villamos-projekt

A közgyűlés most csak egy beszámolót fog tárgyalni a villamosvasút-fejlesztésről. Viszont ez a téma komplexitásában sok miskolcit érint és így joggal érdekel. Az előző vezetés számtalan hibát ejtett ebben a projektben, ezeket a jövőben remélem nem követik el. Sokkal jobban elő kellett volna készíteni ezt a tervet és akkor jobban ki lehetett volna használni a benne rejlő lehetőségeket. A jelenlegi városvezetés kénytelen végrehajtani a már korábban rögzített irányokat.


Szegedi Márton (Jobbik) frakcióvezető

Díjemelések

A tömegközlekedés, a távhő és a szemétdíj emelése ellen mi, Jobbikos képviselők a bizottságokban is tiltakoztunk, de ez a Fideszes képviselőket nem hatotta meg. Sajnos nyilvánvaló, hogy a kampányban meghirdetett változásnak nyoma sincs a gyakorlatban. A központi megszorító intézkedések és a helyi szinten beszűkülő kompenzációs források következtében az önkormányzat cégei kényszerpályán mozognak, ez pedig a kormány hibája. Változatlan üzletvitel mellett gazdasági egyensúlyukat már csak a lakosságra áthárított tarifaemelések formájában képesek biztosítani. A lakosság viszont tűrőképessége határára jutott és a tervezett áremelések ellentételesek a jelenlegi vezetés által előzetesen tett ígéretekkel.

Gazdasági program

Program helyett általánosságban megfogalmazott irányelvek mentén tett szándékokat olvashatunk, a konkrét megoldási módszerek teljes mellőzésével. Egy átfogó kívánsághalmaz, amelyben nem látszanak a súlypontok, nincs benne a megadott területekre összpontosító, konkrétan lebontott cselekvési program, hiányzik a megvalósításhoz tervezett eszközrendszer, illetve a szükséges pénzügyi források meghatározása. Ilyen szemlélettel sajnos nem lehet felszámolni Miskolc óriási problémáit.

Új SZMSZ megalkotása

Az új SZMSZ-ről egyszerű a véleményem: a forradalmi változás csíráját sem látom sajnos.

Villamos-projekt

A villamos-projektetröviden az előző, szocialista városvezetés dilettantizmusának csúcsaként jellemezném. A város közlekedésének megbénítása, a főutcai kereskedelem tönkretétele, a városlakók megkérdezése nélkül hozott hibás döntések sorozata, a város közlekedésének megújítása szempontjából elhalasztott történelmi lehetőség. A miskolciaknak sajnos ez jutott a Zöld Nyílból. Nagyon nehezményezem továbbá, hogy a jelenlegi városvezetés a projekt felülvizsgálata és a miskolciakat megkárosítók felelősségre vonása helyett legfontosabb feladatának a közel 10%-os áremelést tartja legfontosabb feladatának a tömegközlekedés terén.


Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!