2010.02.02. 11:12
Ma kezdõdik a Concorde-per Franciaországban
<p>Egy francia bíróság kedden megkezdi a Concorde szuperszonikus utasszállító repülõgép 2000-es katasztrófája miatt indított pert az amerikai Continental légitársaság és öt ember ellen. A Párizsból lángoló hajtómûvekkel felszállt repülõgép percekkel késõbb lezuhant, 113 ember halálát okozva.</p>
A Continental légitársaság és annak két alkalmazottja, a Concorde két volt mérnöke, valamint a francia polgári repülési hatóság egy volt tisztségviselõje emberölés vádjával áll a Párizs közelében található bíróság elé. A bíróság azt fogja vizsgálni, hogy a katasztrófát tényleg az a kis fémdarab okozta, amely a Continental DC-10 típusú gépérõl esett le, közvetlenül a Concorde felszállása elõtt.
A 113 ember halálát okozó katasztrófa okait kutató francia vizsgálat eredménye szerint a Continental géprõl leesett, titánból készült, 43 centiméteres alkatrész megrongálta a Concorde futómûvét, és az arról levált gumidarabok felsértették a gép deltaszárnyát, és üzemanyagtankját, amitõl begyulladt az ott tárolt kerozin.
A Continental ügyvédje elmondta: a védelem szerint a Concorde már azelõtt lángol, hogy a DC-10-esrõl leesett fémdarabhoz ért volna. Az ügyvéd szerint több szemtanú is bizonyítja majd, hogy a gép nyolcszáz méterre volt a kérdéses alkatrésztõl, amikor már lángok csaptak fel a repülõbõl.
A Continental mellett a vádlottak között van a légitársaság egyik szerelõje, aki a leesett alkatrészt rakta fel a gépre, valamint a karbantartásért felelõs tisztségviselõ. Bíróság elé kell állnia a Concorde volt fõmérnökének, valamint a gépet gyártó francia cég Concorde-osztályának vezetõjének is, akiket azzal vádolnak, hogy figyelmen kívül hagyták a tragédia lehetõségére figyelmeztetõ jeleket. Korábban ugyanis több tucatnyi alkalommal elõfordult, hogy kidurrantak a repülõgép kerekei, vagy megsérültek futómûvei, nem egy esetben felsértve az üzemanyagtartályt.. Rajtuk kívül még a francia polgári repülési hatóság egyik tisztségviselõje szerepel a vádlottak között, amiért elnézett a gép deltaszárnyainak hibái felett.
A Concorde 1976-ban tartotta elsõ kereskedelmi repülését. A gépbõl mindössze húsz darabot készítettek, amelyek közül 14 repült rendszeresen, fõleg az Atlanti-óceánon keresztül, több mint kétezer kilométer per órás sebességgel. A 2000-es tragédiát követõen a British Airways, és az Air France 15 hónapra felfüggesztette a járatot, majd egy rövid visszatérés után, 2003-ban végleg leállították a típust, gazdasági okokra hivatkozva.