Nagyvilág

2010.12.06. 18:33

A Continental felelős a Concorde 2000-es tragédiájáért

<p>Egy francia bíróság hétfői döntése értelmében az amerikai Coninental légitársaságot terheli a felelősség az Air France Concorde gépének 2000-es katasztrófájáért.</p>

A testület döntésének értelmében az amerikaiaknak 200 ezer eurós büntetést (56 millió forint) és 1 millió eurós (280 millió forint) kártérítést kell fizetnie. A Continental "abszurdnak" nevezte az ítéletet és fellebbez az ügyben. AZ amerikaiak szerint oylan ítélet született, amely az Air France felelősségéről akarja elterelni a figyelmet.

A bíróság a pénzbüntetés mellett 15 hónapos felfüggesztett börtönre ítélte az ameikai légitársaság egyik szerelőjét, aki hibásan szerelte fel azt a titánium szalagot, amely leszakadt a Continental DC-10-es gépéről, és amely a Concorde katasztrófájához vezetett. A többi vádlottat felmentette a testület. Köztük volt három francia is: a Concorde-projekt egykori két vezetője, valamint a polgári légiközlekedés hatóság volt igazgatója. Ellenük az volt a vád, hogy nem vették komolyan azokat a korábbi baleseteket, amelyek a Concorde szuperszonikus géppel történtek.

A Continental szerint egyébként nem a bűnösnek mondott fémdarab hibás a katasztrófáért. A társaság ügyvédje, szemtanúkra hivatkozva azt állította, hogy a gép már a kifutón lángolt. Szerinte a karbantartók voltak hanyagok, és a gépnek nem lett volna szabad felszállnia.

A 10 éve történt katasztrófa okának a 2004-es vizsgálatot követően napvilágot látott elméletek szerint az volt az oka, hogy a Continental Airlines DC-10 típusú repülőgépéről felszállás közben levált egy rendkívül kemény titánium lemez, és ott maradt a párizsi Charles de Gaulle repülőtér aszfaltcsíkján, amelyre az utána felszálló, New Yorkba tartó Concorde ráhajtott. Ennek következtében kidurrant a szuperszonikus gép egyik abroncsa, amelynek darabjai sérülést okoztak a szárnyban lévő üzemanyagtartályon. A gép emiatt nem sokkal felszállás után tűzgolyóként csapódott a földbe Párizstól nem messze, megölve ezzel a fedélzeten tartózkodó 109 utast és a földön négy munkást.

A francia-brit kooperációban készült szuperszonikus Concorde gépek először 1976-ban repültek menetrendszerinti járatként. Összesen húsz darabot építettek belőlük, de csak 14 állt kereskedelmi légi forgalomba. Főleg tengerentúli utakon használták az akár 2170 kilométer per órás sebességre képes gépet. A Concorde jóval rövidebb idő alatt repülte át az óceánt. Igaz a jegyárak emiatt igen csak borsosak voltak. A sztárok és hírességek előszeretettel utaztak a gépen. 2003-ban vonták ki őket végleg a forgalomból.
- Független Hírügynökség -

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!