Nagyvilág

2012.02.16. 10:40

Afrika luxusfogyasztói - A "fekete gyémántok"

(MTI-Press) - Choice Okoro rajong Jimmi Choo cipőiért és a Hermes-táskákért, ízlése fényévnyi távolságra van édesanyjának elképzeléseitől. "Ő aligha volna hajlandó annyit fizetni egy pár cipőért, mint én - mondja a 30-as éveiben járó üzletasszony Nairobi belvárosában. - Amikor annyi idős volt, mint most én, anyámnak kilenc gyermekről kellett gondoskodnia. Afrikának ma számot kell vetnie azzal, hogy a mi nemzedékünk más."

(MTI-Press) - Choice Okoro rajong Jimmi Choo cipőiért és a Hermes-táskákért, ízlése fényévnyi távolságra van édesanyjának elképzeléseitől. "Ő aligha volna hajlandó annyit fizetni egy pár cipőért, mint én - mondja a 30-as éveiben járó üzletasszony Nairobi belvárosában. - Amikor annyi idős volt, mint most én, anyámnak kilenc gyermekről kellett gondoskodnia. Afrikának ma számot kell vetnie azzal, hogy a mi nemzedékünk más."

 Okoro havonta átlag 110 ezer forintnak megfelelő összeget költ ruhára és cipőre, ami lélegzetelállító összeg a legszegényebb kontinens átlagpolgárainak a szemében. A luxusmárkák ügynökei ugyanakkor mind nagyobb figyelmet fordítanak a dél-afrikai kereskedők által csak "fekete gyémántokként" emlegetett fogyasztókra, akiknek a vágyálma manapság a Hugo Boss öltöny, a Prada napszemüveg és a Louis Vuitton táska. A reuters hírügynökség tudósítója szerint helyzet az egy évtizeddel ezelőtti Indiára vagy Kínára emlékeztet.

 

Félmeztelen nők meztelen bőréről fogyasztják a szusit

 

A Merryll Lynch szerint 2009 és 2010 során Afrikában nőtt a leggyorsabban azoknak a száma, akik vagyonuk alapján a "magas nettó értékű egyének" közé sorolhatók. Igaz, egy szűk csoportjuk - amely általában a kormányzó elitből került ki - már évtizedek óta Londonba, Párizsba és New Yorkba járt bevásárolni. A növekvő bevételekkel és a fényes új bevásárlóközpontokkal azonban mind több afrikai férhet hozzá a luxushoz - odahaza.

A szubszaharai gazdaságok a világ legdinamikusabban fejlődő térségei közé tartoznak. Hála a kőolaj és az ásványi nyersanyagok iránti fokozódó keresletnek, a régióban idén is átlag 6 százalékos növekedésre lehet számítani. Emellett a kapcsolatok is jó pénzt hoznak. Dél-Afrikában gyakran gyümölcsöző kormányszerződésekhez jutnak azok, akik közel állnak a kormányzó Afrikai Nemzeti Kongresszushoz. Így kialakult a "pimasz pályázati vállalkozók" új elitje. De nemcsak ők költekeznek nagyvonalúan: számos afrikai vásárló akkor is megszerzi magának vágyainak tárgyát, ha igazában azt nem engedhetné meg magának.

"Nem vagyok éppen gazdag, de van néhány Gucci-farmerem" - közölte David Zwane dél-afrikai könyvvizsgáló, aki éppen Sandton Cityben, Johannesburg felkapott plázájában vásárolt.

"Gazdagnak az nevezheti magát, aki félmeztelen nők meztelen bőréről fogyaszthat szusit, és drága pezsgővel locsolhatja le az embereket" - tette hozzá egy olyan partira utalva, amelyről a helyi sajtó is írt.

Zwane, aki Lacoste-pólót és divatos farmert viselt, elmondta a Reuters hírügynökség tudósítójának, hogy feleségének 10 ezer randért vásárolt karácsonyi ajándékot: egy ezüst Mont Blanc órát.

 

Státusszimbólumok

 

Ám Afrika rajongása a drága luxuscikkekért leginkább az autókon mérhető le: Nairobi, Lagos és Johannesburg kátyús útjain mind több Audi, BMW és Mercedes-gépkocsi parádézik.

Számos fogyasztó hitelre vásárolja a költséges luxuscikkeket, ami veszélybe sodorhatja a gazdaságot. "A luxustermékek státusszimbólumnak számítanak a nigériaiak szemében - magyarázta Edwards Efe 42 éves távközlési igazgató, aki éppen Swatch órát és Polo kölnit vett a lagosi The Palms bevásárlóközpontban. - Azt az ízlést és szintet kell megtestesíteniük, amelyet a vevő demonstrálni kíván, ezért folyamodunk néha kölcsönhöz is ezeknek a tárgyaknak a beszerzéséhez."

A dél-afrikai Központi Bank ismételten felhívta a figyelmet arra, hogy a földrész legnagyobb gazdaságának számító ország adóssága túl magas. A családok adóssága eléri jövedelmük 75 százalékát - közölte a közelmúltban a South African Reserve Bank. Az összehasonlítás kedvéért: Brazíliában ez az arány 42,5 százalék volt tavaly októberben.

A dél-afrikaiak átlagosan felhasználható jövedelmük hét százalékát fordítják adósságszolgálatra. A 2009 évi recesszió idején a bankokat súlyosan érintette a járműhitelezést finanszírozó ügynökségek rossz adósságainak elburjánzása.

A londoni Planet Retail tanácsadó cég elemzője, Isabel Cavill úgy látja, hogy Afrikában tovább fog nőni a tehetős vásárlók száma, de sokkal lassabban, mint Kínában és Indiában. A helyi üzletek menedzserei azt mondják, hogy egyre több vevő fordul meg náluk, de az érdeklődők fele sem vásárol.

 

Mintha helybe hozták volna a Champs Elysées-t

 

Még a külföldi segélyre szoruló kisebb afrikai országokban is mind több a luxusvásárló és a fényűző üzlet.

Dakarban, a nyugat-afrikai Szenegál fővárosában 2010-ben nyílt meg a 35 millió dolláros Sea Plaza, ahol megtalálható a Hugo Boss, a Mango és a Guess képviselete, de a legdrágább elektronika is.

"Mintha helybe hozták volna nekünk a Champs Elysées-t" - jelentette ki az egyik vevő, aki éppen egy 140 colos átmérőjű sík képernyős tévékészüléket vásárolt. Naponta több ezren látogatnak a fényűző plazába.

Hugo Boss német divatcége Szenegálon kívül még több afrikai országban is üzletet nyitott, Dél-Afrikában egyenesen négyet. Példáját számos más luxuscég követi. "A Sandton Cityben nyílt üzlet vevőinek 80 százaléka +fekete gyémánt+" - jegyezte meg Surtee Sulimann, az egység igazgatója.

A világcégeknek ugyanakkor számos akadállyal kell megbirkózniuk Afrikában, elsősorban a földrész híresen rossz infrastruktúrája, másrészt a széles körű hivatali korrupció miatt. Az afrikai luxuspiacnak még sokat kell változnia, amíg felveheti a versenyt például Kínával. "Kína egyetlen egységes piac, Afrika pedig 57 piac ugyanannyi különböző szabályozással" - húzta alá egy szakértő.

Ez nem csüggeszti el a kontinens luxusra áhítozó lakóit. Sok szegényebb dél-afrikai is szeretné azt a látszatot kelteni, hogy megengedheti magának a fényűzést, ha másként nem megy, hamisított terméket szerez be. A nagyvárosokban szinte minden sarkon lehet vásárolni Hongkongban fabrikált koppintásokat, amelyeket Fong Kongoknak neveznek.

"Kedvelem a Louis Vuitton márkát, de nem engedhetem meg magamnak az igazit - mutatta táskáját egy Mpho nevű férfi a johannesburgi Soweto Maponya Mall nevű bevásárlóközpontjában. - Ezért vásároltam meg ezt a darabot: ugyanúgy néz ki, persze valójában ez egy Fong Kong."

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!