2013.06.04. 17:40
A sok tévézés nagyobb mértékű cukrosüdítő-fogyasztással jár együtt a gyerekeknél
Washington, 2013. június 4., kedd (MTI) - A tévékészülék előtt töltött hosszabb idő és a tévéreklámoknak való fokozottabb kitettség növelheti a cukros üdítőitalok fogyasztásának mértékét a gyerekeknél - derült ki a svédországi Göteborgi Egyetem szakembereinek tanulmányából.
Washington, 2013. június 4., kedd (MTI) - A tévékészülék előtt töltött hosszabb idő és a tévéreklámoknak való fokozottabb kitettség növelheti a cukros üdítőitalok fogyasztásának mértékét a gyerekeknél - derült ki a svédországi Göteborgi Egyetem szakembereinek tanulmányából.
A Svédországra kiterjedő tanulmányban a szakemberek több mint 1700, két- és négyéves kor közötti gyermek szüleit kérdezték meg a kicsik tévénézési, a tévézéssel párhuzamosan végzett számítógépezési és cukrosüdítőital-fogyasztási szokásairól.
Hét szülőből nagyjából egy mondta, hogy próbálta elvonni gyermekét a tévéreklámok elől, és ugyanezen szülők azt állították, hogy gyermekük kevésbé volt hajlamos az üdítőitalok és egyéb cukrozott levek fogyasztására. A tévéreklámok kapcsán kevésbé szigorú szülők gyermekei azonban kétszer nagyobb valószínűséggel fogyasztottak cukros üdítőket heti rendszerességgel.
A tanulmányt 2007 és 2010 között készítették az európai uniós IDEFICS (Táplálkozás- és Életmód Indukálta Egészségi Hatások Meghatározása és Megelőzése Gyermekeknél és Csecsemőknél) elnevezésű projekt keretében. Az eredmények egyértelmű összefüggést mutattak ki a gyerekek televíziózási és üdítőital-fogyasztási szokásai között - olvasható a ScienceDaily című ismeretterjesztő hírportálon.
"A több televíziót néző gyerekek nagyobb valószínűséggel fogyasztottak ilyen italokat" - húzta alá a tanulmányban részt vevő Stina Olafsdottir, az egyetem PhD hallgatója. - Valójában minden tévénézéssel töltött újabb óra 50 százalékkal növelte a cukros üdítők rendszeres fogyasztásának valószínűségét."
A kutatók azt is kimutatták, hogy az élelmiszerreklámoknak fokozottabb mértékben kitett gyerekek nagyobb valószínűséggel fogyasztottak rendszeresen cukrozott üdítőket a kezdeti vizsgálat után két évvel végzett utótanulmány során. A tévéreklámoknak való kitettség ugyanakkor nem ad teljes magyarázatot a tévézési szokások és a cukrozott üdítők fogyasztása közötti összefüggésre - hangsúlyozták a szakemberek.
Hozzátették, valószínű, hogy maga a tévéműsor is számít, vagy az is lehet, hogy a gyerekek egyszerűen szeretnek ilyen típusú italokat fogyasztani tévénézés közben. A tanulmány eredményeit az International Journal of Public Health című folyóiratban közölték.
- MTI -