2021.01.20. 15:26
Hús és hal rohad a brit kamionokban hibás vagy hiányzó papírok miatt
A visszatért vámszabályozásnak még nem mindig tudnak megfelelni, ezért feltorlódtak a szállítmányok. A brit vállalkozásoknak veszteséggel kell számolniuk.
London, 2021. január 15. Boris Johnson brit miniszterelnök a koronavírussal kapcsolatban tart sajtótájékoztatót a londoni kormányfõi rezidencián, a Downing Street 10-ben 2021. január 15-én. A koronavírus új változata terjedésének megfékezésére a brit kormány hathetes zárlatot rendelt el egész Angliában. MTI/AP/PA/Dominic Lipinski
Forrás: MTI / AP / PA
Fotó: Dominic Lipinski
A brit élelmiszeripari beszállítók érzik először az uniós kilépés következményeit. A Brexit miatt termékeikre új szabályok vonatkoznak, ám számos cég még nem rendelkezik a megfelelő dokumentációval ahhoz, hogy az EU piacain értékesítsen. A legrosszabbul a hús és haltermékeket exportáló vállalatok jártak, akiknek
tonnaszámra rohadnak áruik a kamionokban, esetenként akár több hétig is.
Már két hete állnak az Uniós határokon a brit teherszállító kamionok több tonnányi friss áruval, melyeket a Brexit után életbe lépett szabályok értelmében nem tudnak bevinni a kontinensre. Az élelmiszereknek, így a hús- és haltermékeknek új fajta engedélyekre van szükségük, amiket az EU megkövetel a harmadik országokból beszállító cégektől, azonban ezekkel nem minden vállalat rendelkezik.
A Timesnak nyilatkozott egy exportőr cég, amelynek öt konténernyi disznóhúsa áll már két hete Rotterdamnál, amiért az állatorvosi formanyomtatvány nem megfelelően lett kitöltve. És nem ez az egyetlen vállalat, amelynek hústermékei a határnál vesztegelnek. Mivel a hatályos szabályozás értelmében az olyan hústermékeket, mint a csirke vagy a disznóhús, a vágást követő 8 napon belül fel kell használni vagy meg kell semmisíteni, a cégek komoly veszteségeket szenvedtek el, már 2021 első heteiben.
A Brit Húsfeldolgozók Szövetségének vezetője, Nick Allen úgy fogalmazott, a hústermékekre vonatkozó vámeljárás rendkívül összetett, zavaros és rosszul kivitelezett, ami a késések vagy célba sem ért termékek miatt egész egyszerűen ahhoz vezet majd, hogy az EU-s felvásárlók nem fognak több brit terméket vásárolni.
Mivel a veszteségek és a kiviteli nehézségek elsősorban a halászokat és halkészítményeket forgalmazó vállalatokat érintik,
Boris Johnson megígérte, hogy az ilyen önhibán kívül bevételkieséseket szenvedő vállalatok veszteségeit az állam kompenzálja majd.