2022.07.20. 13:31
Nem befolyásolta a kompetenciamérés eredményét a világjárvány
Az eredmények azt mutatják, hogy a 8. és a 10. évfolyamosok teljesítménye a világjárvány miatti negatív várakozás ellenére sem tért el érdemben az előző évek átlagától, vagyis ezeken az évfolyamokon a tanulók a tantermen kívüli, digitális munkarendben is a korábbiakhoz hasonlóan teljesítettek - tudta meg a Magyar Nemzet.
A 6., a 8. és a 10. évfolyamos tanulók az ország összes iskolájában ugyanabban az időpontban és azonos körülmények között írták meg a felmérést 2021 májusában. A diákok egy kétszer 45 perc hosszúságú matematikai és egy kétszer 45 perc hosszúságú szövegértési tesztet oldottak meg. Emellett a családi hátterükkel, eddigi iskolai pályafutásukkal kapcsolatos kérdésekre is válaszoltak a tanulói kérdőíven, amit otthon, a szüleikkel együtt töltöttek ki önkéntes alapon.
Az Oktatási Hivatal (OH) honlapján található elemzés felhívja a figyelmet: a nemzetközi tapasztalatok alapján várható volt, hogy a világjárvány és a digitális munkarend bevezetése negatív hatással lesz a tanulók eredményeire. A 6. évfolyamon azonban matematikából az előző 12 év átlageredményéhez képest csupán egy százalék, a szövegértésben pedig 0,7 százalék a csökkenés mértéke, ami az adott körülmények között jó eredménynek számít – fejtette ki az OH.
Az összefoglalóból kiderül, hogy a korábbi öt kompetenciamérés eredményei, illetve a PISA-mérések adatai alapján a családi háttér teljesítményre gyakorolt esetleges negatív hatása mindkét mérési területen gyengült, azaz javult az iskolák hátránykompenzáló képessége.
A korábbi felmérésekhez hasonlóan a 2021-es kompetenciamérésben is megmutatkozik a településtípusok közötti különbség, ez viszont nem nőtt a járvány ellenére sem, ami biztató.
A korábbi évekhez hasonlóan a szövegértés és a matematika területén is eltérő volt a diákok fejlődésének üteme: a 6. évfolyamról a 8. évfolyamra nagyobb mértékű volt a fejlődés a matematika területén, viszont mindkét területen kisebb a fejlődés mértéke a 8. és a 10. évfolyamok között.
A 2021-es mérés eredményeit negatívan befolyásolták azok az időszakok, amikor tantermen kívüli, digitális munkarendben kellett a diákoknak tanulniuk, ennek ellenére a tanulók képességeinek fejlődése 2019 és 2021 között csak kis mértékben maradt el a 2017 és 2019 közötti időszaktól.
Borítókép: Diákok a történelem írásbeli érettségi vizsgán a fővárosi Szerb Antal Gimnáziumban 2019. május 8-án.