2023.08.06. 22:45
Védekezés a telefonos csalásokkal szemben
Az internet teljesen áthatja életünket – online platformokon kommunikálunk családtagjainkkal és barátainkkal, rendszerezzük az iskolai vagy munkahelyi teendőinket, illetve végezzük el vásárlásainkat és banki utalásainkat is. Az online tér kényelmi funkciói csábítóak, azonban a kibertér jelentős kitettséget is jelent a csalásokkal szemben, amelyeknek megfelelő tájékozottság és felkészültség hiányában könnyűszerrel áldozatul eshetünk.
Forrás: GettyImages
Bár az érzékeny, személyes adatokat igénylő szolgáltatások rendszerint biztonsági kódokkal és egyéb hitelesítési megoldásokkal működnek, sajnos teljes mértékben ezek sem képesek elejét venni a visszaéléseknek, átveréseknek. Az internetes bűnözők a felhasználók tájékozatlanságát és gyanútlanságát kihasználva, a csalási formák széles palettáját alkalmazva, elsősorban pszichológiai nyomás segítségével szedik áldozataikat nap, mint nap.
A csalók sok esetben az áldozatok mobiltelefonját „használják” a támadás kivitelezéséhez: a jóhiszemű felhasználót SMS üzeneteken keresztül győzik meg, hogy telepítsen a telefonjára egy távoli hozzáférést biztosító applikációt – ez aztán megnyitja a kaput a személyes adatokhoz, bankszámlákhoz. A Pénzügyi Békéltető Testület tapasztalatai alapján gyakran még erre sincs szükség, hiszen számos naiv ügyfél magától nyújtja át a csalók által kért információkat, vagy maguk hagyják jóvá a mobilalkalmazásban elvégzett tranzakciókat. Annak ellenére teszik ezt, hogy általában látják a tranzakció összes részletét, az összegtől, a devizanemen át, a kedvezményezett nevéig.
A kontrollszolgáltatással rendelkező áldozatok általában egyből észlelik a számlaegyenlegükről eltűnt összeget. A csalók az ezt követő számonkérést jellemzően a következő magyarázattal hárítják el: a pénzt átmeneti védelem alá helyezték, és amint a bank biztonságosnak ítéli meg a helyzetet, visszavezeti az összeget az ügyfél bankszámlájára. Az átverők tehát az összeg védelmezőiként állítják be magukat, holott voltaképpen ők azok, akik ellopják azt.
A bankok igyekeznek minél szélesebb körű tájékoztatást nyújtani az ügyfeleik számára az adathalász kísérletekről és a banki csalásokra használt módszerekről. Ezek a figyelmeztetések általában a bankok online felületein, a netbankon keresztül kiküldött push-üzenetek, vagy e-mailek formájában jutnak el a fogyasztókhoz. Hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni az ilyen jellegű üzeneteket, azonban érdemes rászánni az időt az alapos átolvasásra.
Ezzel együtt elmondható, hogy a telefonos átverések megelőzésének leghatékonyabb eszköze a kellő óvatosság. Javasolt minden SMS, vagy mobilalkalmazáson keresztül kapott üzenet tartalmát részletesen ellenőrizni. Amennyiben egy ilyen üzenet, vagy hívás során siettető hangnemben kérik személyes, illetve érzékeny adatok megadását, ismeretlen alkalmazás letöltését, mindenképp szakítsuk meg a hívást, tiltsuk le a kontakt üzeneteit és értesítsük a bankunkat!
A Magyar Nemzeti Bank társalapításával létrejött Kiberpajzs fő célja a kibercsalások legjellemzőbb típusaival kapcsolatos tájékoztatás, és a lakosság pénzügyi tudatosságának erősítése. A platform ennek mentén tájékoztatja, valamint releváns tanácsokkal látja el a látogatókat a legelterjedtebb kibertámadások kapcsán.