2019.11.09. 09:00
„Nem akarom az iskolát!”
Manapság az egyik leggyakrabban hallott mondat egy iskolás gyermek szájából: „Nem akarok iskolába menni.”
Mitől érezhetjük magunkat jobban az iskolában?
Forrás: Shutterstock
Ámde a szülők és a tanárok egészen addig nem tulajdonítanak ennek nagy jelentőséget, míg baj nem történik. Pedig ez a legnagyobb figyelmeztető jel a sok stressz vagy a bántalmazás miatt. Az iskolában ért stressz, hatással van a szervezetünkre, gondolkodásunkra és lelki világunkra. Azonban vannak Magyarországon is elérhető programok, amik elősegítik a gyerekek jóllétét, és a tanárok válláról is jelentős terhet vesznek le.
Sulinyugi program
Ez a program segít a gyerekeknek megtanulni, azonosítani a stressz jeleit, hallanak a rájuk gyakorolt hatásairól, majd a kezelési módokról tanulhatnak játékosan. 3 korosztálynak ajánlott: 6-10 éves korig, 10-14 éves korig és 14-18 éves korig.
Békés iskolák program
Ez már hosszú távú megoldást jelenthet az iskolák számára. Célja az agresszív megnyilvánulások és a bántalmazás csökkentése az iskolában, az iskola vezetőségét is bevonva. Így az egész rendszer pozitív irányba változik, segítve a gyermekek gondolkodását jó irányba terelni. „Avatkozz be, ítéld el a bántalmazást, fékezd meg a bántalmazót, és állj ki az áldozatok mellett, védd meg őket!”
Boldogságórák program
Mindössze egy pályázat és máris boldogabbak lehetnek a tanórák! Ez a program a diákok és tanárok lelki világával foglalkozik, sőt még a szülők bevonása is lehetséges. Ebben az esetben a pozitív élményeket, érzéseket célozza meg, amely körül az egész program épül. A tanévben 10 témát dolgoznak fel a tanulók, figyelembe véve az életkori sajátosságokat. Játékokkal, mesékkel és dalokkal hívja fel a figyelmet a pozitív életszemléletre.
MIND THE MIND program
Egy lehetőség az iskola falain belül, amikor kendőzetlenül tudhatnak meg többet a tanulók a mentális betegségekről. A fiatalok körében ez egy negatív és tabu téma, hiszen ezzel a tévhittel a diákok hamarabb fognak szakemberhez, pszichológushoz fordulni. Ennek a megelőzésére, figyelemfelkeltő és ismeretterjesztő céllal indult el a program. Különböző interaktív foglalkozásokkal, beszélgetésekkel és játékkal telnek ezek az órák.
Ezek a programok segítséget nyújtanak az iskoláknak és a diákoknak hogyan kezeljék az iskolai stresszt. Mindössze annyit kell tudnunk, hogy mindig van kihez fordulni, és merjünk lépni a jó felé!
Varga Eszter 11.C Fráter György Katolikus Gimnázium