2012.03.14. 09:50
Forma 1: minden adott az izgalmakhoz
Miskolc - Milliók ülnek le a hétvégén a tv készülékek elé a világon. Nem csoda, hiszen Ausztráliában megkezdődik az idei Formula 1-es világbajnokság. Az erőviszonyokról kérdeztük a Mészáros Sándort, az Autósport és Formula Magazin főszerkesztő-helyettesét.
Miskolc - Milliók ülnek le a hétvégén a tv készülékek elé a világon. Nem csoda, hiszen Ausztráliában megkezdődik az idei Formula 1-es világbajnokság. Az erőviszonyokról kérdeztük a Mészáros Sándort, az Autósport és Formula Magazin főszerkesztő-helyettesét.
- Visszatérő világbajnok, triplára készülő Bikák, nem túl biztató Ferrari. Ön szerint milyen szezonra számíthatnak az F1 szerelmesei az idén?
Mészáros Sándor: Év elején jósolni mindig nehéz, ez idén fokozottan igaz, de a tesztek azt sugallják, hogy a tavalyinál jóval szorosabb az élmezőny. A triplázáshoz várhatóan keményen meg kell dolgoznia Vettelnek és a Red Bullnak, főként a McLaren jelenthet veszélyt rájuk. Úgy tűnik, hogy a második vonal, a Mercedes és a Lotus sincs messze tőlük, míg a Ferrarinak ez a két csapat is nagy falatot jelenthet az idény elején. Szoros a középmezőny is, ráadásul az eleje talán nem lesz messze az élboly hátsó régiójától. Minden adottnak tűnik ahhoz, hogy izgalmas legyen a harc.
- Az elmúlt években egyre jobban leszakadtak a kiscsapatok. Folytatódik ez a tendencia 2012-ben is?
MS: A pénzügyi helyzet mindent meghatároz a Forma-1-ben is. A HRT és a Marussia jobban küszködik, mint a 2010-es debütálás idején, míg a velük együtt érkező, manapság már Caterham néven futó korábbi Lotus a középmezőny alsó régiójába sorolható. Nem kérdéses, hogy azért, mert biztosabb az anyagi hátterük. Sokan mondják, hogy nincs helyük a kiscsapatoknak a Forma-1-ben, de nem értek egyet ezzel. Szerintem még mindig van némi romantikája annak a küzdőszellemnek, amivel próbálkoznak.
- Ki, vagy kik - és mely istállók - okozhatnak meglepetést?
MS: Az élmezőnyben a Lotus pozitív, a Ferrari pedig negatív meglepetést okozhat, legalábbis az idény elején. A középcsapatok között a Sauber tűnik sötét lónak, a C31-es optimális beállítások nélkül is gyorsnak mutatkozott a teszteken. Reális esély mutatkozik arra is, hogy a Caterham a tapasztalatoknak, valamint az immáron KERS-szel szerelt, az eddigieknél kiforrottabb autónak köszönhetően kitörhet a sereghajtók közül és bevetheti magát a középmezőnybe.
- Igaz még az a régi tétel, hogy a szezon Európában kezdődik?
MS: Az igaz, hogy az első jelentősebb fejlesztési csomagok a szezon európai szakaszára készülnek el, de aki erre alapoz, az rosszul járhat, a kiélezett mezőnyben ugyanis nagyon könnyű komoly hátrányba kerülni az első négy futamon.
- Megoszlanak-e Önöknél, a szerkesztőségben a vélemények az erőviszonyokat illetően?
MS: Abban mindannyian egyetértünk, hogy továbbra is a Red Bull tűnik a legerősebbnek és a McLaren sokkal komolyabb ellenfél lesz idén. Az is közös vélemény, hogy a wokingiak talán már Melbourne-ben, a nyitófutamon megmutatják, hogy trónfosztásra pályáznak idén.
- A technikai újítások a Red Bull döntő fölényét hozták 2010-ben és tavaly is. Csak az "űrtechnikán" múlik a siker? Vagy az a bizonyos emberi tényező még szempont?
MS: Sokakkal ellentétben jómagam azon a véleményen vagyok, hogy az emberi tényező még az „űrtechnikák” korában is elengedhetetlen. Webber és Kovalainen tavalyi szezonja jól kidomborította ezt: az egyébként remek ausztrál fejben nem volt a topon, így a mezőny legjobb autójával csak küszködött, míg a felpörgött finn egy sereghajtó járgánnyal nyújtott már-már extraklasszisnak mondható teljesítményt.
- Lesznek hiányzók az idei táncból. Ön szerint kik hiányoznak majd ténylegesen?
MS: Trullit tavaly megfáradtnak láttam, minden tekintetben enervált volt, így nem hagy különösebb űrt maga után. Barrichello ezzel szemben úgy is színes egyénisége volt a paddock-nak, hogy nem sok vizet zavart. A brazilnak a számára sanyarú időkben is mindig volt egy jó sztorija, ráadásul bátran kimondta a véleményét. Ha a pályán nyújtott produkciója nem is, ez mindenképpen hiányozni fog.
- Juhász-Léhi István -
A 2012-es FORMA 1-ES NAPTÁR
Március 16.: Ausztrália (Melbourne)
Március 25.: Malajzia (Sepang)
Április 15.: Kína (Shanghai)
Április 22.: Bahrein (Bahrein)
Május 13.: Spanyolország (Catalunya)
Május 27.: Monaco (Monaco)
Június 10.: Kanada (Montreal)
Június 24.: Európa Nagydíj (Valencia)
Július 8.: Nagy-Britannia (Silverstone)
Július 22.: Németország (Nürburgring)
Július 29.: Magyarország (Hungaroring)
Szeptember 2.: Belgium (Spa)
Szeptember 9.: Olaszország (Monza)
Szeptember 23.: Szingapúr (Marina Bay)
Október 7.: Japán (Suzuka)
Október 14.: Korea (Yeongam)
Október 28.: India (Új Delhi)
November 4.: Arab Emirátusok (Yas Marina)
November 18.: USA (Austin)
November 25.: Brazília (Interlagos)