2012.03.28. 09:43
Portugál Rali: esti menetelés a porfelhőben
A rali világbajnokság mezőnye ezen a hét végén is pontokért versenyez.
A rali világbajnokság mezőnye ezen a hét végén is pontokért versenyez.A Portugál Rali a rali világbajnokság versenynaptárának egyik legkedveltebb és egyben egyik legkalandosabb történelmű ralija. Korábban stabil részese volt a vb-naptárnak, aztán egy hosszabb, 5 éves kihagyás után 2007-ben ismét helyet kapott benne, majd 2008-ban egy IRC (Intercontinental Rally Challenge) versenynek adott helyet, 2009-ben pedig aztán visszatért megérdemelt helyére, a raliversenyek elitjébe.
Nem várható időjárási anomália
A Portugál Rali a vb-sorozatból való kiesését a túl korai időponttal, a tavaszi esős időjárásának köszönhette. A 2001-es esőzések megpecsételték a rali sorsát egy időre. Az eső áztatta utak járhatatlanokká váltak, a csapatok panaszkodtak, hogy lehetetlen versenyezni a rossz körülmények között. Inkább iszapbirkózást lehetett volna rendezni, mintsem raliversenyt. Így 2001-ben Tommi Mäkinen győzelmével véget ért egy korszak és a Portugál Rali elvesztette világbajnoki rali-státuszát. A 2006/2007-es tél azonban többségében száraz volt, s a portugál gyorsasági szakaszok kitűnő állapotban voltak, így nem is okoztak csalódást a versenyen. Azóta nincs különösebb gond az immár jól időzített időpontban rendezett versennyel, ahogy idén sem várható nagyobb időjárási anomália.
A Mexikó Rali folytatásaként ezen a murvás versenyen is változást hozhat az idén bevezetett új murvás rajtolási rend. Most már a verseny előtt rendezett úgynevezett időmérő szakaszon dől el a rajtsorrend. A végeredmény megjósolhatatlan, bár az elmúlt három évben mindig citroenes pilóta nyert. Sebastien Loeb egyszer, s a most Skoda Fabiával versenyző Sebastien Ogier zsinórban kétszer didalmaskodott Faróban.
Teszteltek
„Két múltbeli győzelmemet követően boldog vagyok, hogy visszatérünk Portugáliába. A rali nagyon fekszik nekem és nagyon élvezek ott versenyezni. Azonban az is világos, hogy az S2000-es autónkkal nem lehetünk versenyben a végső győzelemért, de a jövőnkért dolgozhatunk. Az a feladatunk, hogy felkészítsük a teljes csapatot a Polo R WRC debütálására. A ralik mellett intenzív tesztprogramon veszünk részt a Polóval, nemrégiben spanyolországi aszfalton próbáltunk” – nyilatkozta Ogier.
Kemény csata
Sebastien Loeb pedig azt várja a hétvégétől, hogy nagyon kemény csata zajlik majd az elsőségért, a két nagy esélyes csapat, a Citroen és a Ford között. Loeb elmondása szerint ez lesz az első olyan rali, ahol igazán fel lehet mérni a csapatok erősségeit. Mexikóban látható volt, hogy a francia gyártó riválisai nagy lépést tettek előre a teljesítmény tekintetében, pedig addig ott nem jeleskedtek. Amennyiben ezt a formát tartani tudják Portugáliában is, akkor nagyon kemény csata fog dúlni a dobogós helyekért.
Az időmérő fontossága
A Ford nem tétlenkedett, hogy behozza lemaradását a ponttáblákon. Jari-Matti Latvala és Petter Solberg több mint 300 km-t tett meg egy tesztelés során a Fiesta RS WRC-vel. Latvala elmondása szerint a tesztelés során különös figyelmet fordítottak az esti szakaszokra való készülésre, hiszen azok a rali kritikus részei lehetnek. A finn pilóta panaszkodott a porra is, ami este nagyon megnehezítheti a pilóták dolgát. „Az időjáráson sok múlik, de a felszálló por fontos jelentőségű lesz, s az autók közötti három perces különbségek nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy kitisztuljon a kép” – szögezte le Latvala, majd hozzátette: „Fontos, hogy jól menjünk az időmérő szakaszon, hogy elsőként választhassuk meg a rajtolási pozíciónkat.”
A csapatok többsége egyébként már egy héttel a rali előtt megérkezett Portugáliába, hiszen a hétvégén a Portugál Rali szervezői egyfajta „luxus ízelítőt” adtak a rali előtt a WRC Fafe Rally Spint megszervezésével azoknak a portugál szurkolóknak, akik északabbra laknak a rali délebbi helyszínétől. Mintegy 13 WRC (Citroen, Ford és Mini) vett részt ezen az eseményen, ahol egy hat kilométeres szakaszt teljesítettek a résztvevők. A majd 100 ezres nézősereg előtt rendezett eseményt Petter Solberg nyerte meg. A norvég fordos kétszázad másodperccel verte meg a verseny esélyesének számító Loeböt.
A rali
Az idei verseny legnagyobb újítása a három éjszakai szakasz, amivel a rendezők színesítik a ralit. Mivel azonban ezek átlagban 12 km-esek lesznek, így a gyorsasági szakaszok össztávja majd 50 km-rel nőtt a tavalyi évhez képest. Mindeközben a vasárnapi power stage hosszát lerövidítették az élő közvetítés nyújtotta nagyobb látvány érdekében. Idén ismét nem Portóban lesz a rali főhadiszállása, hanem délen, Faróban, Algarve régióban. A verseny 22 gyorsasági szakaszból áll majd, s ezek összesen 434,77 kilométert tesznek ki. A nyitó etapot idén ismét Lisszabon utcáin rendezik meg, így már csütörtök reggel kezdetét veszi a döngetés.
A rali világbajnokság állása
Pilóták: 1. Loeb 66 pont, 2. Hirvonen 50, 3. P. Solberg 47, 4. Östberg 28, 5. Latvala 26, 6. Novikov 21, 7. Sordo 18, 8. Tanak 14, 9. Al-Attiyah 8, 10. Delecour 8.
Konstruktőrök: 1. Citroën 108 pont, 2. Ford WRT 70, 3. Ford Stobart 38, 4. Mini 26, 5. Katar WRT 16, 6. Adapta WRT 12, 7. Citroen Junior WRT 6.
Amber-PR