Sport

2012.06.22. 15:47

Új-Zéland Rali - Nyárból a télbe

A rali világbajnokság mezőnye számára az Új-Zéland Rali következik.

A rali világbajnokság mezőnye számára az Új-Zéland Rali következik.A rali világbajnokság mezőnye egy hosszú, négy hetes pihenőt követően utazik el a Föld másik végén megrendezésre kerülő Új-Zéland Ralira. Ezt a versenyt sokáig áprilisban tartották meg, mígnem 2007-ben novemberben, 2008-ban pedig augusztus végén próbálkoztak meg a rendezéssel. 2010 után egy év kihagyással ismét új időpontban, június végén jelentkezik ez a kedvelt verseny. Annak ellenére, hogy majd 19 000 km-re van Új-Zéland Európától, a csapatok a hosszú utazás után nagyon várják a világbajnokság maori-fordulóját.

A hétvégi verseny murvás rali lesz, és az egyik legfestőibb terepen zajlik, ahol a gyorsaság és a pilóták ügyessége nagy szerepet kap. A háromnapos verseny során a mezőny tagjai a világbajnokság néhány legjobb és legkedveltebb murvás szakaszán is próbára tehetik ügyességüket. A finommurvás felszín nem terheli meg nagyon az autókat, így a hangsúly a pilóták teljesítményén lesz, ahogy a legendás raliversenyző, Walter Röhrl nyilatkozta egyszer: „Új-Zélandon az egyetlen korlátozó tényező a pilóta képessége”.

Az időjárás

Az időjárás meghatározza majd a résztvevők dolgát. Szép idő esetén a gyorsasági szakaszok káprázatos élményt nyújtanak, ha azonban esik, az sárossá és nagyon csúszóssá teheti a murvás utakat. Ilyenkor tél van Új-Zélandon, így a csapatok különös figyelmet fordítanak az időjárás jelentéseknek. 15 fok és szórványos eső várható a hétvégére, a megfelelő abroncsválasztás így kulcsfontosságú lehet a verseny végkimenetelét tekintve.

Izgalmak

Úgy tűnik: izgalmas verseny szemtanúi lehetünk a hétvégén, hiszen nem lehet megjósolni a végeredményt. A Ford és a Citroen egyaránt esélyes ezen a futamon, és mindkét csapat tagjai nyertek már versenyeket ezen a távoli ralin. Hiába volt Sebastian Loeb a fő esélyes 2010-ben, mégis a fordos Jari-Matti Latvala győzedelmeskedett. Az utolsó nap drámai történései tettek arról, hogy ne unatkozzanak a nézők és rajongók az Új-Zéland Ralin. Az utolsó percig folyt a küzdelem az első helyért, amelyet végül a finn pilóta nyert meg. Sebastien Ogier nagyon csalódott lehetett, hiszen az utolsó gyorsasági szakaszig ő állt az élen, majd három kanyarral a cél előtt kicsúszott Citroenjével, így a végső győzelem a finn ölébe hullott, Loeb pedig csak bronzérmes lett.

Sebastien Loebnek nem úgy alakult akkor a ralija, ahogyan azt várta. Hatalmas csatával felverekedte magát a hetedik helyről az élre, majd az utolsó napon egy fának csapódott és majd 50 másodperces hátrányt szenvedett. De nem csak Loeb és Ogier járt szerencsétlenül ezen a ralin, a félgyári Citroennel induló Petter Solberg a harmadik helyen autózott, amikor letért az útról és nekicsapódott autójával egy villanyoszlopnak. A pilóta és navigátora szerencsére sértetlen maradt.

„Az utak gyorsak és simák, s azt kell mondjam, hogy a vezetés szenzációs – nyilatkozta az Akropolisz Ralin begyűjtött győzelmét követően az egyéni ponttáblát vezető Loeb. – Mindig is egy olyan rali volt, ahol sok minden történik, néha a kedvünkre való dolgok, néha kevésbé azok, de mindenesetre ez egy izgalmas rali.”


2013-as versenynaptár

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nyilvánosságra hozta, hogy a 2013-as Rali világbajnokság versenynaptárában az idei évhez hasonlóan 13 versenyt rendeznek majd meg. Ausztrália, Argentína, Finnország, Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Görögország, Olaszország, Mexikó, Monte-Carlo, Portugália, Spanyolország és Svédország rendezhet majd versenyt a jövő szezonban. Az is kiderült, hogy Brazília és Dél-Amerika érdeklődik aziránt, hogy rendezőként beszálljon a vb-be, de ez majd csak 2014-ben lesz lehetséges.


A rali

Az első Új-Zéland Ralit 1969-ben rendezték meg és mind az északi, mind a déli szigetekre kiterjedt. A rali 1977-től része a világbajnokságnak, és 1982-ben vált állandó világbajnoki versennyé. Sokáig csak a pilóták gyűjthették itt világbajnoki pontjaikat, így a nagyobb csapatok távol maradtak. Ennek következtében egészen váratlan eredmények születtek, mint például az osztrák Franz Wittmann és Sepp Haider egyedüli világbajnoki győzelme. Az összes nemzet közül a brit pilóták szerezték meg a legtöbb és legnagyobb dicsőséget ezen a versenyen, így Colin McRae, Richard Burns, Andrew Cowan és Russel Brookes. A hétvégén a versenyzők 22 gyorsasági szakaszon, összesen 413,94 km-en (teljes táv: 1656,38 km) mérik össze saját és autóik képességét A főhadiszállás 2010-ben visszaköltözött Hamiltonból Aucklandbe, s idén is ott lesz.


A Rali világbajnokság állása

Pilóták:  

1. Sebastien Loeb (Citroen WRT) 119 pont, 2. Mikko Hirvonen (Citroen WRT) 89 pont, 3. Mads Östberg (Adapta WRT) 80 pont, 4. Petter Solberg (Ford WRT) 73 pont, 5. Jarri-Matti Latvala (Ford WRT) 45 pont, 6. Jevgenyij Novikov (M-Sport Ford WRT) 43 pont, 7. Martin Prokop (Czech Ford Rally Team) 36 pont, 8. Nasser Al-Attiyah (Qatar WRT) 23 pont, 9. Sebastien Ogier (Volkswagen Motorsport) 22 pont, 10. Thierry Neuville (Citroen Junior WRT) 22 pont.

Gyártók:

1. Citroën WRT 194 pont, 2. Ford WRT 121 pont, 3. M-Sport Ford WRT 91 pont, 4. Citroen Junior WRT 42 pont, 5. Qatar WRT 37 pont, 6. Adapta WRT 27 pont, 7. Mini WRC Team 26 pont, 8. Brazil WRT 10 pont.

Amber-PR

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!