Összehasonlítás

2024.07.21. 16:30

E-bike kontra bike: melyiket válasszam?

Miben tud többet az e-bike, mint a klasszikus kerékpár?

Édes Richárd

Mindkettővel óriási élmény a kerékpározás

Fotó: ÉM

Az e-bike elektromos hajtással segíti a feljutást a bükki emelkedő utakon, azonban mindig érdemes figyelni az akkumulátor töltöttségére. Egy rutinos e-bike-os akár 100-120 kilométert is tekerhet, ha váltogatja a különböző rásegítési fokozatokat. 

Az e-bike és a hagyományos bicikli teljesen más kategóriát képviselnek, mégis vidáman megférnek egymás mellett. Budai Gergely rendszeresen egy e-bike segítségével vág neki az erdei tekerésnek, míg unokatestvére, Kérészi Krisztián analóg biciklivel csatlakozik hozzá, hogy legyőzzék a kilométereket. Mindkét bicajnak megvan a maga létjogosultsága, de lássuk, miben tud többet az e-bike, mint a klasszikus kerékpár!

Krisztián együtt biciklizik az unokatestvérével

A 38 éves Kérészi Krisztiánt a szabadság vonzotta a biciklizéshez. Lenyűgözte a gondolat, hogy rápattan, aztán addig és oda mehet vele, ahová csak szeretne. 

Nem kell tankolni, feltölteni, biztosítást kötni rá. Biciklisnek lenni több, mint hobbi, ez egy igazi életérzés.

Budai Gergellyel mindketten nagyjából 5-6 éve bringáznak, és közel egy időben találtak rá a tekerés szenvedélyére. „Két irányból kerültünk be ugyanabba a bringás csapatba, elég meglepő fordulat volt. Csak bámultunk egymásra Gergővel, és azt kérdeztük egymástól: Te mit keresel itt?”

Azóta úgy hozta az élet, hogy spontán biciklitúrákat tartanak. Időnként felhívják egymást, hogy menjenek egy kört Lillafüreden, Vadnán, vagy a kicsit meredekebb bánkúti utakra merészkednek, esetleg a bükkszentkereszti erdőbe. Gyakran megesik, hogy nem is tervezik célirányosan a közös biciklizést, csak véletlenül összefutnak valahol a városban, kiválasztanak egy időpontot, aztán közösen pattannak a „nyeregbe.”

„Azért mindig van egy lélektani határ: nagyjából 50-55 kilométernél húzzuk meg, mert a nagy tekerések után haza is kell jönni. Ráadásul én az Avas tetején lakom, a nagy túrák után nekem még oda is fel kell tekerni” - mondta Kérészi Krisztián, aki szerint nem mindig a távolságok nagysága fárasztja le az embert, hanem a szintkülönbségek, feljutni az erdőben lévő nagy emelkedésű utakon. Mert Kisgyőr számukra nagyjából 45 kilométer oda-vissza aszfalton, és utána marad még energiája, miután leteszi a biciklit. Teljesen más a helyzet Bükkszentkereszttel: arrafelé olyan meredek szintkülönbségek merítik ki az energiáit tekerés közben, hogy sokkal jobban elfárad.

Az e-bike-kal a határ a csillagos ég lenne, ha nem merülne le az akkumulátor

Kettejük közül mindig Kérészi Krisztián diktálja a tempót az e-bike előtt az analóg biciklivel. „Közben persze mindig megy köztünk a zrikálás, a vicces vérszívás. Ha én elmegyek biciklizni, akkor ne legyen előttem semmiféle akadály. Az e-bike-on lévő akkumulátor ilyen, mert lemerül, pedig vele valóban megnyílnak a távolságok. Egy analóg biciklin ülve kis túlzással meghalsz, amikor az e-bike-os még mindig mosolyogva továbbmegy.”

Szerinte az e-bike-kal a határ tényleg a csillagos ég: a rutinos e-bike-osok akár 100-120 kilométeres túrákat is bevállalnak, ha ügyesen sáfárkodnak a tekeréssel, és az e-bike akkumulátora bírja a fokozott megterhelést. Lemerülés esetében azonban a biciklisnek egy átlagosnál jóval nehezebb súlyú biciklivel kell felmennie az erdei emelkedőkön. Unokatestvére biciklije nagyjából 20-25 kilogramm, bár vannak 18 kilós e-bike-ok is. Szintén gátat jelent, hogy a biciklis ezzel szerinte hozzászokik az elektromos rásegítőerőhöz, valamint az ára is égbeszökően magas: egy mai, modern e-bike ára akár 2.3 millió forintig is emelkedhet.

A két megszólaló egy kiadós túra közben

Nem olcsó sport az e-bike

Budai Gergely már akkor is szerette a nehéz terepviszonyokban és a tekerésben rejlő kihívásokat, amikor még sima biciklivel vágott neki az erdőnek. Idén viszont elérte a 45 éves kort. Gyakorlatilag egész életében fizikai munkákat végzett, ezért ha nem muszáj, már nem akart olyan nagy fizikai erőnlétet kívánó feladatokat és megpróbáltatásokat, mint korábban. Saját bevallása szerint most már csak a puszta élvezetért, a tekerés kedvéért biciklizik.

„Krisztián liheg tekerés közben, én meg csak mosolygok, és megkérdezem: Jó a tempó, vagy haladjunk gyorsabban?”

Sokáig nézelődött az interneten és a piacon, mert az embernek mélyen a zsebébe kell nyúlnia, ha vásárolni szeretne egy ilyen modern járművet. Pár barátja korábban már vett e-bike-ot. Ő is kipróbálta, és innentől nem volt megállás: rádöbbent, hogy mindenképpen szüksége lesz rá. Használtan, 2 évesen vette meg 1.2 millió forintért.

Mit tud az e-bike egy keményebb erdei emelkedőn?

Budai Gergely e-bike-ja egy Focus Jam 2-es. A megvásárlása idején ez a saját kategóriájában a legjobb felső osztályú e-bike-ok közé tartozott. „Van benne egy 625 Wattos akkumulátor és egy 75 Newtonméteres motor nyomatékszenzorral, de ez csak akkor segít rá az ember teljesítményére, ha teker. Az én e-bike-om három rásegítési fokozatban működik. Az Echo szint egyenes úton használatos, ezután van egy középső fázis, végül egy nagy rásegítési fokozat, a Boost, amit az erdőben, parton és dombon felfelé szoktam használni. És az ember bármikor kikapcsolhatja a rásegítő fokozatot, ha úgy érzi, a biciklizésben éppen nincs rá szükség, mert egy könnyebb terepviszony egyáltalán nem igényli.”

A 45 éves férfi egyre többet e-bike-ozott, és nagy örömmel tapasztalta, hogy nem fárad el, amikor parton felfelé halad. Viszont ha végig 40 kilométerrel megyünk fel az e-bikekkal a Bükkbe a nagy emelkedőkön, akkor akár 40 kilométernyi táv alatt is lemerülhet. Ilyenkor Gergely visszavált Boost fokozatról a legalsóbb Echóra, és így sok odafigyeléssel akár 100 kilométert is meg tud tenni, mert sima úton biciklisként egyáltalán nincs szüksége elektromos rásegítésre. Csak a kihívást jelentő területeken, ahol extrém nagy a fizikai megterhelés. Ami hozzájárul ahhoz, hogy akár a gyengébb fizikai állapotban lévő idősebb biciklisek is felmehetnek a Bükkbe egy e-bike segítségével.

 

Mire kell odafigyelni az e-bike-ozás során?

Ez a sport Budai Gergely szerint óriási élmény, és mindenkinek érdemes kipróbálni, aki szeret biciklizni. Manapság már bérelni is lehet e-bike-ot. Azonban felhívta a figyelmet néhány apróságra: 

Számítani kell rá, hogy az akkumulátor lemerülhet. Ezért ha használtan veszünk e-bike-ot, mindenképpen kérjünk bemérési papírt az aksihoz.

 Szerinte mindig az akkumulátor a legdrágább az e-bike alkatrészei között, akár 200 ezer forintba vagy még többe is kerülhet.

 Ha szeretünk veszélyesebb, extrémebb erdei helyeken tekerni, akkor mindenképpen érdemes beépített akkumulátoros e-bike-ban gondolkodni, mivel az ilyen akkumulátor kevésbé sérülékeny, mint a külső.

Egyébként Budai Gergely felesége és 16 éves lánya is csatlakozott hozzá, és ma már mindhármuknak megvan a maga biciklije. Bár a két hölgy inkább a könnyebb városi utakon teker, nem az embert próbáló meredekebb lejtőkön, mint a két unokatestvér. Ennek jegyében választották a jobban vezethető, könnyebb utcai biciklit.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában