2023.09.07. 08:00
A félidőn túl Velencében
Augusztus 30-án kezdődött el és szeptember 9-én ér véget a 80. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál. Tudósítónk számol be az ott történtekről.
Michael Fassbender és felesége, a szintén színész Alicia Vikander pózol Derek Cianfrance rendezővel (középen) a vörös szőnyegen Velencében A gyilkos című film premierjén. Jobb oldalon Shannon Plumb színésznő látható.
Fotó: AFP
A fesztivál első felében valóságos közelharc folyik reggelente a vaporettóra feljutásért, azokon a napokon pedig, amikor jegyfoglalás van, mindenki lázasan nyomkodja a telefonját és szidja közben az online sorbaállást. A Covid-19 alatt bevezették az online, helyreszóló jegyfoglalást, ami sok vetítés előtti várakozástól megkímél bennünket. A jegyfoglalás viszont idegtépő tud lenni, elsősorban az online várakozási idő miatt. A fesztivál utolsó napjaiban már érezhetően kevesebb a tömeg, noha a vetítések többsége még mindig teltházzal megy.
A versenyfilmek még javában peregnek, és megszokhattuk, hogy a legutolsó percig tartogathat meglepetést a verseny, nem egyszer előfordult ugyanis, hogy az utolsóként levetített versenyfilm kapta a fesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt. Hogy kap-e valamilyen elismerést David Fincher The Killer / A gyilkos című filmje, az még a jövő zenéje, az viszont biztos, hogy november 10-től a magyar közönség is láthatja a mozikban. Érdemes megnézni a Michael Fassbender alakította névtelen bérgyilkos történetét, aki egy balul elsült meló után saját magát találja a célkeresztben. A gyilkos jól mutatja, mennyire képes a megújulásra a bűnügyi filmek mestere, David Fincher amerikai rendező, aki többek között a Játsz/ma, a Hetedik és a Harcosok klubja című filmekkel került be a köztudatba.
Az olasz versenyfilm, Stefano Sollima Adagioja egy fiatal fiúról szól, akit rendőrök szerveznek be, hogy egy melegbárban készítsen valakiről kompromitáló felvételeket, ám az akció balul sül el, a jólfizető megbízónak dolgozó erőszakos és korrupt zsaruk hajtóvadászatot indítanak Róma szerte a fiú után, nem sejtve, hogy a fiú apja a római alvilág hírhedt alakja, aki a társaival együtt ugyanúgy nem riad vissza semmitől, ha a fiáról van szó.
Szintén Rómában játszódik, de ezúttal a kábítószer okozza a bonyodalmakat Pietro Castellitto Enea című filmjében. Castellittonak ez a második nagyjátékfilmje, melyet forgatókönyvíróként is jegyez, sőt a címszerepet is magára osztotta. A különleges képekben és rendezői megoldásokban bővelkedő alkotás a bűn mellett szintén a családot és az összetartást helyezi a középpontba.
Váró Kata Anna
Velence, 2023. szeptember 6.