2024.02.12. 08:00
Úgy volt, hogy Tiszaújvárosban nem lesz orvosi ügyelet
Mezőcsáton megszűnt, Tiszaújvárosban viszont megmaradt az orvosi ügyelet, amit az Országos Mentőszolgálat lát el.
Megmaradt az ügyelet Tiszaújvárosban
Forrás: tiszaujvaros.hu
Az új rendszert egy évvel ezelőtt vezették be, orvosokkal, mentőtisztekkel, mentőtechnikusokkal, és egy új, a 1830-as hívószámmal. A korábbinál nagyobb területet látnak el, ami a feladatszámban is megmutatkozik.
Az elmúlt időszak tapasztalatairól Pap Zsolt, Tiszaújváros alpolgármestere beszélt a tiszaujvaros.hu-nak. Ő maga mentőtisztként a mindennapokban is tapasztalja az új rendszer hozta változásokat.
- Eltelt egy év, de ha egy kicsit visszamegyünk a történetbe, akkor azt látni kell, hogy Tiszaújvárosban eredetileg nem volt ügyelet tervezve, és a hosszú egyeztetések után alakult ki az a helyzet, hogy itt, Tiszaújvárosban megmaradjon az ügyelet. Nyilván ehhez az önkormányzat is sok segítséget nyújtott. Az átállás zökkenőmentesen ment, hiszen amikor elkezdődött az ügyelet átalakítása, másnap már átvette az Országos Mentőszolgálat.
- Milyen a visszajelzés a lakosságtól? Elégedettek-e az új rendszerrel, érkeztek- e észrevételek?
- Külső panaszt nem hallottunk az ügyeletre. Vannak viszont tévhitek. Azt még mindig látjuk a különböző csoportbejegyzésekben a közösségi médiában, hogy csak tiszaújvárosi lakosokat látnak el. Ez nem igaz, mertha valaki bemegy az ügyeletre bármelyik településről, azt az orvosi ügyelet köteles ellátni. Korábban az ügyeleti rendszer úgy működött, hogy Tiszaújváros központtal Sajószöged, Sajóörös, Nagycsécs, Tiszapalkonya, Oszlár volt benne, de mivel több helyen megszűntek a megyében az ügyeletek, például Mezőcsáton is, így arról a területről is idejönnek a betegek, sőt a Sajón túli részről, Kesznyétenből, Körömről, Girincsről, Kiscsécsről is itt jelentkeznek, ha panaszuk van. Természetesen még most is él az, hogy a 1830-as telefonszámot hívhatják a betegek, akik ellátásra, vagy tanácsra szorulnak. Az ott lévő diszpécser segítséget nyújt, hogy hová menjen be, vagy éppen, hogyha úgy látja, akkor nem ügyeletre küldi, hanem szükség esetén kiküldi a mentőt. Gyakorlatilag ezzel a párhuzamos riasztások megszűntek, vagy orvosi ügyelet megy, vagy mentő. A betegellátás nem sérült. Mi úgy látjuk, hogy ez a rendszer egész jól működik Tiszaújvárosban.
- Hogy alakult a betegforgalom az ügyeleten?
- Az első időszakban talán kevesebben jelentek meg az orvosi ügyeleten. Szerintem ez annak tudható be, hogy nem volt mindenki számára tiszta, hogy mikor mehet be, hová fordulhat, hogyha valamilyen problémája van, kitől kérhet segítséget. Bár sokszor elmondtuk, és meg is jelent különböző szóróanyagokon, hogy a 1830-as telefonszám az fontos, hogy hívják föl, de ha problémájuk van, akkor nyugodtan bemehetnek az ügyeletre, az ugyanúgy ott működik, ahol idáig működött. Ahogy beállt a rendszer - és gondolom szájról szájra is terjedt az ügyelet működése, de próbáltunk mi is segíteni ebben - azt látjuk, hogy emelkedett a betegszám. Persze ehhez hozzájárul az is, hogy nagyobb területet lát el, és tényleg bárki bemehet, hogyha problémája van, nem fogják elküldeni, el fogják látni.
- A mentősök kapacitását nagyon átrendezte az új rendszer?
- Akik az orvosi ügyeleten dolgoznak mentőtisztek, mentőtechnikusok plusz órában látják el ezt a feladatot, tehát ugyanaz a kapacitás a mentőállomáson megmaradt, mint ami idáig volt, ugyanazzal a kocsiszámmal üzemelünk. Feladatszámban talán látszik némi emelkedés. Szerintem ez annak köszönhető, hogy sokszor küldenek mentőt, hogyha olyan probléma van, hiszen képzett emberek ülnek a hívásfogadókban. Amikor befut egy segélykérés, mondjuk az orvosi ügyeletre, és úgy ítélik meg például egy mellkasi panaszos betegnél, akkor azonnal küldenek mentőt, nem küldik ügyeletre, és nem az ügyeletet küldik a helyszínre, hogy minél rövidebb legyen az ellátási idő, és minél hamarabb kórházba tudjon kerülni ebben az esetben a beteg.