2024.03.25. 20:00
Tovább foldozgatják a miskolci Dayka-átkötés forgalmi rendjét
A közfelháborodásnak lett jogosan tárgya a pár hónapja átadott miskolci belvárosi közúti csomópontrendszer. A Dayka-átkötés hideget-meleget kapott az autósoktól.
Ez a kereszteződés kapja a legtöbb kritikát az autósoktól
Fotó: Bujdos Tibor
Nagyon várta mindenki a Dayka-átkötés elkészültét, mert azt remélték tőle, hogy csökken a zsúfoltság a miskolci belváros közútjain A boon.hu figyelemmel kísérte a beruházást az első kapavágástól a képletes szalagátvágásig. A várva várt csomópontrendszer azonban messze nem azt hozta, amit vártak.
Átadása óta kritikák sora éri, sokan mondják azt, hogy az új forgalomszabályozás nem segítik inkább korlátozza a járművel közlekedőket.
Kritikák egész sora
A legtöbb kritika a Rácz György – Petőfi Sándor – Bartók Béla tér utcák térségében bevezetett új forgalmi rendet érte. Itt ugyanis - gyökeresen megváltoztatva a korábbi rendet - a Petőfi utca, Rácz György és Dayka Gábor utcák közötti szakaszán a gépjárművel történő közlekedést engedélyhez kötötték, valamint a Bartók Béla tér, Rácz György utca folytatásának a Szinva-lefedésen átvezető szakaszán a gépjárművel történő behajtást megtiltották.
Új forgalmi rend a Dayka utcán
Fotók: Bujdos TiborBalra kanyarodás megtiltva a Dayka-átkötésnél (2024.01.16.)
Fotók: Bujdos TiborZavartalan a forgalom a Dayka-átkötésnél
Fotók: Bujdos TiborDayka-átkötés 2023.12.12.
Fotók: Ádám JánosA kezdeti türelem után a Miskolci Önkormányzati Rendészet közterület-felügyelői súlyos büntetéseket szabtak ki azokra, akik megsértették az új szabályt. Egyben megfogalmazódott, hogy a csomópontok forgalmának enyhítése véget meg kellene szüntetni ezeket a korlátozásokat.
Engedjék az áthajtást!
A közösségi média népe is hangot ad rendszeresen javító célú véleményének:
„Legyen egyirányú két sávban kifelé a Rácz György utca és egy sávon a Kálvin János is, vezessenek rá a két sávos Petőfi Sándor utcára. Innen lehessen újra kihajtani a villamos mellé a Hunyadi utcára, a Petőfi Sándor utcán két sávban lehessen kifelé hajtani a Szinva bal partján (ide minek buszsáv, vagy parkoló?) ez belevezetne egyenesen a déli négysávos tehermentesítőbe. És persze lehessen balra kanyarodni a villamos mellé a Hunyadi utcán, vagy tovább a Kishunyadra, vagy még tovább, a Vologda útra. Most még itt sincs balra kanyarodás.”
Felülvizsgálat kezdődött
Sem a közösségi médiumokban megfogalmazottak, sem a boon-hu cikksorozata nem volt pusztába kiáltott szó, hiszen jó másfél hónappal ezelőtt egy közleményt kaptunk a városháza sajtó osztályától ezzel a tartalommal:
„az önkormányzat közlekedési szakembereinek észrevételei alapján, a lakossági jelzéseket és kéréseket is meghallgatva, Miskolc város vezetése azzal bízta meg az önkormányzat szakembereit, hogy vizsgálják meg a Dayka-átkötés környékének és a kapcsolódó utcák forgalmi rendjének esetleges módosítási és felülvizsgálati lehetőségeit, annak érdekében, hogy a közlekedés valamennyi részvevő számára a lehető legoptimálisabb legyen.”
A közleményben emlékeztettek arra, hogy a Dayka-átkötés egyik csomópontjában, a Dayka és a Hunyadi utcák kereszteződésében korábban – ugyancsak lakossági jelzéseknek megfelelően – már történt egy módosítás, ott az egyik kanyarodást is szabályozó közlekedési lámpa szabad jelzésének idejét hosszabbították meg, hogy több autó „férjen át” a zöld jelzésen, és ezáltal dinamikusabbá váljon a közlekedés. Ezt nevezik a szakemberek finomhangolásnak.
Azóta történt még, hogy a Dayka Gábor utcán megszüntettek néhány parkolóhelyet, hogy a Hunyadi János utcára kis ívben kanyarodni akarók számára biztosítsák a besorolást, ezáltal javítva az egyenesen haladni akarók esélyeit.
Tovább finomhangolnak
A napokban újabb finomhangolásról érkezett hír.
Az derült ki, hogy a húsvét követő héten - a módosítás következő fázisaként - a villamosközlekedés dinamizmusának biztosítása érdekében a Hunyadi és a Dayka utca kereszteződésében újraprogramozzák a jelzőlámpákat a villamosokat előnyben részesítve, így a csomópontban a Hunyadi utca felől - ezúttal - a zöldidő jelentősen csökkenhet majd.
A városházi közlekedésszervező szakemberek azt kérik a gépjárművel közlekedőktől, hogy Diósgyőr felől a belváros felé haladva - amennyiben tehetik - a Hunyadi János utca mellett - helyett - használják a Petőfi és a Meggyesalja utcákat is, ezáltal ugyanis az autós forgalom jobban eloszlik, és elkerülhető a nagy torlódások kialakulása.